jankospeed Startet 16.Juni.2005 Del på Facebook Startet 16.Juni.2005 Har en Johnson 90 92-mod. Denne motoren fusker ved tomgang.Den "hoster" og vil stoppe.Dette opphører når motor settes i gear og kommer i fart.Skiftet tennplugger før 14 dager siden.Motor ikke oppført seg slik før etter 7-8 timer gange etterskifte av disse pluggene.Tror feilen er en annen. Noen som kan tipse meg? Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinus_nor Svart 16.Juni.2005 Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 Har du "fersk" bensin. Har du rengjort tanken noen gang? Hvis det er god gnist på pluggene er det i de aller fleste tilfeller problemer med bensinen eller tillførselen av denne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 16.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 Hei Bensin er ny,skal regjøre tank,men rart problemet skulle komme så plutselig da.Kan ikke være noe med tenninga? Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 16.Juni.2005 Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 Har en Johnson 90 92-mod. Denne motoren fusker ved tomgang.Den "hoster" og vil stoppe.Dette opphører når motor settes i gear og kommer i fart.Skiftet tennplugger før 14 dager siden.Motor ikke oppført seg slik før etter 7-8 timer gange etterskifte av disse pluggene.Tror feilen er en annen. Noen som kan tipse meg? <{POST_SNAPBACK}> Kan være feile plugge uansett da.. Vert borti slikt med bil motor. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juni.2005 Del på Facebook Svart 16.Juni.2005 Mest sannsynlig bensintilførsel, sjekk om det blir bedre når du pumper på blæra. Kan f.eks være tett sil i tanken, dårlige koblinger som suger falsk luft, dårlige ventiler i blæra, tett filter på motoren osv... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Mest sannsynlig bensintilførsel, sjekk om det blir bedre når du pumper på blæra. Kan f.eks være tett sil i tanken, dårlige koblinger som suger falsk luft, dårlige ventiler i blæra, tett filter på motoren osv... <{POST_SNAPBACK}> Hvordan vil du da forklare at motoren går fint under belastning . Plugger kan kødde slik at må tomgang vil den ikke gå rent men ved turtall vil den gå bra. Kan være tett tomgangsdyse men da skulle den ikke gått fint i gir.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
ynroenn Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Jeg synes det faktisk kan tyde på problemer med pluggene, i og med at motoren går rent på høyere turtall! Hadde det vært problemer med bensintilførselen, tror jeg du ville merket det på høyere turtall (skal veldig lite bensin til for å holde motoren i gang på tomgang) Selv fikk jeg en liten tankevekker mtp på type plugg jeg bruker! Orginalt bruker jeg ngk bp8, i år prøvde jeg å skift til tilsvarende champion plugg. Det skulle jeg ikke gjort; totakteren, som før kunne kjøres i timesvis i dorgefart uten å sote, ble helt umulig å kjøre på lav fart. Motoren stoppet på tomgang, ble vanskelig å starte osv. Byttet tilbake til NGK - problemet var løst! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cirkeline Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Tettingen nederst i veivakslingen mot motorstammen kan være defektt slik at du får vann inn i veivhuset. Ta ut nedeste plugg og sjekk stempeltoppen og pluggen. Er den uten sot og avleiringer, ren og pen m.a.o, kan du ha vannlekkasje inn gjennom tetningen. De andre punktene med bensintilførsel er også noe å ta med seg i feilsøkingen. XD3P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Hei. Eg skifta til gamler plugger oxo klemte eg på blære mens motoren gikk på tomgang. Dette resulterte ikke i noen forbedring av problemet. Det virker som den tenner litt feil.Har liksom et tilbakeslag før den stopper.Ved sakte kjøring med propell i gang , kan den stoppe helt.Kan det være tenning?...ingen har nevt dette før. Janko Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Tomgangsdysa...sitter den på forgasser? Må ikke plukke i stykker hele forgasser for å rengjøre denne? Denne feilen som dukket opp på min motor,kom da eg kjørte med båten på en lengre tur.Ca 6 mil.Hadde mange testturer i havnebassenget på tomgang uten at dette problemet utartet seg. Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
klikk Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Hvordan vil du da forklare at motoren går fint under belastning . Plugger kan kødde slik at må tomgang vil den ikke gå rent men ved turtall vil den gå bra. Kan være tett tomgangsdyse men da skulle den ikke gått fint i gir.. <{POST_SNAPBACK}> Hvis det er rusk i bensinen som har satt seg i bensinpumpa så vil du kunne oppleve at lamellene ikke tetter skikkelig. Da får man ikke nok trykk til å få bensinen frem på tomgang. Dersom man øker turtallet ørlite så kan dette være nok til at pumpa klarer å levere nok bensin. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Hvis det er rusk i bensinen som har satt seg i bensinpumpa så vil du kunne oppleve at lamellene ikke tetter skikkelig. Da får man ikke nok trykk til å få bensinen frem på tomgang. Dersom man øker turtallet ørlite så kan dette være nok til at pumpa klarer å levere nok bensin. <{POST_SNAPBACK}> Den kjøper eg lett.. Altsp.. Rusk i pumpa. Den er vel lett å skru av lokket på... Problem med forgasser.. Ikke noe problem å plukke gasseren i biter.. Bare være meget forsiktig å ikke ødelegg pakninger.. Er du usikker få hjelp... Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 17.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Hei. Takker for alle tips. Jeg skal dra å sjekke den bensinpumpa på mandagen.En skikkelig rengjøring vil kansje fixe det hele håper jeg. Meget fornøyd over alle innlegg her... Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 22.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Hei. No har eg gjort ren besinpumpe og filter.Finner ingen rusk her som kan tette bensintilførsel. Etter rengjøring startet eg opp.Må gi mye gass for at den skal gå rent.Ved lavt tomgang fusker den.Akkurat som den har lyst stoppe.(smeller litt i eksos og mest lyst å stoppe) Når eg får driv på proppellen går den bedre....men hører litt fusking. Kan dette være tenningsproblemer? Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
MT. Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Har denne motoren noen form for automatisk turtallsreduksjon ved giring, og kan det i så fall være noe i forbindelse med det som har kommet ut av posisjon? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post Share on other sites More sharing options...
jankospeed Svart 27.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2005 Hei. Motor er reparert. Det hva tenningsproblemer som gjordet alt dette. Jeg syns bensinforbruket på denne motoren hva veldig høy.Derfor solgte jeg den for ei uke siden. På jakt etter ny brukt motor på rundt 90-125 HK. Noen som kan hjelpe meg med det? Gjerne eldre årgang. Sitér dette innlegget 2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI 2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO Link to post Share on other sites More sharing options...
Nordåsen Svart 27.August.2005 Del på Facebook Svart 27.August.2005 tror ikke du får lavere bensinforbruk av å kjøpe større motor av eldre årgang....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.