Jump to content

Konvertere fra bensin til gass?


Coronet

Recommended Posts

Det har vært ganske vanlig å skifte ut store bensinmotorer med diesel i båter med en viss størrelse. En ny dieselmotor koster endel kroner, men man sparer litt i drivstoffkostnader. I England og resten av Europa ser det ut til å være økende interesse for å konvertere til gass. Endel biler har i Norge blitt levert med mulighet til å fylle gass og bensin men for båter ser det ikke ut til å være noen mulighet.

 

Konverteringskit:

 

Bilde

 

Det hevdes at drivstoffkostnaden kan reduseres til 1/3

 

Er det noen her på baatplassen som har vurdert dette?

 

Nå vet jeg det er langt mellom hver bensinstasjon som tilbyr gass langs landeveien, og langs kysten er muligens fraværet totalt. Er det noen som vet om det finnes noen mulighet for å fylle gass langs kysten? Kan det f.eks være mulig å fylle direkte fra bil, slik som endel gjør med diesel?

 

Mere info kan bl.a finnes på denne linken www.gasboat.com

Redigert av Coronet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kjøper propan i størrelsesorden 1500 kg i slengen med en måneds mellomrom får du den levert fra tankbil til ca 5 kroner pr kg.(+mva)

Grovt sett er det ca 12 kWh i en kilo gass, men jeg vet ikke noe om virkningsgraden i en ombygd motor..

Noen som vet noe om virkningsgrad gass/diesel/bensin?

 

Hvis installasjonen blir gjort skikkelig burde det ikke være noe problem. Lekkasjesensorer og vifter må monteres skikkelig.

Hvis sensorer ol blir montert tillates fyring med gass i midlertidige brennere med tilførsel via gummislange med hurtigkoblinger tillatt i kjellere på bygg under oppføring..

 

I båt vil en nok måtte bygge inn spesielle propantanker, tette skott og sørge for lufting og overtrykksventil utenfor ripa.

 

Mons

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Hvis du ønsker samme akseleffekt på en "gassdiesel" som en diselmotor, må du øke slagvolumet med over 30%. Virkningsgraden er omtrent likt for de to motortypene når de er bygget for tilnærmet like akseleffekter. Av sikkerhetsmessige grunner bør alle gassrør ligge i et annet rør. En detektor sniffer kontinuerlig på det som befinner seg i rommet mellom de to rørene. Gassen bør være propan, for da er trykket forholdsvis lavt. Med naturgass snakkes det om 300 bar i innsprøytningssystemet.

 

Når det gjelder gassdrevet Ottomotor, er mine kunnskaper mer begrenset. Virkningsgraden er omtrent lik for gass- og bensindrevet motor, men sikkerhetssystemet i en båt med gassmotor koster en del.... Hvis du imidlertid koster på deg luksusen med en gassmotor, kan du heise en vimpel som forteller all verden at din motor en MEGET miljøvennlig.

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at flere båter til salgs i europa, spesielt de med store bensinmotorer, har konvertert til LPG.

Virkningsgraden skal etter sigende være tilsvarende som for bensin, men det må påregnes noe øket vekt. Dersom installasjonen er gjort korrekt skal systemet etter vist nok være mere sikkert en konvensionel bensin installasjon..????

Høres firstende ut, men jeg må si at jeg er en smule skeptisk.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ingen erfaring med gass og båtmotorer, men da jeg bodde i Danmark for en del år siden kjørte jeg bil, Ford 2,3, med bensin og gass. Merket ingen forskjell på effekt, men ble fortalt at gassdrift senket levealderen på motoren. Men driftsbillig var det....

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, her var det mye rart.

 

Jeg har en Chevrolet Tahoe som jeg bygget om til gass i fjor sommer mens jeg nøt livet i båt på sørlandskysten. Bilen var på verksted en uke, og jeg fikk en regning for arbeidet på kr 34 000 eksklusiv merverdiavgift. Nå har jeg straks brukt dette et år, og er meget fornøyd. At gassdrift gir dårlig effekt fra motoren, som det blir hevdet over, er bare tull. Kan hende det var tilfellet tidligere, men ikke på et moderne anlegg. Jeg merker ikke forskjell om jeg kjører på bensin eller gass, men det kan måles. 0 - 100 km/t går unna på 8,9 sek med bensin, og 9,1 sek med gass. Lite å snakke om. Når det gjelder besparelser, så sparer jeg mellom 8 og 9 kroner pr mil, så innstallasjonen er allerede innspart. Så nå er det julaften hver dag.

Det blir hevdet over at slitasjen blir større ved gassdrift, men tror jeg lite på .GM har ingen betenkligheter med å opprettholde sin garanti ved gassdrift. Verkstedet sier at gassdriften er veldig renslig, slik at sot etc ikke lenger avleires i motoren, for det blir ikke sot av det. Gassdrift er betydlig mindre forurensende enn bensindrift.

Gass koster kr 4,80 inklusiv mva fra pumpe, og man får lett kr 1,- i avslag pr liter. Forbruket av gass er noe større enn bensin, idet gassen har noe mindre energi. Motoren går litt penere på tomgang med bensin enn med gass.

Anlegget styres helt automatisk, og det eneste man trenger å huske på er å fylle gass, og en gang i mellom også bensin. Motoren starter alltid på bensin, og etter at motortemperaturen er over 60 grader, og turallet går over 1500 RPM kobles gassen inn, og da går motoren på gass helt til du stopper, eller gasstanken er tom. Når det ikke er mere gass igjen kobles bensin automatisk inn, og du kjører på bensin. Samtidig får du et audiovisuellt varsel.

 

Etter at jeg bygget om bilen har jeg også tenkt på dette i forbindelse med bensinmotorer i båt, men jeg tror det er problemer med fylling. Har ikke sett noen gasspumper på marinaer rundt omkring.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Ja, her var det mye rart.

 

Når det gjelder besparelser, så sparer jeg mellom 8 og 9 kroner pr mil, så innstallasjonen er allerede innspart. Så nå er det julaften hver dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Med omkring 0,6 liter på mila og 10-11 kroner per liter bruker en moderne bil bensin for 6-7 kroner per mil. Besparelser på 8 og 9 kroner ved gassdrift er derfor veldig interessant. Overfører bensinstasjonen pengene direkte eller henter vi dem i kassa?
Link to post
Share on other sites

Med omkring 0,6 liter på mila og 10-11 kroner per liter bruker en moderne bil bensin for 6-7 kroner per mil. Besparelser på 8 og 9 kroner ved gassdrift er derfor veldig interessant. Overfører bensinstasjonen pengene direkte eller henter vi dem i kassa?

 

Argumentet ditt stemmer nesten.... men han har en Tahoe :drink:

Link to post
Share on other sites

Med omkring 0,6 liter på mila og 10-11 kroner per liter bruker en moderne bil bensin for 6-7 kroner per mil. Besparelser på 8 og 9 kroner ved gassdrift er derfor veldig interessant. Overfører bensinstasjonen pengene direkte eller henter vi dem i kassa?

<{POST_SNAPBACK}>

Festelig. Jeg hadde virkelig trodd du visste bedre Motordoktoren. Tidligere har du da altid hatt velfunderte gode innlegg....

 

Den dagen du får en Chevrolet Tahoe, en bil med totalvekt på 3560 kg, totalvekt med tilhenger på 6 tonn, og med en motor på 290 HK til å gå på 0,6 liter pr mil, da tror jeg alle potetene er like store og runde.

 

Du forstår kanskje regnestykket bedre når jeg forteller deg at motoren svelger unna 1,5 - 2 liter bensin pr mil i Oslo avhengig om jeg sleper tilhenger (2,5 tonn) eller ikke???

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...