Jump to content

Konflikt VHF antenne/Windex


torbit

Recommended Posts

Jeg har en VHF stålantenne på ca. 80 cm lengde i mastetoppen og vil gjerne montere en Windex. Vet at det finnes beslag som flytter antennen til siden slik at Windex'en kan rotere fritt. Har også sett en antenne som du kan montere Windex'en på toppen av. Hvordan blir det å montere antennen på siden av mastetoppen slik at den stikker kun ca. 20 cm opp og slik at Windex'en kan rotere fritt - vil masten skygge for signalene til/fra VHF'en? Noen som har synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har antenna midt på masten. På en liten arm (som er standard på min båt) er ankerlanterna montert bak antenna. Windexen er så montert på toppen av ankerlanterna. Funker for meg - men montering av windexen på toppen av ankerlanterna er 'custom' :cool:

 

Legger til: med 'midt på masten' mener jeg selvfølgelig IKKE halvveis opp, men på toppen, men IKKE forskjøvet sideveis.

Link to post
Share on other sites

Antennen sender og mottar fra antennetuppen. Du vil miste litt rekkevidde ettersom VHF signalene går "rett frem" og ikke lenger enn til horisonten sett fra antennetuppen.

 

Beslag som flytter antenna til side er et enkelt L beslag som poppes fast i masta. Du kan også flytte Windexen bakover på masta for å unngå konflikten med antenna ved å lage en beslag du fester i toppen av masta.

 

Om du fester antenna nede på masta - tenk da også på at antenna kan vibrere mot masta/slå mot masta om natta. Det kan bli en interessant lyd om natta. (de fleste har vel våknet til summing i riggen eller et fall som slår mot riggen).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...