Jump to content

Problem med sluregear type ZF 45A-1,5


Minor

Recommended Posts

En slik slureventil som du har er avhengig av at viskositeten på olja er tilnærmet konstant. Både for kald olje og for varm olje er galt. Derfor skal slike hydrauliske gir med slureventil alltid ha en termostat som holder oljetemperaturen tilnærmet konstant. Mest sannsynlig har du en termostat. (en t-formet kloms på størrelse med håndflaten din rett over giroljekjøleren) Skulle den mangle har noen slurvet eller hatt et ønske om å spare penger.

 

Har du en termostat, kan årsaken være at det uansett blir for lite kjøling. Skjer det etter lang tids sluring eller oppstår det etter kort tid? Er det tomgangsturtallet du slurer på eller høyere?

 

Lotus

Link to post

Først takk for svar.

 

Gearet "slipper" uansett om jeg har kjørt lenge eller nettopp kjørt ut fra havna. Det ser ikke ut til at det er sammenheng mellom belastning og turtall. Gearet slipper 1-2 sek. så er det normalt igjen. Termostaten du snakker om her jeg ikke selv om motor gear er bare et år gammelt.

Link to post

Som andre her sier: Ta kontakt med selger /leverandør og reklamer. Du mangler uansett en termostat. Den er helt nødvendig.

 

Viser det seg at giret må byttes, er det heller ingen stor jobb. På verkstedet tar det under 2 timer. Med motoren i båten tar det 4 timer. Det kan også vere feil på selve ventilen. Da skifter man bare den bakerste delen av giret. (den med hendlene til giring og sluring og kraftuttaket. 6 eller 8 stk M6 unbracobolter. En stk pakning til en femtilapp. Som oftest ikke nødvendig å skifte den heller.

 

Lotus

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...