Jump to content

Får ikke på undervannshuset igjen, noen tips? Yamaha F100

larsen2000

Recommended Posts

Mangler et par cm på å få på undervannshuset igjen. Ikke sjans til å rikke det videre på plass. Kan jeg stramme inn resten ved bruk av boltene uten å ødelegge noe?

Undervannshuset beveger seg om jeg beveger svinghjulet og propellen låser seg i begge retninger i både forover og revers - og spinner fritt i fri.

bilde

Ser at den fint treffer girskifteren, og jeg får jo også giret. Virker som om jeg kan skru den inn med mutterne uten makt, så det er kanskje bare å dra til så sant jeg vet at giret er på plass og svinghjulet viser at drevet også er på plass?

Skrudde det forsiktig og diagonalt på. Prøvde av nysgjerrighet å ta det av igjen, og da satt det veldig hardt før det løsnet. Ble samme glipe da jeg monterte det igjen, så vet ikke hva som er så trangt de siste cm der?

Skrapte litt på vannrøret og greaset det da det var litt avleiring på det. Men er kanskje sandpapir som er best på dette for å få av alt?

Stålbørste er nok det beste, sand/smergel papir fjerner matrialer, det gjør ikkje stålbørsten

Vet ikke helt hvordan det er på Yamaha'en, men på nyere Mercury motorer skal man tørke eventuell grease godt av toppen av akselspindelen da det ikke er plass på oversiden av akslingen. Så sjekk om toppen av spindelen er helt fri for fett.

Dersom det ligger et par-tre millimeter med grease på toppen så legger du press på aksling / lager videre oppover om du bare drar til festeboltene...

Ellers så må du være sikker på at splines treffer når du trer opp akslingen, men det vet du sikkert :yesnod: 

'just my 2 cents tips'..."

:-) steinar