Jump to content

Kjøpe fairline 36 turbo brukt. hva må kontrolleres tamd 60c 255 hk


okeido

Recommended Posts

Originalt er motorer og akslinger koblet til skrogsinkene. Dersom sleperingen på akslingen er dårlig, kan forbindelsen være brutt. Har kjøpt nye akslinger og propeller til min F36T da tidligere eiere ikke fulgte helt med på dette... Tæringen på akslingene på disse båtene er typisk inne i pakkboksen, så det ser du ikke. Men noen antydninger kan du kanskje se etterhvert som pakkboksene har blitt strammet.

 

Om båten står på land kjenner du jo greit om motorlinjen og akslingen er noenrunde opprettet - du skal kunne snurre propellen rimelig enkelt rundt om motorene skal oppnå sitt turtall, og unngå slitasje på lagrene.

 

Sjekk alder på eksosbend, er de ikke skiftet er det en av dine første og dyre affærer. Sjekk også olja på girene - her slurves det ofte med skift. Ja jeg har jo byttet et gir selv også, så det er jo greit nok.

 

Finn ut hvor mye penger tidligere eiere har brukt på båten. Er det lite så må du påregne mye, er det mye som er brukt på den, så er det bra for deg.

 

Er forøvrig fantastisk båt på alle måter. Mye plass, god i sjøen. Så har den blitt stelt godt med blir det riktig å bra, er den stelt dårlig med kan det bli riktig så dyrt.

Link to post

Disse motorene er normalt ikke plaget med kjølingen. Hvis de er det kan det oftest løses med systemrens uten å demontere noe. Kjølekanalene i kjølerne har veldig tynne rør, så over tid kan det bli saltavleiringer i dem. Har selv byttet giroljekjølere til noen med større kjølekanaler som ikke går så raskt tett. Hvis båten ligger i en elv og har avsluttet turene i ferskvann er det jo bra.

 

Basert på egen erfaring ville jeg vært litt opptatt av hvor lett akslingene går rundt / om du får 2800 omdreininger på motoren. Har den gått i mange år med skjevheter i opprettingen kan det være slittasjespor i akslingen som gjør at du aldri får tett pakkboksene igjen. Nå er imidlertid nye aksler rett fra hoffleverandøren i UK ikke så dyrt. Men dyrt nok.

 

Impellerne bør jo være friske, men det er jo greit å skifte, selvom den ene er litt vanskelig.

 

Jeg ville tatt med meg et par papp glass og tappet av grovfilterne og studert det som kom ut. Er det dieseldyrgrums der er det jo kjekt å vite før du byr.

 

Forøvrig synes jeg skipper worse oppsummerer konstruksjonen veldig greit. Og mulige konsekvenser av å kjøpe et slikt romskip - du vil nok bli veldig fornøyd, om du klarer å unngå overraskelser i tilstanden.

 

Ta gjerne noen bilder og del med oss - motorrom og andre ting.

 

Se under skuffeseksjonen i AC og se etter tegn på hvor mye vann som kommer fra pakkboksene. Er de originale skal det komme litt under bruk. Er det skiftet pakninger på dem noen gang? Den ene boksen er lott lite tilgjengelig å gjøre det på. Men ikke noen voldsom sak.

 

Ville åpnet alle båtens seksjoner og luker og inspisert.

Link to post

Hvorfor ikke ta med en mekaniker , som du tenker å bruke i fremtiden.

 

Jeg tror at det å bruke et par tusen på mekaniker i denne fasen, er veldig god investering. Samt at det kan spare deg for mange pronlemer, og tvister mellom deg og selger i fremtiden. Samt at jeg tror en erfaren mekaniker kan finne en ting eller to, som trenger reparasjon, oppgradering. Og ALT koster penger, på denne måten er det lettere å få rett pris på båten.

 

Lykke til

Link to post

Hei tusen takk for tips.jeg vil jo gjerne hatt båten hjem kjipt å ha båt 20 mil fra der jeg bor på vinteren.båten veier vel 10 tonn så da er det vel mobilkran som gjelder vis båthavna har kran eller truck.

For se litt hva selger sier i morgen ..

Bør nok ha med lommelykt å pøve å se overalt ..

Båten skulle være i normalt bruksstand i forhold til alder.men er ikke et bilde inni så blir spennende..

.

Link to post

Som Førstefender sier, skriv en god kontrakt.

Har selv kjøpt båt både på land og på vann uten løft.

Viktig at temp. holder på full speed og ellers at alt teknisk skal fungere og være i orden.

Da har du forsåvidt fått med det meste.

Kan være greit å ta med om selger er kjent med osmose også.

Men skjønner godt at du gjerne vil ha den hjem.

Lykke til.

Link to post

Fantastisk flott båt,  36T. Men ingen har hittil nevnt det som ofte gir mest hodebry i gamle båter, dvs elektriske installasjoner. Det er på ingen måter særskilt for 36T, men noe som går igjen over alt. Sjekk at absolutt alt virker og få gjerne med en fagmann som kan sjekke litt ekstra. Bruk ekstra tid på de største og dyreste el-motorene som vinsjer og startere samt dynamoer.

 

Gjør også en vurdering på særlig navigasjonselektronikk, (GPS, plotter, autopilot, radar. VHF, AIS). HVis dette er gammelt og evt ikke virker så er det fort kostbare oppgraderinger. Tror vi er mange her på forumet som har brukt mange båtlapper på slikt.

 

Ellers er jo en båt på denne størrelsen ofte full av andre el-saker. Vannpumpe, dusjpumpe, lys, toalettflush, septikkvern, lanterner, stereoanlegg, kjøleskap, kjøleboks, lys, lukeløfter, motorromvifte, kokeplate, inverter, lader, landstrøm, motorinstrumenter, fjernkontroller osv, osv. Og all denne elendigheten korroderer og slutter å virke på et tidspunkt!! Hvorfor i all verden driver vi med dette!!!

Link to post

Det elektriske i FT 36 (i alle fall i min) er SVÆRT solid lagt opp, OG det forefinnes koblingsskjema som viser hva som er hva og hvor det er. Utenom normalt elde er det neppe mye å bekymre seg, for GENERELT sett. Mitt inntrykk etter snart 12 år som FT 36-eier (dæven som årene flyr, hvor ble håret av :lol:  ) er at det oftest er perifere komponenter som trenger arbeid/vedlikehold eller ryker; dvs. "sluttbrukere". F.eks. vannkraner, ekspansjonstank, slanger her og der o.l. KJERNE-tingene holder, alderen til tross.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Hadde jo eldre comet før så kjenner litt til gamle båter..hehe

Hvorfor vi driver med det?For å våkne på sjøen den perfekte dagen men god frokost vindstille og perfekt temperatur...

Og nyte resten av dagen har små barn jeg så kunne like godt stresse hjemme..

 

Er det bare irr så for man det til å virke som regel da...

Og jeg som har så mye å gjøre hjemme..?

Link to post

Kanskje ikke så veldig konkret, men et lite innspill allikevel. Vi har vært og tittet på en Princess i dag. Etter bilder å dømme så den grei ut, men ikke mer. Men det er helt utrolig hvordan man får et annet inntrykk når man kommer ombord med et kritisk blikk.

 

Matt gelcoat, grønske i kriker og kroker, korroderte beslag, rustrenner fra skrudde detaljer, korroderte skroggjennomføringer og pakkbokser, rustne motorlabbene, smålekkasjer, avflasset lakk, dårlig lukt, foreldet elektrisk og elektronikk, lite utstyr i forhold til andre båter m.v. er ting som hinter om at forrige eier ikke har vært særlig glad i båten sin.

 

Det ble nevnt lengre opp at noen har kostet på båten sin mye, andre lite. Det sier egentlig mye om hva du har i vente av påkost. Det er jo en halvgammel båt du ser på, så det er lite tvil om at kostnadene kommer.

 

Forøvrig synes jeg det sier litt om båten hvis du ser etter korrosjon om bord, både i motorrom og salong (beslag, lamper, bysse, elektrisk mm.) sier mye om hvilket liv båten har levd. Gå for en båt som gir deg en god magefølelse.

Link to post

Hei takk for svar og nå er toget gått og kontrakt skrevet.. båten blir liggende på land til sesong start i slutten av april..båten trenger nok en del oppgradering og dyreste er nok baugpropell var 8 kw dieselvarmer som må overhales.skrev kontrakt på at båten selges uten kjente feil på motor og selger blir med på utsetting og prøvetur.. sinkanoder så bra ut litt tæret og propell og aksel virket som gikk fint rundt.inventaret var ikke verst egentlig.

Men blir jo sikkert masse småplukk men for ta en ting om gangen. Baugpropell ekkolodd og kartplotter må skaffes..

Blir lang vinter dette her hehe...båten blir pakket inn av selger og skal ha på 2 små varmeovner hele vinter.

Litt skrekkblandet fryd dette her .

båten ligger mellom porsgrunn og skien så ikke bare bare å titte etter den heller.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...