Jump to content

Oppussing av Draco 21


SøndreSvaberg

Recommended Posts

Jeg fjor kjøpte meg en god gammel Draco 21. For all del - båten er fult brukbar og familien nøt sommeren 2016. Likevel det er ting som bør oppgraderes.

 

I 2017 er fokus utbedringer i kabinen - det var ikke særlig godt innemiljø der. Skrogtrekket hadde delvis løsnet og oransje pulvisert blanding av lim/skumgummi drysset ut. I tillegg var putene med orginalt trekk og luktet ikke godt. Liste over gjøremål virket overkommelig i planleggingsfasen høsten 2016, den bestod i grove trekk av:

  • Nye puter i kabin - nytt trekk og skumgummi.
  • Ut med det gamle skrogtrekket. Skrekk og gru.
  • Lettere "ommøblering".
  • Tetting av vinduer.
  • Nye lamper.
  • Renovering av treverk.

Så gjenstår det da å se hvor langt jeg kommer før mai 2017 - da skal båten på vannet igjen og brukes! Dette skal ikke bli et evighetsprosjekt med bygging og bygging. Det er hovedsakelig bruk som er båtglede for meg.

 

Status er at jeg har revet ut det gamle skrogtrekket og fjernet skumgummien og limrestene mekanisk - les skrapet og pusset. Videre blir limresten fjernet kjemisk. MEN hva nå?

 

Jeg liker og gjøre akkurat NOK for å få et godt resultat og jeg har lest på denne siten at man må eller BØR ha skrogtrekk. Og at jeg da bør sparkle glassfiberen i kabinen for å hindre at strukturen i glassfiberen blir synlig igjennom skrogtrekket/skaien.

 

Så til spørsmålene:

Hva er minste motstands vei for å få et godt sovemiljø? Må jeg sparkle for å bruke skrogtrekk fra f.eks maritim - 3mm eller skai fra stoffogstil.no - 1-2mm?

Om jeg må sparkle, så slo tanken meg: Er det "godt nok" å male kabinen innvendig?

 

Spurt på en annen måte: Hva er hensikten med skrogtrekk?

 

Setter pris på tilbakemeldinger!!

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel noe tynn isolering som kan taes på før skotteduk? da slipper du sparkling vil jeg tro....

 

Maritim har noe skrog isolasjon som er 10 mm tykk....

Hvis du pusset skutesiden er vel 3 mm skotteduk nok til at ikke strukturen slår igjennom? Eller er det veldig grov finish?

 

Hensikten med skotteduk er vel å få en viss isolering og et penere og mykere inntrykk....

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk skal dere ha! Det blir nok skrogtrekk av en eller annen type.

 

Et annet aspekt er at jeg i sommer oppdaget fuktighet i skrogtrekket (en gang), og er selvsagt bekymret for hvor dette kommer ifra. Jeg håper det er vinduene - de skal jeg tette likevel, men det er vanskelig å si. Jeg er redd for å klistre på nytt skrogtrekk for så å oppdage at vannet kommer inn via spalten mellom øvre/nedre skrog.

 

Vil en god og tjukk stripe med Tec7 langs spalten i hele kabinen kunne redusere risikoen for vanninntrengning?

Finnes det andre og bedre metoder eller produkter?

Link to post
Share on other sites

Hei, 

Flott jobb du har gjort her.

Ett sikkert tips når det gjelder vann er i skjøten på båten. Dvs der overbygg og skrog er sammenføyd. Der lekker alle gamle Dracoer og er utrolig irriterende.... Så enten må du splitte båten, mye jobb, bruke Capt Tolleys tetteguffe og helle mellom fenderlist og overbygg, eller lime innvendig. 

Jeg kommer til å gå for siste løsning i min Draco, da jeg har samme problem som deg.

Link to post
Share on other sites

TimJ skrev:

...eller lime innvendig. 

Jeg kommer til å gå for siste løsning i min Draco, da jeg har samme problem som deg.

 

Puh, var et øyeblikk livredd for at eneste løsning var splitting av båten. Ja jeg har lest at det er endel problemer mellom skrogene - men jeg tenker jo at dette gjelder selvsagt ikke meg... Ikke lurt, derfor har jeg vært inne på tanken om å male i denne sesongen og se om det er lekkasje i skrogsammenføyingene. MEN liming høres jo så mye lettere ut. Jeg tenker jeg kommer til å lage en god "pølse" med tec7 (hvit) og håpe på det beste.

 

Jeg vet at baatplassen-gjengen elsker oppussingshistorier og bilder. Derfor har jeg plukket ut et utvalg av bilder tatt underveis i prosessen.

 

Operasjon: Ny puter del 1

Det første som ble gjort i vinter var å lage 2 (av 4) nye puter til kabinen. De gamle var som sagt ufyselige både utenpå (trekk) og inni (skumgummi). Jeg har symaskinsertifikat fra barneskolen, men stolte ikke på de gamle kunstene mine - derfor fikk jeg profesjonell hjelp av min svigerinne. Jeg handlet stoff (noe slitesterkt fra stoffogstil.no) og madrasser ("Plus F60" fra jysk.no). Kort oppsummert ble to ny puter laget iløpet av en helg - jeg tilpasset skumgummien, mens svigerinne sydde trekk. Upåklagelig resultat - bilder fra prosessen og endelig resultat:

bilde

 

Resultatet ble to stykk "velduftende" nye puter med bedre komfort (+2 cm tykkelse):

bilde

 

Verktøy brukt: Symaskin, saks, nål og tråd. Merkepenn, stikksag og silikonspray.

 

Operasjon: Fjerning av gammelt skrogtrekk

Dette var en mindre hyggelig jobb og krevede stor pågangsvilje. Sommervarme og bølgeskvulp drev meg igjennom denne støvperioden. Her er noen bilder som taler for seg selv.

bilde

bilde

bilde

Verktøy brukt: Kniv, tohånds stålbørste, vinkelsliper med pusserondell, skrape/hoggjern, pussemaskin med 40-papir m.m. Pass på god støvbeskyttelse!

 

Deilig å komme såpass langt. 

Redigert av magnarstav (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har det skjedd saker og ting. Vi har nemlig hatt ny systue i heimen! Resultatet er oppløftende - alle putene er nå ferdige! Har vel brukt 3-4 båtlapper tilsammen for å få disse putene - i kontrast til de 15 som han proffe i nabolaget skulle ha... Synes resultatet ble strålende:

 

bilde

 

Oversikt.

bilde

 

De gamle putene så slik ut. Legg merke til at jeg nå har kuttet ut den fremste puta i bauen og laget den nest fremste litt større (har ikke helt skjønt hvordan man kan sove godt der fremme). Ny liggelengde er nå 220 cm, den store forskjellen er bredden. Jeg har fjernet vasken 36 cm og fylt ut hele rommet i midten. Gammel styrbord pute under er lik størrelse som den nye styrbord pute. Senter og babord pute er blitt 36 cm lenger!

bilde

 

Det gamle utslitte stinkende stoffet ser slik ut... Usj.

bilde

 

Det eneste som gjenstår på putefronten er seteryggen. Planen for ferdigstilling er lagt. De blir ferdige i god tid!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hehe. Her pushes det fremover. Veldig hyggelige kommentarer. Ja - jeg klør i fingra med å bli ferdig, men nå er det fjellpåske som gjelder. Digg med sol og litt fastere former for vann rundt seg også. Venter også på deler: skrogtrekk m.m.

 

Ny giv etter Påske! Da er planen som følger:

- Innvendig tetting av vinduer (Tec7).

- Innvendig fuging i overgang øvre/nedre skrog (Tec7).

- Vask med 'label off' for å fjerne evt limrester.

- Trekking av ryggputer.

- Ombygging av bau med ny oppbevaringsløsning (Kommer egen post om dette)...

- Utvendig tetning av vinduer (Tec7). 

- Montere skrogtrekk.

- Montere elektrisk m.m.

++

 

Spørsmål 

Hva bør jeg gjøre med de gamle platene som ryggputene er trekt rundt? Lakkes, males eller kun pusses? Noen som har gjenbrukt slikt før? Eller må jeg handle nye plater også? Bør nevnes at det blir ny skumgummi og stoff.

Vedlagt bilde av baksiden av platene jeg tenker på...

20170202_212241.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk meg en tur i båten i går kveld.

 

Status nå er at vinduene er klare til fuging med tec7 innvendig. På de to fremre vinduene er gammel gummilist + silikon fjernet helt (venstre i bildet) og på sidevinduene er det kun silikonrestene som er fjernet - mulig jeg fjerner gummilista på sidevinduene også. Jeg har vasket med 'label off'.

Gummilista tetter mellom aluramma og vinduet, og silikonet tetter mellom skroget og aluramma. Nå skal jeg legge en stor tec7 fug fra skroget over til vinduet. Det bør holde dette tett... (Den utvendige gummilista synes gjennom vinduet - bombe).

20170417_192035.jpg.485e924cd6cc6af7849e2b5c724139b6.jpg

 

Skrogsammenføyningene er også klar for tec7. Her har jeg fjernet gammel skrogtrekk med tapetkniv og rengjort med 'label off'. Ytterligere bruk av 'label off' innvendig på skrog er ikke nødvendig...

20170417_191950.jpg.ba4cdc5a125847d6cc132c3eaa3fbc76.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Svart (redigert)

Hmm. Lakke eller male? Hadde egentlig tenkt å male, men etter kun 5 min med pussepapir så ble jeg i tvil. Det kan bli lekkert med matt lakk også. Synspunkt?

20170503_222534.jpg.1d0ad595e3d6276761376397d8ee03e0.jpg

 

Finerplater selvsagt... Plassert i cabin vendt mot fører- og passasjersetene.20170503_222350.jpg.30eaf2818468519d3a6573ab26373313.jpg

 

Vil gjøre det samme med finerplatene under benken på bildet under. Her er putene tatt med på en liten prøvetur - passer perfekt!!

20170424_204435.jpg.2824019e6e59143e69766f87049c19e1.jpg

 

Siden forrige oppdatering er ryggputene ferdige.

20170502_184458.jpg.92429f7f029138a76814ece028f98297.jpg

 

Og tilpasning i bau påbegynt - bildet tatt ifm laging av mal. Huff så mye annet som skjer etter Påska... I mitt hode skulle plate stått på plass nå...

20170501_152242.jpg.357ee018382d41724093a820023ff8aa.jpg

Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har utsatt maling av teakfineren. Jeg vil prøve å beholde noe som minner om 80-tallsbåt - teakimitasjon! Uansett ekte eller "virtuelt" (?) - Det er hyggelig med noe som ser ut som tre i omgivelsene.

 

Silkematt overflate tiltaler meg, så da er spørsmålet om jeg vil bli fornøyd med Owatrol Deks olje D1? Eller er det andre produkter jeg bør vurdere?

Noen som har renovert dette før?

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg konkluderte med at jeg må støtte meg på fargeeksperten i huset. Jeg lot overflatebehandling ligge for en stund, og dro heller ut til båten - trives bedre med drill og sag enn pensel... Man lærer utrolig mye ved å lese på andre tråder, og der har jeg snappet opp et tips fra Knudes Trawler tråd: Nemlig å lage en mal av gammelt kapp. Utrolig effektivt!!

 

Tar jo sin tid å lage malen - ut og inn for å kappe...

20170505_091435.jpg.15790ca2aa20fcfcec5dba125f2e2ccd.jpg

 

Men når malen er ferdig, er det kun et kapp som må til...

20170505_091516.jpg.9e9234ecdf451ab0c053fa204d078f3d.jpg

 

Så er plata grovkuttet og klar til endelig tilpasning...

20170504_205226.jpg.17bde875e9d8f947bcfb201d1cf90f37.jpg

 

Jeg har brukt en grov finerplate beregnet for utendørs bruk (trenger kun en film så er det en forskalingsplate). Så denne egner seg dårlig til å males/beises/oljes - eller hva det nå blir til med det andre treverket i båten... Jeg velger derfor å kle plata med skrogtrekk. Åpningen til sturommet blir kvadratisk med avrundede hjørner , jeg beregner 1-2 cm overmål i forhold til luka - den må kunne brukes som rømningsvei m.m. Det er selvsagt noe som gjenstår - blir jo aldri ferdig når man først har begynt... 

  • Tilpasse plata mot skrog.
  • Lage en åpning slik at sturommet kan brukes.
  • Feste plata til skroget med glassfiber og polyester.
  • Trekke plata med skrogtrekk.
Redigert av SøndreSvaberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...