BØstrøm Svart 16.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Takk for gode råd. Mulig jeg går rundt og tror Jotamastic 87 er en sinkrik primer, mens det i realiteten ikke er det. Det blir metallisering av skroget. Har skrevet avtale med firma i Polen idag, og må hurtigst mulig komme meg sørover. Planen er at hele båten shines utvendig, og skal hentes tilbake i månedsskiftet november/desember. Så får vi se om jeg er heldigere enn da jeg pusset opp trebåt i Polen for 25 år siden. Det skulle ta ett halvt år, og båten ble liggende i Polen i tre og et halvt år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 (redigert) Men når det gjelder påføringen; mener å ha hørt (fra andre FROSIO eksperter) at første strøk med fordel kan påføres med pensel for å få jobbet malingen bedre inn i porene på stålet. Kommentar til det? Jeg skjønner imidlertid at det blir en utfordring å få dekket hele skroget innen det er dannet et oksidsjikt på stålet. Viktig å male over alle hjørner og sveiser med kost før en sprøyter på første strøket med Hempadur mastic 4588 W Samme prosedyre viktig å male over alle hjørner og sveiser med kost før en sprøyter på andre laget. lurt å skifte farge,. maler logg innlegg 11. Redigert 16.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2016 Anbefaling nr. 1 er å 'skyte' malingen inn i skroget med høyt trykk med sprøyte som gir maaange bar. Hvor mange? Husker ikke, les bruksanvisningen. Nr. 2 er å dytte malingen inn med kost, tre eller fler strøk. Rundt vannlinjen på Hulda mener jeg å ha fem strøk nå. Med sprøyte oppnås korrekt tykkelse med et par strøk. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2016 Hei igjen. Skal oppklare dette med påføringsmetoder også. Kanter, hjørner, sveiseskjøter, bolter, utstikk, hull osv skal alltid males med kost først. Dette kalles stripe coating på fagspråket. Begrunnelsen er at man teknisk sett ikke klarer å bygge belegg jevnt med sprøyte på slike plasser. Forøvrig er sprøytepåføring på sandblåste flater uansett det beste. For hvert strøk skal man skifte farge (kontrastering) for at operatøren enklest mulig skal kunne se hvor han har gått over på nytt osv. Stripe coating skal gjøres på disse stedene for hvert nytt strøk. For mange er det kanskje overraskende at differansen i sjikttykkelse man klarer å legge på pr strøk er svært stor. Typisk klarer man 30-50 µm pr strøk med kost/rull mens en dyktig sprøytemaler med høyttrykk klarer i hvert fall 150-200 µm uten å få sig. Det er altså ikke noen annen grunn til å bruke kost eller rull. Så litt om epoksymalingen også mens vi er igang: I det norske markedet er det en god håndfull produsenter/leverandører som alle har meget gode basisprodukter av type epoksy mastic, blant annet disse: International: Interzone 954 - forhandles av blant annet BilXtra i Arendal. Teknos: Inerta Mastic - forhandles av Teknos Norge på Spikkestad. Hempel: Hempadur 4588 (evt type W for winter i herderen) - forhandles blant annet av JOMA Trading i Fredrikstad Jotun: Jotamastic 87, 90 mfl - forhandles blant annet av C.Christoffersen i Skien. PPG: Diverse typer med navn: XXXGuard, Phenguard og Sigmaline - forhandles fra PPG i Stavanger Carboline: Carbomastic 18 - forhandles/produseres av Star Malingfabrikk i Drammen Sherwin Williams - har produkter men er ikke representert i særlig grad på salgs-/forhandlersiden for dette markedet. Mest mot husmaling samt Defence/Aerospace. De ovennevnte har også mange andre epoksymalinger som er meget godt egnet. De samme produktene kan også med fordel benyttes som primer på glassfiberskrog. For privatkunder som ikke skal kjøpe veldig store kvanta tror jeg kanskje at du kan få best pris hos JOMA Trading i Fredrikstad eller BilXtra i Arendal. Så helt til slutt: Det aller viktigste ved maling av en stålbåt er forberedelsene. Dvs grundig rengjøring først med steamer/høyttrykksvasker for å få av gammel maling, rust og ikke minst salt. Deretter meget grundig sandblåsing, jfr mitt innlegg #24 over. Deretter metallisering eller maling kortest mulig tid etterpå. NB: Renhet Sa 2 1/2 og ruhet Medium er svært viktig for at dette skal vare lenge uten å begynne å ruste. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Her er spec.'en fra International vedr. Intertuf 262 (rustbeskyttende maling, epoxy). Denne malingen har blitt erstattet av en nyere variant som er mer påføringsvennlig. Men dette er malingen som Hulda ble malt med. Første strøk med kost, deretter med rull. Vi hadde ikke tilgang til sprøyte: Hulda ble malt i år 2000, eller var det 1999, under kalde og ugunstige forhold. I dag ser båten slik ut: Skroget ble mattslipt med sandpapir og malt med rull våren 2014. Det var første oppfriskingen siden originalmalingen. Da båten gikk på land 2013 så bunnen slik ut: Utsnitt av roret, som er det verste stedet for korrosjon på hele undervannsskroget. Dette er etter to år i sjøen, før høytrykksspyling av undervannsskroget. Malingen har ikke sluppet, det finnes ikke rust. Malingen bobler (osmose), men det er ikke rust under osmosen. Det som kommer ut av blærene er kalkvann (Ca, Mg, osv.), to dette bildet fordi det er den verste plassen på hele undervannsskroget. Her er det konsentrasjon av anoder og i tillegg elektrisk spenning (e-) konsentrert i forbindelse med rorakslingen. Hulda har en-polet elektrisk anlegg når det gjelder motorstyring, dynamo etc. Disse blærene har for lengst sluttet å bekymre meg. Den gangen jeg kjøpte malingen (epoxy-grunningen) var det en generell designlife på minst 15 år i tropiske farvann (kommersiell drift, skip). Redigert 17.Oktober.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2016 All ære til kvaliteten på arbeidet med Hulda:) Tror du også har gjort meget grundig forarbeid. En liten presisering her er at Intertuf 262, (som fortsatt er i handel), er en modifisert epoksy som også tåler å bli brukt over vann. Et problem med epoksy er ellers at de er lite fargeekte og har lett for å kritte når eksponert for sollys/UV-stråling. Derfor brukes epoksymaling lite direkte som top coat utendørs, men mest som grunning. Under vann har man jo ikke dette problemet. Din Intertuf 262 er sannsynligvis tilsatt noe lurium (modified) som gjør at den ikke falmer og kritter i sola. Flott båt og flott tråd om byggeprosessen som jeg leste med stor interesse fra a til å litt tidligere i høst. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2016 Med all respekt. Det er ikke Intertuf som er på noen av bildene. Med korrekt intervall kommer ett strøk Intergard 263 (grå farge) på toppen av Intertuf. Deretter kommer to strøk Interthane Covercoat CC Series (eller var det tre strøk) over vann. Båten er malt etter spec. som brukes på yrkesfartøyer. Man skal ikke tro at, fordi om jeg ikke er maler, ikke har gjort hjemmeleksen før vi satte i gang. Og det var gjennomgang av prosedyrene til Jotun Paints og International som lå til grunn. Begge foretakene leverte velvilligst bra informasjon. Men i dette tilfellet fremsto International i Oslo som den mest seriøse bidragsyteren. Det gikk med 4 tonn blåsemedium (alu), to kompressorer var i bruk, to profesjonelle blåsere (de jobbet med blåsing av stål som skulle galvaniseres, males, belegges med polyuretan etc.) med hvert sitt utstyr. Hele båten ble blåst ut- og innvendig samt malt første strøket samme dag. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2016 Da hadde jeg jo rett mht grundig arbeid. Betviler forøvrig på ingen måte kompetansenivå. Morsomt å se at du (og dine leverandører) faktisk har fulgt alle faglige råd og at det også gir svært god holdbarhet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2016 He, he, vi gjør så godt vi kan. Bildet over av undervannsskroget er forøvrig etter 24 mnd. i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.