Jump to content

BEP battmeter


dacapo

Recommended Posts

Kjøpte er BEP battmeter hos Maritim i dag :smiley:

Håper jeg får mye glede av det - ser at andre på båtplassen lovpriser desse instrumentene..

Det jeg er litt usikker på er hvor jeg skal montere shunten ?

Står i monteringsanvisningen at den skal monteres på - polen. Spiller det noen rolle hvor ?

P.g.a. kabellengden hadde det vært praktisk å plassere den i motorrommet der jeg har en samleskinne for begge batteribankene. Vil nødig prøve å feile for mye med kapping av kabler etc. :headbang:

Noen som har erfaring med dette ??

 

Redigert p.g.a. staveleifer :cool:

Redigert av dacapo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det burde vel ikke ha noen betydning om denne står nær batteriet eller nær motoreen ?

<{POST_SNAPBACK}>

Får snakke for min egen del slik jeg har gjort og fikk svar fra andre når jeg spurte ved første gangs montering.

Spiller inegn rolle om den står nærmest motor eller nærmest batteri.

 

Det er den "strømmen" i kabelen som er av interesse for shunten

Link to post
Share on other sites

Shunten skal kobles slik at det ikke er noen andre tilkoblinger mellom den og batteriminus. Selv om det står at den skal stå nær batteriet, spiller det liten rolle. Tipper jeg har ca 2 meter med 70 kvadrat mellom batteriminus og shunt. Jo nærmere minus, jo mindre påvirket blir den av det spenningsfallet som er i ledningen mellom shunt og batteriminus ved lite kvdat/store strømmer.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg er helt enig med Lotus, det spiller forsåvidt ingen rolle hvor på minus kabelen du kobler shunten, men du må passe på at alt av belastning blir etter shunten, for ellers vil du jo ikke få riktig måleresultat.

 

Forklart i rene ord: Batteri minus - shunt - forbruk.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...