Jump to content

30hk Yamaha vil ikkje opp i turtall


RanaYamaha

Recommended Posts

Hei,

 

har ein 30hk totakt yamaha autolube 91modell som ikkje vil opp i turtall. Dette er gjort:

 

-Skiftet tennplugger

-skiftet bensintank og slanger

-Sjekket bensinpumpe den såg heil ut, pumpet mens motor går uten å merke endring

-Sjekket bensinfilter/sil bensin pumpes lett gjennom

-Sjekket kompresjon, ok på alle sylindre ca 10bar

-Renset forgassere, den eine var full av skit.

-Prøvde å teste tenning med ein billig Biltema tenning tester, men såg ingen blinking i den.

 

Deretter tok prøvetur, motor virket fint i ca 2min deretter datt det tilbake til et lavt turtall, prøvde då å ta av tennplugghetter i fart og det virket som den berre gjekk på ein sylinder. Motoren ruser fint opp i fri. Går fint på tomgang

Kan problemet vere «sikring» som slår ut ved for lavt oljenivå i tank? Har sjekket flottør i oljetank, den er løs, oljetank er full.

Båt er på land igjen og plan er å sjekke forgassere på nytt og skaffe ein bedre tenningstester. Skal også prøve med startgass på neste prøvetur. Er det noken som har andre ideer?

Link to post

om turtallssperra slår inn pga lavt oljenivå eller overopphetning så vil motoren gå veldig hakkete på maks ca 2000 omdr. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Se om du tømmer bensinfilteret når motoren begynner å gå dårlig (forsøk å gå i plan mens du ser på nivået i filterhuset om du har det klare yamaha filteret)

Hvem av sylinderane var det som ikke gikk som den skulle ?

Kan du låne et coil sett av noen ?

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post

Du kan også koble ut turtallsperren fra olje og temp. Koble fra 1 og 1. Om problemet vedvarer etter du har trukket ut begge, så er det ikke turtallsperre.

 

Må legge til at jeg hadde et tilsvarende problem som du beskriver, på min Yamaha 30 autolube fra 2003. Det viste imidlertid seg å være strømkabelen (pluss) til olje og tempsenor som hadde blitt truffet av en skrue og dermed blitt jordet til godset, inne i kontrollboks. Så når spenningen økte med turtallet, ble pluss og minus til oljealarm og tempalarm aktivert, noe som aktiverte turtallsperra. Må tror jeg og brodern brukte mange timer på å finne den feilen. Helt utrolig. 

Link to post

Hei igjen, Det er den øverste sylinderen som ikkje går som den skal, det merkes ikkje forskjell når den plugghetten tas av. Kordan kobles turtallsperren av eller frå olje og temp? Skulle gjerne ha lastet opp ein video, men det ser ikkje ut som det er mulig, kun bilder

Link to post

Hei igjen, Det er den øverste sylinderen som ikkje går som den skal, det merkes ikkje forskjell når den plugghetten tas av. Kordan kobles turtallsperren av eller frå olje og temp? Skulle gjerne ha lastet opp ein video, men det ser ikkje ut som det er mulig, kun bilder

 

Det kan faktisk være vanskelig å høre om motoren går på 2 eller 3 sylindre, det er i hvert fall min erfaring. Du kan sjekke om du får gnist ved å skru ut den øverste pluggen (la plugghetten stå på selvfølgelig), og legge den mot motorblokka mens du drar i startsnora/kiner motoren. Da skal du kunne se at det gnistrer fra pluggen. Husk å ta ut dødmannsknappen slik at motor ikke starter. Husk også å ikke holde hånda på blokka mens du gjør dette, ubehagelig å få støt.

 

Nå over til hvordan du kobler ut turtallsperre til olje/vann. I nærheten av topplokket på den øverste sylinderen, stikker det ut 2 ledninger. En rosa og en svart (eller hvit). Koble ut den rosa ledningen. Dette er til tempsensor. 

 

På toppen av oljetanken kommer det også en rosa og en svart (eller hvit) ledning. Koble fra den rosa ledningen. 

Link to post

Det kan faktisk være vanskelig å høre om motoren går på 2 eller 3 sylindre, det er i hvert fall min erfaring. Du kan sjekke om du får gnist ved å skru ut den øverste pluggen (la plugghetten stå på selvfølgelig), og legge den mot motorblokka mens du drar i startsnora/kiner motoren. Da skal du kunne se at det gnistrer fra pluggen. Husk å ta ut dødmannsknappen slik at motor ikke starter. Husk også å ikke holde hånda på blokka mens du gjør dette, ubehagelig å få støt.

 

Nå over til hvordan du kobler ut turtallsperre til olje/vann. I nærheten av topplokket på den øverste sylinderen, stikker det ut 2 ledninger. En rosa og en svart (eller hvit). Koble ut den rosa ledningen. Dette er til tempsensor. 

 

På toppen av oljetanken kommer det også en rosa og en svart (eller hvit) ledning. Koble fra den rosa ledningen.

 

 

Hvis du tar ut dødmansknappen vil du ikke få noe gnist.

Link to post
  • 4 years later...

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...