RanaYamaha Startet 19.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2016 Hei, har ein 30hk totakt yamaha autolube 91modell som ikkje vil opp i turtall. Dette er gjort: -Skiftet tennplugger -skiftet bensintank og slanger -Sjekket bensinpumpe den såg heil ut, pumpet mens motor går uten å merke endring -Sjekket bensinfilter/sil bensin pumpes lett gjennom -Sjekket kompresjon, ok på alle sylindre ca 10bar -Renset forgassere, den eine var full av skit. -Prøvde å teste tenning med ein billig Biltema tenning tester, men såg ingen blinking i den. Deretter tok prøvetur, motor virket fint i ca 2min deretter datt det tilbake til et lavt turtall, prøvde då å ta av tennplugghetter i fart og det virket som den berre gjekk på ein sylinder. Motoren ruser fint opp i fri. Går fint på tomgang Kan problemet vere «sikring» som slår ut ved for lavt oljenivå i tank? Har sjekket flottør i oljetank, den er løs, oljetank er full. Båt er på land igjen og plan er å sjekke forgassere på nytt og skaffe ein bedre tenningstester. Skal også prøve med startgass på neste prøvetur. Er det noken som har andre ideer? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2016 om turtallssperra slår inn pga lavt oljenivå eller overopphetning så vil motoren gå veldig hakkete på maks ca 2000 omdr. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 19.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2016 (redigert) Se om du tømmer bensinfilteret når motoren begynner å gå dårlig (forsøk å gå i plan mens du ser på nivået i filterhuset om du har det klare yamaha filteret) Hvem av sylinderane var det som ikke gikk som den skulle ? Kan du låne et coil sett av noen ? Redigert 19.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 19.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2016 Hvis motor går fint når er kald, men starter å fuske etterhvert som den blir varm, tenker jeg også at kan være problem med coil. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2016 Koble fra stopp ledning på motor, for å utelukke feil på denne. Kan være el feil som viser seg når motor blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 20.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2016 Du kan også koble ut turtallsperren fra olje og temp. Koble fra 1 og 1. Om problemet vedvarer etter du har trukket ut begge, så er det ikke turtallsperre. Må legge til at jeg hadde et tilsvarende problem som du beskriver, på min Yamaha 30 autolube fra 2003. Det viste imidlertid seg å være strømkabelen (pluss) til olje og tempsenor som hadde blitt truffet av en skrue og dermed blitt jordet til godset, inne i kontrollboks. Så når spenningen økte med turtallet, ble pluss og minus til oljealarm og tempalarm aktivert, noe som aktiverte turtallsperra. Må tror jeg og brodern brukte mange timer på å finne den feilen. Helt utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
RanaYamaha Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Hei igjen, Det er den øverste sylinderen som ikkje går som den skal, det merkes ikkje forskjell når den plugghetten tas av. Kordan kobles turtallsperren av eller frå olje og temp? Skulle gjerne ha lastet opp ein video, men det ser ikkje ut som det er mulig, kun bilder Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Ville sjekket sensorene på svinghjulet. Bruk ohmmeter og sjekk mot jord. Motstanden skal være høy. Det kan også være powerpack'en Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 last opp film til youtube eller vimeo og legg link her. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
5nacks Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Hei igjen, Det er den øverste sylinderen som ikkje går som den skal, det merkes ikkje forskjell når den plugghetten tas av. Kordan kobles turtallsperren av eller frå olje og temp? Skulle gjerne ha lastet opp ein video, men det ser ikkje ut som det er mulig, kun bilder Det kan faktisk være vanskelig å høre om motoren går på 2 eller 3 sylindre, det er i hvert fall min erfaring. Du kan sjekke om du får gnist ved å skru ut den øverste pluggen (la plugghetten stå på selvfølgelig), og legge den mot motorblokka mens du drar i startsnora/kiner motoren. Da skal du kunne se at det gnistrer fra pluggen. Husk å ta ut dødmannsknappen slik at motor ikke starter. Husk også å ikke holde hånda på blokka mens du gjør dette, ubehagelig å få støt. Nå over til hvordan du kobler ut turtallsperre til olje/vann. I nærheten av topplokket på den øverste sylinderen, stikker det ut 2 ledninger. En rosa og en svart (eller hvit). Koble ut den rosa ledningen. Dette er til tempsensor. På toppen av oljetanken kommer det også en rosa og en svart (eller hvit) ledning. Koble fra den rosa ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Det kan faktisk være vanskelig å høre om motoren går på 2 eller 3 sylindre, det er i hvert fall min erfaring. Du kan sjekke om du får gnist ved å skru ut den øverste pluggen (la plugghetten stå på selvfølgelig), og legge den mot motorblokka mens du drar i startsnora/kiner motoren. Da skal du kunne se at det gnistrer fra pluggen. Husk å ta ut dødmannsknappen slik at motor ikke starter. Husk også å ikke holde hånda på blokka mens du gjør dette, ubehagelig å få støt. Nå over til hvordan du kobler ut turtallsperre til olje/vann. I nærheten av topplokket på den øverste sylinderen, stikker det ut 2 ledninger. En rosa og en svart (eller hvit). Koble ut den rosa ledningen. Dette er til tempsensor. På toppen av oljetanken kommer det også en rosa og en svart (eller hvit) ledning. Koble fra den rosa ledningen. Hvis du tar ut dødmansknappen vil du ikke få noe gnist. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Jøss, det har jeg faktisk aldri tenkt på. Men har sjekket gnist på pluggene til yamahaen, da har jeg sikkert bare hatt dødmannsknappen i uten å tenke noe over det =P Sitér dette innlegget Link to post
RanaYamaha Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Tusen takk, her var det mange gode tips å ta tak i når mørket setter inn. Sitér dette innlegget Link to post
Alibaba12 Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Hei, må jeg koble de 2 ledningene til noe ? Den fusker på fullt gass etter en times kjøring Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.