Jump to content

VP diesel forfilter/grovfilter, tappekran


oberst1

Recommended Posts

Søkte kjapt her uten hell..

Har et slikt vanlig VP forfilter (hvit med innsatsfilter). Mange har vel den vanlige messingskruen i bunn for drenering som er standard. Vil gjerne erstatte den med kuleventil og liten stuss for enklere drenering.

 

Noen som vet størrelse/gjenger på dette? Tenker at rørleggersjappa kan gi meg en slik, men da bør jeg ta med skruen først ;)

Link to post
Share on other sites

Kun manuell drenering, ja. Finnes ikke med automatikk, men det finnes vann-varsler. (Nummer 16) Men tror det kun er til den gjennomsiktige kolben. Om innsatsen står i maskinrommet så mener jeg det kun er godkjent med metallkolbe. Rett på meg om dere mener dette ikke stemmer.

 

 

bilde

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du har std VP/Racor forfilter: 1/4 toms utvendig rørgjenger er det du trenger. Heter dette nps mon tro? Og så bør du ha en blindplugg for å sikre mot utilsiktet åpning. Denne blir 1/4 toms innvendig.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Fikk aldri somlet meg til å adressere dette med enklere avtapning...før i dag. Det som derimot var litt interessant var at jeg tok en telefon Racor importør i Norge som kunne fortelle meg at den plastpluggen RK30488 ikke passer på metallkoppen jeg har.

På den annen side har de en kuleventil som er på vei posten for litt over hundrelappen, snakk om god service! :)

 

PS. Er klar over fordel med gjennomsiktig glass, men kan forstå at det ikke skal være i motorrom. Faren min opplevde det han, det sprakk under gange og søla til overalt...

Link to post
Share on other sites

..den plastpluggen RK30488 ikke passer på metallkoppen jeg har.

 

 

PS. Er klar over fordel med gjennomsiktig glass, men kan forstå at det ikke skal være i motorrom...

 

My bad ! Sorry. Stemmer at det ikke er godkjent med glasskolbe om filteret står i samme rom som motoren. Men du får legge ut artikkelnummeret på den kuleventilen i denne tråden, for historikk til andre I fremtiden, fetter. Snart ferdig med vårpussen ?

Link to post
Share on other sites

Alt i orden, var egentlig tilfeldig at jeg tok en telefon dit. På Ebay så det ut som 550,- med frakt var rimeligste for den plastventilen og da kunne det hende det var like greit å kjøpe i Norge. Da fortalte han meg om forskjellen på metall og ikke.

Om det er noe originalt fra Racor vet jeg ikke, fant ikke noe selv på nettet fra Racor og mistenker at de bare har funnet en egnet liten kuleventil de leverer. Kommer med posten med en faktura og er det et delenummer der skal jeg dele ;)

 

Vårpuss for så vidt ferdig. Har skiftet et par teakstaver i badeplattingen, men ser med gru over kommende tid. Bare å bite i eplet. Ny teak må på...eller ikke. Dagens teak er jo så dårlig, tenker veldig på Synteak fra Sandøy eller Flexiteek fra svenskene. Tilbud er på vei ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp byttet fra metallkopp til gjennomsiktig plastkopp med tappekran, og sjekket nøye opp vedrørende lovligheten av dette siden filteret står i samme rom som motor. Fikk fra flere hold opplyst at den regelen gjelder kun for bensinmotor og ikke diesel som jeg har. Akkurat i mitt tilfelle så har jeg drivstofftanker som også er i plast og som står i samme rom som motor.

Nå har ikke jeg hatt noen spesielt store utfordringer med dårlig diesel, men å ha et gjennomsiktig glass i vannutskilleren som enkelt kan dreneres ut har jeg savnet veldig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp byttet fra metallkopp til gjennomsiktig plastkopp med tappekran, og sjekket nøye opp vedrørende lovligheten av dette siden filteret står i samme rom som motor. Fikk fra flere hold opplyst at den regelen gjelder kun for bensinmotor og ikke diesel som jeg har. Akkurat i mitt tilfelle så har jeg drivstofftanker som også er i plast og som står i samme rom som motor.

Nå har ikke jeg hatt noen spesielt store utfordringer med dårlig diesel, men å ha et gjennomsiktig glass i vannutskilleren som enkelt kan dreneres ut har jeg savnet veldig.

 

Ser den. Personlig tenker jeg også for bensininstallasjoner er det fy-fy, men godt mulig det er forskjellige regelverk rundt om i verden på det gjennomsiktige glasset plassert i motorrom. Den koppen/skålen man ofte ser under de gjennomsiktige har er jo faktisk et varmeskjold og ikke en sølekopp som jeg trodde. Det må jo være en grunn til at Racor har den stålkappa der...

 

På den annen side har jeg ikke peiling på hvem som faktisk kan henvise til det lovmessige, men faren min opplevde sprekk i slikt glass under fart. Det var ikke moro... Kanskje noen vet hvilket regelverk som henviser til slikt?

Link to post
Share on other sites

Må gjerne arrestere meg, men har følgende teori: En båtbygger gjør det man mener er tilstrekkelig, redusere risiko til et minimum osv. Man er da innenfor regelverk selv det benyttes disse gjennomsiktige plastkoppene med varmeskjold på i motorrom.

Fant en amerikansk artikkel om dette og pga krav fra forsikringssselskap leverer Racor dette skjoldet. På den måten vil de oppnå 2,5 minutter ved evt brann før lekkasje og det skal være nok til at slukking har funnet sted. Kanskje samme i Norge??

Link to post
Share on other sites

Bare for unødvendig informasjon. Det leveres ventiler for avtapping der man må trykke ventilen inn før man kan skru. Når ventilen skrus til stengt, hopper den ut et hakk og stenger. Leveres med slangestuss.

Hei Hulda. Aner ikke hvordan den som er på vei i posten fra importør ser ut, men er det en kuleventil du tenker på? Ikke sånn "barnesikringskork"? Mener å ha sett konkurrenten til Racor har disse gule som trykkes inn...

Om du skulle komme på hvor de har den typen må du gjerne si ifra ;)

Link to post
Share on other sites

Lekang Filter i Vestby selger disse kranene. Brukes på Separ filtere, se siste postingen til Bygging av Hulda, bilde av filtrene. Disse ventilen er kuleventiler som kan dreies 90 grader maks.

Takk for det. He-he, når du sier det så jeg vel det forrige uke da jeg leste hele byggetråden din. Samme gjenger som Racor mon tro?

Link to post
Share on other sites

Jeg bestilte transparent bolle på eBay til en rimelig penge. Ikke original, men den gjør helt sikkert jobben. Denne leveres med tappeskrue. Den skal passe både til Racor 500FG og 500MAM. Mange Volvo Pentaer er levert med disse forfilterene originalt. http://www.ebay.com/itm/321908526241?redirect=mobile

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...