Jump to content

Johnson 90 92-mod. fusker


jankospeed

Recommended Posts

Har en Johnson 90 92-mod.

Denne motoren fusker ved tomgang.Den "hoster" og vil stoppe.Dette opphører når motor settes i gear og kommer i fart.Skiftet tennplugger før 14 dager siden.Motor ikke oppført seg slik før etter 7-8 timer gange etterskifte av disse pluggene.Tror feilen er en annen.

 

Noen som kan tipse meg?

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Har en Johnson 90 92-mod.

Denne motoren fusker ved tomgang.Den  "hoster" og vil stoppe.Dette opphører når motor settes i gear og kommer i fart.Skiftet tennplugger før 14 dager siden.Motor ikke oppført seg slik før etter 7-8 timer gange etterskifte av disse pluggene.Tror feilen er en annen.

 

Noen som kan tipse meg?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan være feile plugge uansett da.. Vert borti slikt med bil motor.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig bensintilførsel, sjekk om det blir bedre når du pumper på blæra.

Kan f.eks være tett sil i tanken, dårlige koblinger som suger falsk luft, dårlige ventiler i blæra, tett filter på motoren osv...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mest sannsynlig bensintilførsel, sjekk om det blir bedre når du pumper på blæra. 

Kan f.eks være tett sil i tanken, dårlige koblinger som suger falsk luft, dårlige ventiler i blæra, tett filter på motoren osv...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan vil du da forklare at motoren går fint under belastning . Plugger kan kødde slik at må tomgang vil den ikke gå rent men ved turtall vil den gå bra.

 

Kan være tett tomgangsdyse men da skulle den ikke gått fint i gir..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det faktisk kan tyde på problemer med pluggene, i og med at motoren går rent på høyere turtall! Hadde det vært problemer med bensintilførselen, tror jeg du ville merket det på høyere turtall (skal veldig lite bensin til for å holde motoren i gang på tomgang)

 

Selv fikk jeg en liten tankevekker mtp på type plugg jeg bruker! Orginalt bruker jeg ngk bp8, i år prøvde jeg å skift til tilsvarende champion plugg. Det skulle jeg ikke gjort; totakteren, som før kunne kjøres i timesvis i dorgefart uten å sote, ble helt umulig å kjøre på lav fart. Motoren stoppet på tomgang, ble vanskelig å starte osv. Byttet tilbake til NGK - problemet var løst!

Link to post
Share on other sites

Tettingen nederst i veivakslingen mot motorstammen kan være defektt slik at du får vann inn i veivhuset. Ta ut nedeste plugg og sjekk stempeltoppen og pluggen. Er den uten sot og avleiringer, ren og pen m.a.o, kan du ha vannlekkasje inn gjennom tetningen. De andre punktene med bensintilførsel er også noe å ta med seg i feilsøkingen.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Eg skifta til gamler plugger oxo klemte eg på blære mens motoren gikk på tomgang.

 

Dette resulterte ikke i noen forbedring av problemet.

 

Det virker som den tenner litt feil.Har liksom et tilbakeslag før den stopper.Ved sakte kjøring med propell i gang , kan den stoppe helt.Kan det være tenning?...ingen har nevt dette før.

 

Janko

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Tomgangsdysa...sitter den på forgasser?

 

Må ikke plukke i stykker hele forgasser for å rengjøre denne?

 

Denne feilen som dukket opp på min motor,kom da eg kjørte med båten på en lengre tur.Ca 6 mil.Hadde mange testturer i havnebassenget på tomgang uten at dette problemet utartet seg.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du da forklare at motoren går fint under belastning . Plugger kan kødde slik at må tomgang vil den ikke gå rent men ved turtall vil den gå bra.

 

Kan være tett tomgangsdyse men da skulle den ikke gått fint i gir..

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det er rusk i bensinen som har satt seg i bensinpumpa så vil du kunne oppleve at lamellene ikke tetter skikkelig. Da får man ikke nok trykk til å få bensinen frem på tomgang. Dersom man øker turtallet ørlite så kan dette være nok til at pumpa klarer å levere nok bensin.
Link to post
Share on other sites

Hvis det er rusk i bensinen som har satt seg i bensinpumpa så vil du kunne oppleve at lamellene ikke tetter skikkelig. Da får man ikke nok trykk til å få bensinen frem på tomgang. Dersom man øker turtallet ørlite så kan dette være nok til at pumpa klarer å levere nok bensin.

<{POST_SNAPBACK}>

Den kjøper eg lett.. Altsp.. Rusk i pumpa. Den er vel lett å skru av lokket på... Problem med forgasser.. Ikke noe problem å plukke gasseren i biter.. Bare være meget forsiktig å ikke ødelegg pakninger..

Er du usikker få hjelp...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Takker for alle tips.

 

Jeg skal dra å sjekke den bensinpumpa på mandagen.En skikkelig rengjøring vil kansje fixe det hele håper jeg.

 

Meget fornøyd over alle innlegg her...

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

No har eg gjort ren besinpumpe og filter.Finner ingen rusk her som kan tette bensintilførsel.

 

Etter rengjøring startet eg opp.Må gi mye gass for at den skal gå rent.Ved lavt tomgang fusker den.Akkurat som den har lyst stoppe.(smeller litt i eksos og mest lyst å stoppe)

Når eg får driv på proppellen går den bedre....men hører litt fusking.

 

Kan dette være tenningsproblemer?

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Motor er reparert. Det hva tenningsproblemer som gjordet alt dette.

 

Jeg syns bensinforbruket på denne motoren hva veldig høy.Derfor solgte jeg den for ei uke siden.

 

På jakt etter ny brukt motor på rundt 90-125 HK. Noen som kan hjelpe meg med det? Gjerne eldre årgang.

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...