Jump to content

Sabb: stempler sitter fast

tikki

Recommended Posts

Hei.

På en sabb motor jeg har fått tak i. Så  vill ikke motoren gå rundt. Har demontert toppen. og ser det ene stemplet er nesten i øverste stilling. Tar veiva kvelden hvis jeg slår med slegge og trekloss på dette stemplet.  Har latt det stå med Motip sin penetration oil i 4 dager, men det er ikke til og rikke. Vill tippe det er stemplene som er rustet fast..

Hva er den beste rustløseren?   ser mange bruker diesel og en annen som hadde varmet opp bremseveske og helt i sylinderen. 

Har dere noe tips for og løse dette problemet. 

bilde

Ballard. man kan vel skifte sylinderforingene og da blir den jo bra igjen..     Vet jo ikke helt hvor den sitter fast hen. men mitt første instinkt sa sylinderne.  kan det være veiva som er rustet fast?    giret går fritt. så det er det ikke.

så et klipp på youtube, en som fylte med rødsprit i sylinderne og tente på. for så og dunke stemplene ned.

Hadde en 16hk Marna diesel som sto helt fast. Da fikk jeg beskjed av motormekanikeren der jeg jobbet at jeg skulle være raus med WD40'en, la dette stå et par dager for så å bruke sleggemetoden.

Lagde til en egnet sylindrisk trekloss som fyllet godt ut. Marnaen har fordypning i stemplene, så klossen måtte ha anleggsflate ut mot sidene av stempelet. Åpnet så ei av veivlukene for å se hvilken vei det øverste stempelet ville presse veiva ved slag nedover. En kamerat med latmannsarm direkte på mutteren til svinghjulet la et jevnt og godt press og så va det bare å slå noen kontante slag med smedhammeren (mellomting mellom vanlig hammer og større slegge i størrelse). Slo så hardt jeg turte, men ga ikke alt heller, var som trådstarter redd for veiva. Stemplene løsnet etter noen slag og sylinderveggene fikk seg ei honing for å få vekk merkene fra stempelringene. Merkene var heldigvis ikke krise, slapp å bytte foringer.

Slipte også ventilene da toppen først var av. Resultatet ble topp komp og tilnærmet helt klar røyk fra eksosen ved varm motor. Den sviver så vidt jeg vet ennå, selv om dette var nærmere 20 år siden.

Så vidt jeg har forstått er Sabb ikke mindre tungbygd og solid enn Marna diesel, så sleggemetoden er gjerne verdt et forsøk :wink:

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Jeg var innom med en topp en gang på et verksted, og da holdt akkurat mekaniker på med tilsvarende problem på en annen motor. Han sverget til rød automat gearolje, som han tømte oppi sylindre. Beste rustløser som finnes mente han. Synes det selv høres litt rart ut da slik olje tross alt er  tykk i forhold til rustløsere på boks, men det var vist helt spesielle egenskaper i slik olje. Om han fikk løsnet denne motoren vet jeg ikke.

Har sett at enkelte bruker halvblandet automatolje og Aceton, som visstnok skal være en "dunderblanding"..  Det er i det minste noe de fleste hobbymekanikere har stående et par skvetter av. Det å varme opp stempel og foring med ei blåselampe bare for å få litt temperaturendringer kan også få ting til å løsne. Er vel gjerne stempelringene som har rustet fast i foringen.

Redigert av Honduras (see edit history)

Takker for mange gode svar.   

når det gjelder olje. så har jeg brukt en penetrant olje fra motip. det stemplet som man ser er øverst. det blir tomt for olje over natten, mens det andre er det ingen reduksjon i oljen. så tipper det er dette som sitter.  Når jeg beveger svinghjulet så ser jeg veiva beveger på seg. så denne sitter ikke fast. 

Har sett mange rare triks ang olje.   2taks, atf,og diverse andre typer blandet med tynner/diesel 50/50 og la det stå over natten. skal prøve dette nå og se hvordan det går.   

Kommer ikke til og få løsnet noe fra veiva. stemplene står i en slik possisjon at jeg får bare løsnet den ene bolten på det ene råden

Prøver så og fylle litt rødsprit i sylinderne og tenne på. se om denne varmen kan hjelpe til med og utvide noe på metallet, slik at jeg kan bruke en slegge eller den skrumetoden som ble nevnt tidligere. 

Den motoren der ville jeg ikke lagt mye arbeid ned i. Tror den egner seg best som morings lodd.

Nå er du unødig negativ! Sabb er enkle motorer, det meste lar seg fikse ganske enkelt. Jeg ville ha løst råden fra veiven og slått forsiktig på en trekubbe som er bortimot samme diameter som stempelet. Det er kun stempelringene som setter seg, så det skal som regel ikke all verden til.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg brukte en stor skrutrekker som brekkjern. Fikk satt det slik at jeg brukte tennene på startkransen til å brekke litt frem og tilbake. Først en mm den ene veien så en mm den andre veien.

Denne ene mm ble til to ble til tre osv. Denne motoren får du nok igang igjen. Når du ser hva som har blitt dratt opp av havet som de har fått start på i ettertid så ser denne helt grei ut.

...

Prøver så og fylle litt rødsprit i sylinderne og tenne på. se om denne varmen kan hjelpe til med og utvide noe på metallet, slik at jeg kan bruke en slegge eller den skrumetoden som ble nevnt tidligere. 

Mistenker at du vil varme stempelet vel så mye som blokka, men det er kanskje verdt et forsøk.  Står motoren i båten så tenk litt HMS så du ikke brenner ned hele skuta :)

Og i tillegg, hva med å prøve å kjøle ned stempelet med frysespray? http://www.torshovbil.no/kcl-frysespray

Om du for eksempel har en stråleovn eller kanskje en sånn type 500W arbeidslampe å sette ganske nær blokka så kan det være en vel så god varmekilde. Mindre effektivt enn rødsprittrikset sikkert, men du har litt mer kontroll da.

Jeg brukte en stor skrutrekker som brekkjern. Fikk satt det slik at jeg brukte tennene på startkransen til å brekke litt frem og tilbake. Først en mm den ene veien så en mm den andre veien.

Denne ene mm ble til to ble til tre osv. Denne motoren får du nok igang igjen. 

En bra metode.

Er det bare ringene som har satt seg, skal en kjenne en "ørliten" bevegelse i stemplet, med å tørne begge veier.

Synd du ikke fikk løsnet rådelagret så en kunne fått slått på stemplet.

Metoden med varme og frysespray er også  vært et forsøk.

Mulig en frysespray med rustegenskaper er bedre?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...