Jump to content

Gammelt teakdekk- legge ny nating


Athene

Recommended Posts

Hei!

Har en 36" seilbåt fra 1986 med teakdekk. Med årene har tydeligvis treverket blitt slitt mer enn natemassen slik at massen mange steder stikker opp flere mm høyere enn treverket. Siden natemassen også har løsnet eller blitt borte flere steder må jeg nå "gjøre noe". Tror ikke det vil være mye jobb å få bort den gamle massen men problemet mitt er mer hvordan jeg skal få lagt i den nye:

I alle artikler jeg har sett om det å nate et teakdekk er fremgangsmåten å legge i godt med natemasse,- høyere enn treet rundt,- og så slipes alt plant til slutt. Siden dekket er såpass gammelt og nedslitt frister det ikke å måtte slipe ned treet mer enn nødvendig. Spørsmålet blir derfor om det i stedet hadde vært mulig å maskere teaken med maskeringstape, legge i natemassen og så få gjevnet den ut til rett høyde med f.eks en gummisparkel. Er i tvil om jeg vil kunne få en glatt overflate og at massen ikke krymper for mye ved herding.  Ser for meg at dette også vil være en "grisejobb" uansett og er veldig interessert i å høre om noen har erfaringer.....

Hilsen

Athene

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg igjen, hadde samme utfordring på tidligere båt. :confused:

 

Natene som ligger høyerer enn teaken skjærer du vekk med ett skarpt stemmjern. Stemmjernet bør være av god bredde slik at du har god annleggsflate. Slip jernet ofte.

 

Du rensker natene med en srudrtekker el lignende som du bøyer til en krok. Slip det gjærne til sli at det har samme bredde som natene.

 

Valg av nate masse er avgjørende for resultatet. Ta kontakt med værftet om hvilke type masse de har benyttet. Størst her hjemme på berget er Sikalflex som levere komplett programm med natemasse primer og teip til bunnen på natene. Følg uansett valg leverandørens beskrivelse.

 

Ja du kan og bør maskere rundt natene med maskeringsteip. stor jobb, men sparer deg for unødig klin og sliping i etterkant.

 

For å glatte ut natene bruker du en smal sparkel dyppet i Zalo og vannløsning. Har også lest om en som anbefaler biter av rå potett til dette, har imidlertid ikke prøvd dette selv, men det kan være verdt ett forsøk.

 

Du sier at du er redd for å slipe ned teaken, min erfaring er at det stort sett er nok å slipe på. Standard tykkelse er ofte på 12mm når dekkekt er nytt. Dersom dekket ikke er slipt ned flere ganger tidligere vill jeg tro du fortsatt kan slippe noen ganger.

 

En annen utfordring som ofte kommer samtidig, er teak pluggene over skruene som forsvinner. Dette fikser du enkelt ved å skru ut skruen, borr hullet dypere med rett dimensjon, fyll hullet med Sikalfleks eller lignende og sette i ny plugg. Skruene har ingen misjon etter at dekket er lagt og allt har satt seg. Det er imidlertid viktig at du bruker rett masse slik at du unngår lekkasjer.

 

Håper detter er til hjelp. og husk at dersom du velger å slipe ned dekket får du ett dekk som ser nytt ut  :lol: og vil være godt å gå på i mange år fremover. :lol:

 

Lykke til

 

:wink:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en idé og skaffe seg WEST SYSTEM sin brosjyre "Temahefte" over Epoksyprodukter - der står fremgansmåten beskrevet. Eller se under www.westsystem.no    :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...