Sjøkaptein Startet 14.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2016 Etter en lengre vedlikeholds periode av min Sandvik 945 var jeg endelig klar for å bunkere opp og ta båten ibruk. Men til min store fortvilelse finner jeg vann og grå olje på peilestav og grøt veivhus ventil. (det har ikke vært skrudd på motor uten et oljebytte) Motoren min er en eldre mercedes som ble marinert hos BOS på 90 tallet. Kjølevannkjølt via utvendig kjølesløyfe og eksosen kjølt via saltvann pumpe men leverer bare kjøling etter manifoiler på eksos siden. Jeg byttet motorolje i vår, gammel olje hadde ikke antydning til vann.Båten ble sjøsatt men ikke tatt ibruk ettersom jeg ikke hadde innredning i båten og mye arbeid gjenstod ble bare motor sporadisk startet. Tidlig denne uken startet jeg opp motor og det virket som det nesten var lite strøm til å drive rundt motor (den fikk motstand), derfor ventet jeg litt og prøvde igjen. Denne gangen startet motoren fint. Reagerte litt på dette siden batteriet står på vedlikehold lading men tenkte ikke noe mer over dette der å da. Som jeg nevner i mitt innlegg har jeg fått vann i oljen uten å nevneverdig drift tid på motor siden sist oljeskift ca 2 timer. Jeg har prøvd å lokalisere feilen men klarer ikke å fastslå, men det må være en lekkasje fra kjølevann siden til oljesiden. Jeg har tappet av grå olje og og byttet filter. Har kjørt motor med ny olje for å se hvordan det utviklet seg og overraskende nok ble ikke olje spesielt grå ett 1 time drift. Noe selvfølgelig pga avleiringer men ikke i nærheten av den jeg først tappet av. Det spesielle blir jo at jeg nå har like mange driftstiler med ny olje som jeg hadde med den gamle som var grå og fargen på den nye på oljen er mer lik normal. Kjølevæske nivået om det har sunket er litt vanskelig å fastslå pga jeg ikke viste hvor mye det var før problemene oppstod (tanken er på ca 20liter). Håper noen kan komme med gode forslag på hvordan feilsøke får å lokalisere lekkasjen uten å måtte skru fra hverandre hele motoren. Og har noen gode forslag for å få fjernet grøt fra motoren. Alle forslag og hjelp mottatt med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 15.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Kan båt ha lagt med akterende/eksos opp mot vind og bølger slik at sjøvann har blitt slått inn i eksos. Hadde selv en snekke tidligere med en mercedes (60 Hk) båtmotor der dette var tilfelle og med det samme resultat og treg start som du beskriver. Dette er bare en tanke fra meg, som jeg bare ville nevne.Kan nok ha mange andre årsaker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 15.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2016 Det er slett ikke umulig det er grunnen. Vi hadde skikkelig dritt vær for 3 uker siden der både sjø og vind stod rett i hekken på båten. Sitér dette innlegget Link to post
POL Svart 16.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2016 Da ville jeg ha fyllt diesel/fortynnet motorolje på motoren og kjørt den en stund på dette for å få løst opp/vasket ut "grøten". Deretter skiftet olje på motoren 2-3 ganger til oljen var helt ren. Deretter fulgt med på motoren ved vanlig bruk. Jeg gjorde dette, og motoren fungerte helt fint uten noen form for "følgeskader". Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.