Snusmumrikken Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Jeg hadde tidligere en Mercury-variant av samme motor, en -99 mod. Når jeg ser tilbake i gamle notater på den, målte jeg komp til 7,9 bar. Bare til sammenligning / informasjon. Hei! Takk for svar, får håpe på at 7.5 ikke er altfor lavt. Vet som sagt ikke hvordan de testet, skal ringe karen på badsenteret og spørre. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 9.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 (redigert) Noe problemer å starte motor opp nå i kulden? Bor ca 110 m/o havet, så er vel -6*C elns. Har lyst å få startet motor opp for å sjekke om at alt fungerer OK, for å få ro i sjelen. Eller er det like greit å vente? Den har ikke blitt vinterkonsernvert. Har dere noen enkle, greie tips til å få gjort det? Burde jeg tømme forgasser(ene)? Tenkte å fylle opp vann i en tønne og la den kjøre seg. Redigert 9.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 9.November.2016 Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 burde ikke være noe problem, bare pass på å få vippet den ned etter kjøring slik at vannet får renne ut før det fryser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 9.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2016 (redigert) Flott! Kan evt. blande litt frostvæske inn? Men burde vel ikke hjelpe altfor mye? Best å la motor bruke opp bensinen i forgasserne, eller skal jeg fylle dem opp? Blir å beholde båten tenker jeg, iallefall få testet den ut. Tenker at smarttabs er et must med såpass vekt akter? Redigert 9.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
svebe Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Det viktigste er at den viser likt på alle sylindere. Over 7 er bra uansett. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Flott! Kan evt. blande litt frostvæske inn? Men burde vel ikke hjelpe altfor mye? Best å la motor bruke opp bensinen i forgasserne, eller skal jeg fylle dem opp? Blir å beholde båten tenker jeg, iallefall få testet den ut. Tenker at smarttabs er et must med såpass vekt akter? tror ikke det har så mye hensikt å å blande i frostvæske, vannet i tønna blir jo varmet opp av motoren og så lenge det får renne ut etterpå burde det være greit. Bruke opp bensinen i forgasserne kan være greit. Smart tabs kan nok være en fordel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 @Svebe: Det jeg også tenkte. Alle var på 7.5 bar, så er nok rimelig trygg på at motoren kommer til å funke fjell! @Ivar: Endte opp med å ta en liten vask av motor før jeg pakket den inn i presenning. Burde vel ha tømt forgasserne og evt. startet den opp, men selger hadde koblet bort kablene til strøm, og da orket jeg ikke å styre med det da jeg ikke vet hvor de skal monteres, finner fort ut av det til våren. :) Regner med den ene skal i blokka (ved starter) og pluss skal på være på CDI boksen. Motor ser veldig bra ut innvendig, litt rust på noen muttere, men det er vel rimelig normalt for en 15 år gammel saltvannskjørt påhengs. Smart tabs er et must til neste år. Skal montere tankene (2x 25L) samt batteri i baugen istedenfor akter som de har vært nå. Så burde bli ganske bra kompensert for den ekstra 50 KG i hekken. Skal prøve med propellen jeg har nå. Motor sto tidligere på en Fjordling 17, så regner med turtallsperra slår inn, og jeg får en sinnsyk rå aks på den lille båten. Blir ufattelig moro å teste! Satser på å slå 40 knop med riktig ss propell og riktig montering. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Hei! Hvordan blir det med styringen da? Har jo teleflex styring fra Ultraflex, ganske ny enhet ser det ut som. Nyere enn 2012 tipper jeg. Finnes det noe serienummer på slikt hvor jeg kan sjekke maks HK? Jeg har lite lyst å bytte styrings dersom denne duger enda. Teleflex er langt kjipere enn hydraulisk som jeg hadde på With 528 og GH15, men 6000,- for et nytt system til en båt tilnærmet samme verdi skjer ikke. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 legg ut bilde av den. De minste og vanligste er godkjent for opptill 55hk , men hvis båten din er godkjent for 80hk så har den sikkert kraftigere styring. Har den minste typen i weslingen med 80hk, men det er ikke helt å anbefale. Tenker oppgradere til neste sesong Syns en god teleflex er bedre enn kjip hydraulisk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 (redigert) Jeg skal få tatt et bilde når jeg får tid. Jeg frykter jeg har den minste da båten hadde en 30 HK når jeg kjøpte den. Blir nok ut med noen tusen for noe hydrauliske greier kanskje.. Får sjekke litt på nettet. Får man et godt system til 5000-6000 maks? Får man noe til rundt 3000-4000 også? EDIT: Ser at 3000-4000 er en smule optimistisk ja.. Redigert 12.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 (redigert) Du får nok brukbare greier til rundt 4000 ja. Iallefall gjorde jeg det for 3 år siden. Seasea har en 90 hk styring til kr 3000 men den leveres uten tilbakeslagsventil (og visstnok uten styrearm) så det er bare å styre unna bokstavelig talt. Her 115 hk kit til kr 4000 kit http://www.seasea.no/Motortillbehör/Styrning_Reglage/Hydraulstyrning/NORDFLEX_STYRNING_NF115_KIT Bildet viser ikke styrestaget som skal følge med. Det er litt spesielt så må sjekkes at det er med. Men ny type 150 hk styring koster kr 4500 http://www.seasea.no/Motortillbehör/Styrning_Reglage/Hydraulstyrning/NORDFLEX_STYRNING_NF155_KIT Den har doble styrestag så er nok mere stabil en den NF150 jeg har (nest nederste bilde under) Den koster mere i utlandet http://www.hydrodrive.eu/product-shop.php#!/MF155-W/p/64299506/category=18722061 Og mere hos Maritim.no https://www.maritim.no/hydrodrive-hydraulisk-styring-mf155w#.WCdHH3F95aQ Link til tråd https://baatplassen.no/i/topic/105030-anbefaling-av-hydraulisk-styring-til-90-hk/ Link til annen tråd https://baatplassen.no/i/topic/128743-får-ikke-ut-siste-rest-med-luft-av-hydraulisk-styring/ Fordelen med Nordflex/Hydrodrive er at styresylinderen står i ro slik at man kan legge korte slanger akkurat slik man vil. Ellers beveger jo vanligvis sylinderen seg slik at slangene trenger fritt spillerom. Ser det er litt forskjell på rattpumpa. Den jeg fikk bygger lengre ut enn det NF155 kitet de har nå. Kan jo være en fordel for noen og en bakdel for andre. 150 hk kit jeg kjøpte i 2013: Montert på min Mercury F115 Redigert 12.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 (redigert) Hei! Prøvde å starte motor igår, men til ingen lykke. Tilt og alt fungerte perfekt, men svinghjulet slo såvidt over, så batteri virket veldig svakt (start motor dros såvidt opp..). Kom litt røyk opp fra pluss fra batteri når jeg prøvde å starte, kablene fra batteri (brukte startkabler for å få god kontakt) ble veldig varme. Jord var kløpet på med startmotor, og pluss var med spenningsregulatoren. Forrige eier hadde fjernet strømkablene, så det var der det var to løse muttere som såvidt var på, iogmed at tilt fungerte så tror jeg ikke at jeg svidde noe/plasserte pluss/minus feil. Prøvde deretter med enda et batteri, men til samme nytte, dette batteriet her er det dog noe usikkert med da det er gammelt og kan være defekt. Satt det på lading igår, prøver igjen idag tenker jeg. Redigert 17.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 17.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 (redigert) Oppdatering: Ordnet på strøm nå med org. Strømkabler, og det ble noe helt annet, heldigvis! Nå sviver startmotoren som en drøm. Men den starter forsatt ikke, hadde dog ikke koblet til bensintank, så regner med den trenger litt bensin først, men MÅTTE bare prøve før jeg la det inn for kvelden. Kan jeg blande forskjellige totaktsoljer? Har noe blå statoilgreier i boden i en uåpnet flaske, men noe rødt i tanken allerede, sikkert noe mercurygreier. Redigert 17.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 med tørre forgassere så er det vel naturlig at det ikke er så mye liv :) jeg har blanda oljer , så lenge de er av rett standard (TC-W3 for outboard) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 18.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 (redigert) Riktig, men måtte bare prøve, hehe. Tenker at jeg bestiller litt olje etterhvert. Så har jeg. Kobler opp bensin og slikt idag, blir moro å prøve! Redigert 18.November.2016 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 første oppstart med ny motor er alltid spennende Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Ja alltid like spennende Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 18.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Yesyes! Ble en kjapp start idag, og den startet med en gang, så har god tro i denne påhengeren. Ble litt dårlig filmet, og jalla satt opp, men det fungerte nå da. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Teerex Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Både høres og ser ut som to-takt ja Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 18.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 Jepp. Overraskende rykende faktisk. Tror de har organisktotaktsolje, ikke syntetisk. Men uansett, blir bra! Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Da ble 50HKen solgt, for en veldig grei pris også, men nå er det iallefall solgt. Så har jeg 2x 60HK igjen. Da blir det å ta en titt på hydraulisk styring til motor, samt evt. flaps. Hva mener dere om å ha 2x 25L tanker montert helt i baugen? Det vil da kompensere for vekten som har blitt økt akter? Vil flaps alltid hjelpe? Altså, er det verdt å kjøpe flaps til min båt? Eller er det mer et slikt "Hvor lang er et tau" spm? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 At det er litt ekstra røyk ved oppstart når motoren har stått en stund er helt normalt. Samt at lukt/røyk kan skille endel mellom merker/typer olje. Kjørte mye shell nautilus 2T , og den lukta skikkelig surt, bruker biltema nå som lukter endel mindre. Helsyntetiske outboardoljer er nok såpass mye dyrere at de fleste nok bruker delsyntet og mineral . hvor mye man har å hente på flaps kommer helt an på båten, konstruksjon og vektfordeling. Tror nesten bare du må prøve deg fram Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 22.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Jeg bruker selv kun helsyntetisk, har gjort det til nå iallefall. Motoren luktet absolutt ingen ting, kun mye røyk, så tror det er helsyntetisk i tanken, eller en ganske grei olje. Da får jeg prøve meg fram til våren ang. Flapsene/smarttabsene. Nå er det neste kluet å få montert motor på akterspeilet. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 om du ikke har det allerede så er det sikkert kjekt å ha løfteøye til motoren (ikke std på disse mercuryene om jeg ikke husker feil) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
GlennIversen Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 (redigert) På min 17fot Nordkapp har jeg 160kg motor hengenes bak, og dette fungerer helt utmerket Redigert 25.November.2016 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.