okeido Startet 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 13.Oktober.2016 Skal se på båt som vistnok står på land litt redd for tæring på både motor gir aksel . Er det noe man kan kjenne seg frem til på akslingene som lagre o.s.v ? Andre kjente punkter som bør sjekkes? Båten står i skienselva så blir ferskvannskjørt jevnlig.det er jo bra men vet ikke hvor lenge dem har gått der enda.. M.v.h Okeido Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Originalt er motorer og akslinger koblet til skrogsinkene. Dersom sleperingen på akslingen er dårlig, kan forbindelsen være brutt. Har kjøpt nye akslinger og propeller til min F36T da tidligere eiere ikke fulgte helt med på dette... Tæringen på akslingene på disse båtene er typisk inne i pakkboksen, så det ser du ikke. Men noen antydninger kan du kanskje se etterhvert som pakkboksene har blitt strammet. Om båten står på land kjenner du jo greit om motorlinjen og akslingen er noenrunde opprettet - du skal kunne snurre propellen rimelig enkelt rundt om motorene skal oppnå sitt turtall, og unngå slitasje på lagrene. Sjekk alder på eksosbend, er de ikke skiftet er det en av dine første og dyre affærer. Sjekk også olja på girene - her slurves det ofte med skift. Ja jeg har jo byttet et gir selv også, så det er jo greit nok. Finn ut hvor mye penger tidligere eiere har brukt på båten. Er det lite så må du påregne mye, er det mye som er brukt på den, så er det bra for deg. Er forøvrig fantastisk båt på alle måter. Mye plass, god i sjøen. Så har den blitt stelt godt med blir det riktig å bra, er den stelt dårlig med kan det bli riktig så dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2016 Du er i ferd med å kjøpe en nærmest perfekt konstruksjon så det er lite å være redd for. Det verste er at du kan ende opp med å bli som andre FT 36-eiere En noget underlig forsamling. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
okeido Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Takk for svar.. litt mer kjøtt på bena.. Er det viktig å kjøre testtur på vannet for å sjekke kjøling på motorer ,vibbrasjoner og lekkasjer? Vis båten står på land hva gjør jeg? Mvh Okeido Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Disse motorene er normalt ikke plaget med kjølingen. Hvis de er det kan det oftest løses med systemrens uten å demontere noe. Kjølekanalene i kjølerne har veldig tynne rør, så over tid kan det bli saltavleiringer i dem. Har selv byttet giroljekjølere til noen med større kjølekanaler som ikke går så raskt tett. Hvis båten ligger i en elv og har avsluttet turene i ferskvann er det jo bra. Basert på egen erfaring ville jeg vært litt opptatt av hvor lett akslingene går rundt / om du får 2800 omdreininger på motoren. Har den gått i mange år med skjevheter i opprettingen kan det være slittasjespor i akslingen som gjør at du aldri får tett pakkboksene igjen. Nå er imidlertid nye aksler rett fra hoffleverandøren i UK ikke så dyrt. Men dyrt nok. Impellerne bør jo være friske, men det er jo greit å skifte, selvom den ene er litt vanskelig. Jeg ville tatt med meg et par papp glass og tappet av grovfilterne og studert det som kom ut. Er det dieseldyrgrums der er det jo kjekt å vite før du byr. Forøvrig synes jeg skipper worse oppsummerer konstruksjonen veldig greit. Og mulige konsekvenser av å kjøpe et slikt romskip - du vil nok bli veldig fornøyd, om du klarer å unngå overraskelser i tilstanden. Ta gjerne noen bilder og del med oss - motorrom og andre ting. Se under skuffeseksjonen i AC og se etter tegn på hvor mye vann som kommer fra pakkboksene. Er de originale skal det komme litt under bruk. Er det skiftet pakninger på dem noen gang? Den ene boksen er lott lite tilgjengelig å gjøre det på. Men ikke noen voldsom sak. Ville åpnet alle båtens seksjoner og luker og inspisert. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Bruk penger på å få den på vannet. Evt skriv en god kontrakt og hold igjen penger til den er test kjørt, hvis selger vet båt/motor er tipp topp, løper han ingen risiko ved å gå med på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Hvorfor ikke ta med en mekaniker , som du tenker å bruke i fremtiden. Jeg tror at det å bruke et par tusen på mekaniker i denne fasen, er veldig god investering. Samt at det kan spare deg for mange pronlemer, og tvister mellom deg og selger i fremtiden. Samt at jeg tror en erfaren mekaniker kan finne en ting eller to, som trenger reparasjon, oppgradering. Og ALT koster penger, på denne måten er det lettere å få rett pris på båten. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Hei tusen takk for tips.jeg vil jo gjerne hatt båten hjem kjipt å ha båt 20 mil fra der jeg bor på vinteren.båten veier vel 10 tonn så da er det vel mobilkran som gjelder vis båthavna har kran eller truck. For se litt hva selger sier i morgen .. Bør nok ha med lommelykt å pøve å se overalt .. Båten skulle være i normalt bruksstand i forhold til alder.men er ikke et bilde inni så blir spennende.. . Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Som Førstefender sier, skriv en god kontrakt. Har selv kjøpt båt både på land og på vann uten løft. Viktig at temp. holder på full speed og ellers at alt teknisk skal fungere og være i orden. Da har du forsåvidt fått med det meste. Kan være greit å ta med om selger er kjent med osmose også. Men skjønner godt at du gjerne vil ha den hjem. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 (redigert) Å løfte denne med truck er normalt ikke noe problem. Kommer an på om den er innestengt. Men pass på de angitte løftepunktene, og at stroppene ikke klemmer båten sammen. Her i truck: Redigert 14.Oktober.2016 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Fantastisk flott båt, 36T. Men ingen har hittil nevnt det som ofte gir mest hodebry i gamle båter, dvs elektriske installasjoner. Det er på ingen måter særskilt for 36T, men noe som går igjen over alt. Sjekk at absolutt alt virker og få gjerne med en fagmann som kan sjekke litt ekstra. Bruk ekstra tid på de største og dyreste el-motorene som vinsjer og startere samt dynamoer. Gjør også en vurdering på særlig navigasjonselektronikk, (GPS, plotter, autopilot, radar. VHF, AIS). HVis dette er gammelt og evt ikke virker så er det fort kostbare oppgraderinger. Tror vi er mange her på forumet som har brukt mange båtlapper på slikt. Ellers er jo en båt på denne størrelsen ofte full av andre el-saker. Vannpumpe, dusjpumpe, lys, toalettflush, septikkvern, lanterner, stereoanlegg, kjøleskap, kjøleboks, lys, lukeløfter, motorromvifte, kokeplate, inverter, lader, landstrøm, motorinstrumenter, fjernkontroller osv, osv. Og all denne elendigheten korroderer og slutter å virke på et tidspunkt!! Hvorfor i all verden driver vi med dette!!! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Det elektriske i FT 36 (i alle fall i min) er SVÆRT solid lagt opp, OG det forefinnes koblingsskjema som viser hva som er hva og hvor det er. Utenom normalt elde er det neppe mye å bekymre seg, for GENERELT sett. Mitt inntrykk etter snart 12 år som FT 36-eier (dæven som årene flyr, hvor ble håret av ) er at det oftest er perifere komponenter som trenger arbeid/vedlikehold eller ryker; dvs. "sluttbrukere". F.eks. vannkraner, ekspansjonstank, slanger her og der o.l. KJERNE-tingene holder, alderen til tross. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
okeido Svart 14.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Hadde jo eldre comet før så kjenner litt til gamle båter..hehe Hvorfor vi driver med det?For å våkne på sjøen den perfekte dagen men god frokost vindstille og perfekt temperatur... Og nyte resten av dagen har små barn jeg så kunne like godt stresse hjemme.. Er det bare irr så for man det til å virke som regel da... Og jeg som har så mye å gjøre hjemme..? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2016 Kanskje ikke så veldig konkret, men et lite innspill allikevel. Vi har vært og tittet på en Princess i dag. Etter bilder å dømme så den grei ut, men ikke mer. Men det er helt utrolig hvordan man får et annet inntrykk når man kommer ombord med et kritisk blikk. Matt gelcoat, grønske i kriker og kroker, korroderte beslag, rustrenner fra skrudde detaljer, korroderte skroggjennomføringer og pakkbokser, rustne motorlabbene, smålekkasjer, avflasset lakk, dårlig lukt, foreldet elektrisk og elektronikk, lite utstyr i forhold til andre båter m.v. er ting som hinter om at forrige eier ikke har vært særlig glad i båten sin. Det ble nevnt lengre opp at noen har kostet på båten sin mye, andre lite. Det sier egentlig mye om hva du har i vente av påkost. Det er jo en halvgammel båt du ser på, så det er lite tvil om at kostnadene kommer. Forøvrig synes jeg det sier litt om båten hvis du ser etter korrosjon om bord, både i motorrom og salong (beslag, lamper, bysse, elektrisk mm.) sier mye om hvilket liv båten har levd. Gå for en båt som gir deg en god magefølelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
okeido Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Hei takk for svar og nå er toget gått og kontrakt skrevet.. båten blir liggende på land til sesong start i slutten av april..båten trenger nok en del oppgradering og dyreste er nok baugpropell var 8 kw dieselvarmer som må overhales.skrev kontrakt på at båten selges uten kjente feil på motor og selger blir med på utsetting og prøvetur.. sinkanoder så bra ut litt tæret og propell og aksel virket som gikk fint rundt.inventaret var ikke verst egentlig. Men blir jo sikkert masse småplukk men for ta en ting om gangen. Baugpropell ekkolodd og kartplotter må skaffes.. Blir lang vinter dette her hehe...båten blir pakket inn av selger og skal ha på 2 små varmeovner hele vinter. Litt skrekkblandet fryd dette her . båten ligger mellom porsgrunn og skien så ikke bare bare å titte etter den heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Gratulerer med ny båt, blir spennende. Om utstyr er av eldre type så kan det fungere fint o mange år ennå.Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Gratulerer! Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Eksos benda trengs planlegga byttas da hadde sveiset den ene.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.