Jump to content

Vann i olje Mercedes OM 401


Sjøkaptein

Recommended Posts

Etter en lengre vedlikeholds periode av min Sandvik 945 var jeg endelig klar for å bunkere opp og ta båten ibruk.

Men til min store fortvilelse finner jeg vann og grå olje på peilestav og grøt veivhus ventil.

(det har ikke vært skrudd på motor uten et oljebytte)

 

Motoren min er en eldre mercedes som ble marinert hos BOS på 90 tallet. Kjølevannkjølt via utvendig kjølesløyfe og eksosen kjølt via saltvann pumpe men leverer bare kjøling etter manifoiler på eksos siden.

Jeg byttet motorolje i vår, gammel olje hadde ikke antydning til vann.Båten ble sjøsatt men ikke tatt ibruk ettersom jeg ikke hadde innredning i båten og mye arbeid gjenstod ble bare motor sporadisk startet.

Tidlig denne uken startet jeg opp motor og det virket som det nesten var lite strøm til å drive rundt motor (den fikk motstand), derfor ventet jeg litt og prøvde igjen. Denne gangen startet motoren fint. Reagerte litt på dette siden batteriet står på vedlikehold lading men tenkte ikke noe mer over dette der å da.

 

Som jeg nevner i mitt innlegg har jeg fått vann i oljen uten å nevneverdig drift tid på motor siden sist oljeskift ca 2 timer. Jeg har prøvd å lokalisere feilen men klarer ikke å fastslå, men det må være en lekkasje fra kjølevann siden til oljesiden.

Jeg har tappet av grå olje og og byttet filter. Har kjørt motor med ny olje for å se hvordan det utviklet seg og overraskende nok ble ikke olje spesielt grå ett 1 time drift. Noe selvfølgelig pga avleiringer men ikke i nærheten av den jeg først tappet av.

Det spesielle blir jo at jeg nå har like mange driftstiler med ny olje som jeg hadde med den gamle som var grå og fargen på den nye på oljen er mer lik normal.

 

Kjølevæske nivået om det har sunket er litt vanskelig å fastslå pga jeg ikke viste hvor mye det var før problemene oppstod (tanken er på ca 20liter).

 

Håper noen kan komme med gode forslag på hvordan feilsøke får å lokalisere lekkasjen uten å måtte skru fra hverandre hele motoren. Og har noen gode forslag for å få fjernet grøt fra motoren.

 

Alle forslag og hjelp mottatt med stor takk.

Link to post

Kan båt ha lagt med akterende/eksos opp mot vind og bølger slik at sjøvann har blitt slått inn i eksos. Hadde selv en snekke tidligere med en mercedes (60 Hk) båtmotor der dette var tilfelle og med det samme resultat og treg start som du beskriver.

Dette er bare en tanke fra meg, som jeg bare ville nevne.Kan nok ha mange andre årsaker.

Link to post

Da ville jeg ha fyllt diesel/fortynnet motorolje på motoren og kjørt den en stund på dette for å få løst opp/vasket ut "grøten".

Deretter skiftet olje på motoren 2-3 ganger til oljen var helt ren. Deretter fulgt med på motoren ved vanlig bruk.

Jeg gjorde dette, og motoren fungerte helt fint uten noen form for "følgeskader".

Lykke til.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...