index Svart 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2016 Ellers er vel dette en variant av XZN. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trønderbygger Svart 21.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Da har jeg fått demontert motoren helt ? Har fått noen striper som kan ses og føles på eksos port siden har lyst å prøve å hone de opp men er litt usikker Så jeg lurer på hvor store ripene kan være før honing ikke er aktuelt lengre ?? Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 21.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Ved honing er det nærmest snakk om at du rufser opp overflaten litt. Du kan ikke regne med å fjerne noe særlig materiale med honing, da må du bore. For å gi et mer eksakt svar må du egentlig vite dybden på ripene. Du kan sikkert leve med at noe av ripene blir igjen etter en honing eller boring, men optimalt er det ikke. Hvis du borer fjerner du så mye materiale at du må skifte stempel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jadalber Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Må legge ut bilde av stempel også :) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 21.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 (redigert) Nedre Øvre Redigert 21.Desember.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 det nederste var rimelig "rast" Må sjekke pakningsflatene rundt eksoskjølingen, plata på eksoskjølingen og pakningsflatene i toppen for lekkasjer. En av dem er synderen. vann har nok ødelagt oljefilmen. Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 21.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Havariet skyldes mest sannsynlig manglende kjøling ? da impellerhuset var igjen grod av svidd impeller ? lå en gummiklump på str med lillefinger ledet i kopper røra -.- Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Ai ai ai, den der har jo skjært seg skikkelig... Det kommer sikkert andre på banen med meg konkret motorkunnskap, men jeg ser vel for meg at du må bore sylinder og bytte stempel. Men igjen, er motoren verd å koste på? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Trønderbygger Svart 21.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Tja det må man jo veie opp mot hva en ny 20 hk koster og hvor mye man liker motoren jeg liker motoren veldig godt pga dens lave vekt og hester den er justert til 20 nå men kan jo oppjusteres til 30 og kanskje 35? rebuild kit koster 4000.- Så langt har det kun vært stempel og sylinder som har vært ødelagt Gearet er i go stand ? fryktet det værste når jeg tappa oljen men neida så meget bra ut og føles bra ut på lager har skaffet nye o ringer til gearet Rådene ser bra ut Og veiv er ok ! Aksling er ok Veivhus ser ok ut Sånn set så er det stempel og sylinder som har fått en skjærings Tenning så helt ny ut Coil er ok Cdi ok Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Tenker at du vet hva du har, ikke hva du får. Hvis blokka ellers er ok ( ikke for mye tæring ) så blir det et kostnadsspørsmål. Boring 500 + frakt , stempel 800-1000kr, toppakning 300kr, div pakninger 100-200kr ( biltema - klippe selv ) Da får du en motor du vet tilstanden på . En annen brukt motor kan stoppe rundt hjørnet nå de har 33 år på baken.. Du må gjøre en vurdering selv Skruvat toppakning https://www.skruvat.no/show.aspx?k=18-3803 Telmo toppakning https://www.telmo.no/head-gasket-johnson-evinrude-19 ( alle som båtrekvisita og kjøper av Telmo pleier å kunne levere til prisen oppgitt på siden deres ) Overstørrelse på stempel: delenummer 392910 eller 396576 Redigert 22.Desember.2016 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Har ingen erfaring med å klippe pakninger selv ? men jeg trenger nålelager og rådelager så tror jeg kjøper alt i et Kit Men vi får se hva cylmo trondheim tar for 2 sylindre ? http://www.ebay.com/itm/121848327487 Redigert 22.Desember.2016 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Denne motoren kan ikke justeres opp til 30/35 da måtte du ha en med propell eksos . Med de skaden som stempel sylinder har ville jeg satset på en nyere motor med eksosen gjennom propellen , du får en motor som støyer mindre og går bedre . Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Er ganske sikker på at eneste forskjellen på den her og en 30 hester er intake manifold og forgasser ?? Har hørt at Blokka er samme fra (18?)-20-25-30-35? Regner nok med at jeg kan få rundt 28 hester etter bytta intaket og forgasser Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 blokka er den samme , men stammen er for trang . det ble aldri levert mer en 25 hk med det gir huset Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Er du sikker på at det er riper i sylinderen, og ikke bare avsetning av aluminium fra stempelet? Stempelrkngene ser jo uskadet ut, og aluminium riper ikke stål sånn helt uten videre. Så det er mulig det kan hones bort.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Er du sikker på at det er riper i sylinderen, og ikke bare avsetning av aluminium fra stempelet? Stempelrkngene ser jo uskadet ut, og aluminium riper ikke stål sånn helt uten videre. Så det er mulig det kan hones bort.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Trønderbygger Svart 24.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Hei index ? Har tenkt på de ripene og det kan være aluminum fra stemplet men har ingen erfaring så er litt vanskelig og si ? Det hadde jo vært knallbra om jeg slapp unna med en lett honing ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 Det er jo en mulighet! For å sjekke kan du ta en vanlig morakniv og prøve å skrape i stripene. Legg knivbladet langs sylinderveggen slik at du ikke ødelegger godset. Dersom det er alu kjenner du at kniven biter i det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bernt Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Det er riper i sylinderen ! Men ligger det aluminium i slike sylindre tar du med deg blokka ut og legger dråper med saltsyre på aluminiumen , da kan du tørke ut alun med en klut /fille . Obs saltsyre er ikke Sundt ! Og grunnen til att du skal gjøre det ute er att alt inne der du skrur vil bli rustent . Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 5.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Da har jeg vært og kjøpt meg honing's utstyr ? så nå håper jeg at jeg får til det her da Har aldri honet før så det bli spennende ? Noen som har noen tips ? Har sett titalls videoer på youtube Skal jeg bruke noe olje ? Redigert 5.Januar.2017 av Trønderbygger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2017 (redigert) Du kan regulere effekten av honingen med olja du bruker. Hvis du bruker en tykk olje, f.eks motorolje, vil honesteinene nesten ikke ta noen ting. I førsten kan du godt bruke f.eks crc eller parafin. Edit: Men sjekk først om det ligger alu igjen i syl, det vil tette steinene. Redigert 5.Januar.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
jadalber Svart 6.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Kjør sakte og opp ned bevegelser så "ripene" i sylinderveggen etter steinene holder ca 30grader Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2017 Lurer litt på aluen som ligger på sylinderveggen ? ,er det bare og ta en skarp kniv og skrape av eller er det bare for å se om det er alu der?? må jeg ha noe annet for og fjerne aluen ?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Hvorfor ikke bare vaske det ut med saltsyre som beskrevet over? Koster ikke stort og du blir kvitt alt. Bare husk hansker og briller! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.