tikki Startet 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Oktober.2016 Hei. På en sabb motor jeg har fått tak i. Så vill ikke motoren gå rundt. Har demontert toppen. og ser det ene stemplet er nesten i øverste stilling. Tar veiva kvelden hvis jeg slår med slegge og trekloss på dette stemplet. Har latt det stå med Motip sin penetration oil i 4 dager, men det er ikke til og rikke. Vill tippe det er stemplene som er rustet fast.. Hva er den beste rustløseren? ser mange bruker diesel og en annen som hadde varmet opp bremseveske og helt i sylinderen. Har dere noe tips for og løse dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 ta en 2x 4 og bor 2 huller i den og tre den ned på topp boltene og legg tre klosser mellom den og stempelet så kan du skru det ned Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Jøss. Den var ikke så dum Båt 45. Men tåler topp boltene dette da? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Sabb har aluminium stempler og de ruster ikke . Hvis det er så mye rust i sylinderløpet at stemplet står fast, blir det neppe motor av det der. Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 17.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Ballard. man kan vel skifte sylinderforingene og da blir den jo bra igjen.. Vet jo ikke helt hvor den sitter fast hen. men mitt første instinkt sa sylinderne. kan det være veiva som er rustet fast? giret går fritt. så det er det ikke. så et klipp på youtube, en som fylte med rødsprit i sylinderne og tente på. for så og dunke stemplene ned. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Er vel stempelringene som har satt seg her. Er bare legge an en trekloss,å gi d en go kakk. Veiv tar ikke skade av dette så lenge du ikke dryler til med all kraft. Skal som regel ikke så veldig mye til.. Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 15 - 16 kilo bør de nok tåle vet ikke helt tiltrekkings momentet på disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Hvilken type Sabb diesel er dette ? Det er vel heller ikke så enkelt å få tak i nye syl.foringer lenger Det er jo mange år disse gikk ut av produksjon. Redigert 17.Oktober.2016 av Ballard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 kan kansje hones og stempel fjærer selges ennå tror også du får foringer Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 (redigert) Hadde en 16hk Marna diesel som sto helt fast. Da fikk jeg beskjed av motormekanikeren der jeg jobbet at jeg skulle være raus med WD40'en, la dette stå et par dager for så å bruke sleggemetoden. Lagde til en egnet sylindrisk trekloss som fyllet godt ut. Marnaen har fordypning i stemplene, så klossen måtte ha anleggsflate ut mot sidene av stempelet. Åpnet så ei av veivlukene for å se hvilken vei det øverste stempelet ville presse veiva ved slag nedover. En kamerat med latmannsarm direkte på mutteren til svinghjulet la et jevnt og godt press og så va det bare å slå noen kontante slag med smedhammeren (mellomting mellom vanlig hammer og større slegge i størrelse). Slo så hardt jeg turte, men ga ikke alt heller, var som trådstarter redd for veiva. Stemplene løsnet etter noen slag og sylinderveggene fikk seg ei honing for å få vekk merkene fra stempelringene. Merkene var heldigvis ikke krise, slapp å bytte foringer. Slipte også ventilene da toppen først var av. Resultatet ble topp komp og tilnærmet helt klar røyk fra eksosen ved varm motor. Den sviver så vidt jeg vet ennå, selv om dette var nærmere 20 år siden. Så vidt jeg har forstått er Sabb ikke mindre tungbygd og solid enn Marna diesel, så sleggemetoden er gjerne verdt et forsøk Redigert 17.Oktober.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 Jeg var innom med en topp en gang på et verksted, og da holdt akkurat mekaniker på med tilsvarende problem på en annen motor. Han sverget til rød automat gearolje, som han tømte oppi sylindre. Beste rustløser som finnes mente han. Synes det selv høres litt rart ut da slik olje tross alt er tykk i forhold til rustløsere på boks, men det var vist helt spesielle egenskaper i slik olje. Om han fikk løsnet denne motoren vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 17.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2016 jamaica oil fra Omega er det beste jeg har brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 (redigert) Har sett at enkelte bruker halvblandet automatolje og Aceton, som visstnok skal være en "dunderblanding".. Det er i det minste noe de fleste hobbymekanikere har stående et par skvetter av. Det å varme opp stempel og foring med ei blåselampe bare for å få litt temperaturendringer kan også få ting til å løsne. Er vel gjerne stempelringene som har rustet fast i foringen. Redigert 18.Oktober.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
mthoms Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Hvis stemplet er i øverste dødpunkt (Dead top center), så hjælper det ingenting at slå på det; man får kun et hul i stemplet. Varme i afmålte mængder kan måske hjælpe. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Siste gang jeg var borti en slik var det lagerskålene som satt fast i veiva.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grimme Elling Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Det er vel en luke i siden på veiv-huset, så du kan få skrudd løs råden på det stempelet som står i topp. Så kan du prøve å dreie akselen når den er demontert. Eller husker jeg helt galt her? Sitér dette innlegget Link to post
tikki Svart 18.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Takker for mange gode svar. når det gjelder olje. så har jeg brukt en penetrant olje fra motip. det stemplet som man ser er øverst. det blir tomt for olje over natten, mens det andre er det ingen reduksjon i oljen. så tipper det er dette som sitter. Når jeg beveger svinghjulet så ser jeg veiva beveger på seg. så denne sitter ikke fast. Har sett mange rare triks ang olje. 2taks, atf,og diverse andre typer blandet med tynner/diesel 50/50 og la det stå over natten. skal prøve dette nå og se hvordan det går. Kommer ikke til og få løsnet noe fra veiva. stemplene står i en slik possisjon at jeg får bare løsnet den ene bolten på det ene råden Prøver så og fylle litt rødsprit i sylinderne og tenne på. se om denne varmen kan hjelpe til med og utvide noe på metallet, slik at jeg kan bruke en slegge eller den skrumetoden som ble nevnt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Den motoren der ville jeg ikke lagt mye arbeid ned i. Tror den egner seg best som morings lodd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2016 Den motoren der ville jeg ikke lagt mye arbeid ned i. Tror den egner seg best som morings lodd. Nå er du unødig negativ! Sabb er enkle motorer, det meste lar seg fikse ganske enkelt. Jeg ville ha løst råden fra veiven og slått forsiktig på en trekubbe som er bortimot samme diameter som stempelet. Det er kun stempelringene som setter seg, så det skal som regel ikke all verden til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Jeg brukte en stor skrutrekker som brekkjern. Fikk satt det slik at jeg brukte tennene på startkransen til å brekke litt frem og tilbake. Først en mm den ene veien så en mm den andre veien. Denne ene mm ble til to ble til tre osv. Denne motoren får du nok igang igjen. Når du ser hva som har blitt dratt opp av havet som de har fått start på i ettertid så ser denne helt grei ut. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 ... Prøver så og fylle litt rødsprit i sylinderne og tenne på. se om denne varmen kan hjelpe til med og utvide noe på metallet, slik at jeg kan bruke en slegge eller den skrumetoden som ble nevnt tidligere. Mistenker at du vil varme stempelet vel så mye som blokka, men det er kanskje verdt et forsøk. Står motoren i båten så tenk litt HMS så du ikke brenner ned hele skuta :) Og i tillegg, hva med å prøve å kjøle ned stempelet med frysespray? http://www.torshovbil.no/kcl-frysespray Om du for eksempel har en stråleovn eller kanskje en sånn type 500W arbeidslampe å sette ganske nær blokka så kan det være en vel så god varmekilde. Mindre effektivt enn rødsprittrikset sikkert, men du har litt mer kontroll da. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 (redigert) Jeg brukte en stor skrutrekker som brekkjern. Fikk satt det slik at jeg brukte tennene på startkransen til å brekke litt frem og tilbake. Først en mm den ene veien så en mm den andre veien. Denne ene mm ble til to ble til tre osv. Denne motoren får du nok igang igjen. En bra metode. Er det bare ringene som har satt seg, skal en kjenne en "ørliten" bevegelse i stemplet, med å tørne begge veier. Synd du ikke fikk løsnet rådelagret så en kunne fått slått på stemplet. Metoden med varme og frysespray er også vært et forsøk. Mulig en frysespray med rustegenskaper er bedre? Redigert 20.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
mthoms Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Mistenker at du vil varme stempelet vel så mye som blokka, men det er kanskje verdt et forsøk. Står motoren i båten så tenk litt HMS så du ikke brenner ned hele skuta :) Ganske sikkert det vil ske, men fordi blok og stempel er to forskellige materialer, vil de udvide sig forskelligt. Det kan stadig være vejen frem. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Bare husk at frysesprayen er svært eksplosiv... ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.