Minor Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Jeg har en Yanmar 4LHA-HTP med sluregear type ZF 45A-1,5 gear som fra tid til annen "slipper" på gearet. Har sjekket overføring og oljenivå. Noen instruksjonsbok har jeg ikke. Er det noen som har råd for hvor feilen kan ligge Quote Link to post
Jens_P Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 (edited) Kan ikke hjelpe deg med gearet, men importør for ZF i norge er KGK Norge as. De har verksted og svarte villig på mine tekniske spørsmål. Hjemmeside: http://www.zf-group.no/ Edited June 17, 2005 by Jens_P (see edit history) Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lotus Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 En slik slureventil som du har er avhengig av at viskositeten på olja er tilnærmet konstant. Både for kald olje og for varm olje er galt. Derfor skal slike hydrauliske gir med slureventil alltid ha en termostat som holder oljetemperaturen tilnærmet konstant. Mest sannsynlig har du en termostat. (en t-formet kloms på størrelse med håndflaten din rett over giroljekjøleren) Skulle den mangle har noen slurvet eller hatt et ønske om å spare penger. Har du en termostat, kan årsaken være at det uansett blir for lite kjøling. Skjer det etter lang tids sluring eller oppstår det etter kort tid? Er det tomgangsturtallet du slurer på eller høyere? Lotus Quote Link to post
Minor Posted June 17, 2005 Author Share Posted June 17, 2005 Først takk for svar. Gearet "slipper" uansett om jeg har kjørt lenge eller nettopp kjørt ut fra havna. Det ser ikke ut til at det er sammenheng mellom belastning og turtall. Gearet slipper 1-2 sek. så er det normalt igjen. Termostaten du snakker om her jeg ikke selv om motor gear er bare et år gammelt. Quote Link to post
GeirKS Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Er det bare ett år gammelt så ta saken opp med leverandøren FØR du begynner å tukle med det selv. Mest sannsynlig er dette en reklamasjonssak som forhandler/leverandør må ta på sin kappe. Geir Quote Link to post
Gudrun Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Siden du skriver at gearet er 1 år gammelt ville jeg umiddlebart kontaktet forhandler (med det tanke på garantisak) for å få de til å se på dette før ferien setter inn, da er det for seint å få noe særlig hjelp. Quote Link to post
Lotus Posted June 17, 2005 Share Posted June 17, 2005 Som andre her sier: Ta kontakt med selger /leverandør og reklamer. Du mangler uansett en termostat. Den er helt nødvendig. Viser det seg at giret må byttes, er det heller ingen stor jobb. På verkstedet tar det under 2 timer. Med motoren i båten tar det 4 timer. Det kan også vere feil på selve ventilen. Da skifter man bare den bakerste delen av giret. (den med hendlene til giring og sluring og kraftuttaket. 6 eller 8 stk M6 unbracobolter. En stk pakning til en femtilapp. Som oftest ikke nødvendig å skifte den heller. Lotus Quote Link to post
Minor Posted June 20, 2005 Author Share Posted June 20, 2005 Takk for alle svar. Jeg har kontaktet leverandør i Stavanger men der svarer de aldri, feil på mail systemet deres Jeg får vel se på det etter sommeren for nå er det vel helt håpløst. Quote Link to post
GeirKS Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Du kan jo forsøke å ringe, eller møte opp personlig... Det er dessuten liksom meningen at man skal reklamere uten "ugrunnet opphold". Du risikerer å tape dine rettigheter... Geir Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.