Jump to content

Vann i olje Mercedes OM 401

Sjøkaptein

Recommended Posts

Etter en lengre vedlikeholds periode av min Sandvik 945 var jeg endelig klar for å bunkere opp og ta båten ibruk.

Men til min store fortvilelse finner jeg vann og grå olje på peilestav og grøt veivhus ventil.

(det har ikke vært skrudd på motor uten et oljebytte)

Motoren min er en eldre mercedes som ble marinert hos BOS på 90 tallet. Kjølevannkjølt via utvendig kjølesløyfe og eksosen kjølt via saltvann pumpe men leverer bare kjøling etter manifoiler på eksos siden.

Jeg byttet motorolje i vår, gammel olje hadde ikke antydning til vann.Båten ble sjøsatt men ikke tatt ibruk ettersom jeg ikke hadde innredning i båten og mye arbeid gjenstod ble bare motor sporadisk startet.

Tidlig denne uken startet jeg opp motor og det virket som det nesten var lite strøm til å drive rundt motor (den fikk motstand), derfor ventet jeg litt og prøvde igjen. Denne gangen startet motoren fint. Reagerte litt på dette siden batteriet står på vedlikehold lading men tenkte ikke noe mer over dette der å da.

Som jeg nevner i mitt innlegg har jeg fått vann i oljen uten å nevneverdig drift tid på motor siden sist oljeskift ca 2 timer. Jeg har prøvd å lokalisere feilen men klarer ikke å fastslå, men det må være en lekkasje fra kjølevann siden til oljesiden.

Jeg har tappet av grå olje og og byttet filter. Har kjørt motor med ny olje for å se hvordan det utviklet seg og overraskende nok ble ikke olje spesielt grå ett 1 time drift. Noe selvfølgelig pga avleiringer men ikke i nærheten av den jeg først tappet av.

Det spesielle blir jo at jeg nå har like mange driftstiler med ny olje som jeg hadde med den gamle som var grå og fargen på den nye på oljen er mer lik normal.

Kjølevæske nivået om det har sunket er litt vanskelig å fastslå pga jeg ikke viste hvor mye det var før problemene oppstod (tanken er på ca 20liter).

Håper noen kan komme med gode forslag på hvordan feilsøke får å lokalisere lekkasjen uten å måtte skru fra hverandre hele motoren. Og har noen gode forslag for å få fjernet grøt fra motoren.

Alle forslag og hjelp mottatt med stor takk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...