Jump to content

Rustbeskyttelse av axelkopplingar

ebonita

Recommended Posts

Jag har kopplingar mellan gearbox och propelleraxel enligt bild.

bilde

Problemet är att kopplingsdetaljerna mellan gearbox och axel är av kolstål och således rostbenägna.

Det är svårt att helt undvika att stänk av sjövatten kan förekomma och då korroderar kopplingar och flänsar.

Och dom är svåra att få rena från rost.

Det är ju viktigt att hålla passningsytorna fria från målning eller annan ytbehandling eftersom man använder bladmått när man kontrollerar uppriktningen.

Man får ju även tänka på packboxen på utgående axeln på gearboxen.

Att /spray/måla känns inte heller som något attraktivt alternativ ur estetisk synvinkel.

Jag föreställer mig något hel- eller halvtorkande rostskydd som kan sprutas på för att komma in på svårtillgängliga ställen och som inte kastas av när axeln snurrar.

Samtidigt då något som går rimligt lätt att tvätta/torka bort när man skall kontrollera uppriktningen.

Och ur estetisk synvinkel skulle jag helst vilja ha något som är någorlunda transparent.

Erfarenheter och förslag emottages tacksamt!

:confused: :confused: :confused:

Redigert av ebonita (see edit history)

Tack för respons.

Får väl tillägga att jag försökt med Biltema tunnflytande rostskyddsspray men den förblir i ett icke torkande kladdigt skikt som är lite opraktiskt.

Helst skulle jag önska något mindre kladdigt.

Kanske något av det som föreslagits passar in?

Någon som har en uppfattning hur Owatrol skulle lämpa sig?

Men som sagt man är beroende att kunna tvätta eller torka bort medlet vid uppriktning.

Redigert av ebonita (see edit history)

Owatrol er fantastisk bra til å beskytte ubehandlet metall, men vær litt obs på at den herder så dråper bør unngås med tanke på evt.ubalanse. Kan også være litt utfordring hvis noe skal demonteres i etterkant siden den vil bli liggende omtrent som klarlakk. Linoljen som selges på Biltema beregnet for understellsbehandling av bil vil gjøre omtrent samme nytten til en brøkdel av prisen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...