Guest Avmønstret# Startet 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2016 (redigert) Fremtiden er på plass allerede. Ble ganske imponert. Trenger man så mye mer enn dette til normal bruk? https://www.seilas.no/innhold/?article_id=41339 Redigert 19.Oktober.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Fremtid? Heter Pleuger ror eller Dutch Rudder. Teknologi fra 50 tallet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Snudde på 5kroningen den der? men.. hvordan blir det i fremtiden med alle disse batteriene.. miljøgevinstmessig vil jeg jo kanskje tro at vinninga går opp i spinninga når det skal produseres.. hører aldri om det i nyhetene annet en at det er så fantastisk med el drift på alt mulig? liker lyden av vannet som skvulper ut eksosen på båten og den dype lyden.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Håper de har forbedret rorlagrene òg, da. Ellers vil det komme lyder derfra ganske fort. Ellers var det elegant. Synd det er så vanskelig å få plassert solpaneler på disse halvbåtene.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bigmac Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Interessant. Men er ikke dieselutgiftene som sliter på båtlapp budsjettet når man har en 20-40hk å fore. Hyggelig om det er lite støy nede i båten, men 50nm (max?) er ikke nødvendigvis nok for alle. Utslipp i fra en yanmar diesel vs avhending av batteripakke...vet ikke helt om jeg tror miljøgevinsten er der. Må vel ha landstrøm for å lade, ergo må det være tilgang på mer strøm, så da går vel gjestehavn prisene opp dertil på sikt... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Må ha diesel vannvarmer da for å få seg en varm dusj, eller ta oppvasken.., :) Kult opplegg det det. Tenk, ingen båtlukt om 30 år.. Ingen dieselsøl, igjen motorolje som skal skiftes. Ingen dieseldyr.. 50 nm rekkevidde er jo bra. Holder i bøtter og spann for de aller aller fleste. Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 4 knob på stille vann! Tror de 50 nm krymper veldig veldig mye når det blir litt motvind - og farten går ned til 2 eller 1 knob... Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Bigmac Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Hvis man ligger i utehavn, så kan man jo kjøre aggregatet for å lade :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 -da kan man kjøre aggregat underveis også da... - for å øke rekkevidde. Det er jo det som er prinsippet på en del hybridbilder også.. Uansett, det er en seilbåt, husk det. Hovedmotoren henger i masta. Den har uendelig rekkevidde. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Det der kunne vel kombineres med en en vanlig dieselmotor med seildrev? Så hadde man hatt en backup og et kraftigere alternativ i mye motstrøm eller ved langvarig vindstille. Kjenner en ivrig seiler som anslo ca 50% av distansen gikk for motor under en tur fra Vestlandet til nord-Norge. Ikke fordi han ikke kan eller vil seile, men fordi det var mye motvind eller vindstille på turen. Da kommer nok en slik el-installasjon til kort. Men du verden så behagelig det må være både med tanke påvstøy og manøvrering. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Hadde vært morro å montert en slik propell på roret til Skarpnesen. Med rund hekk er det ikke så lett å montere hekktruster, denne patenten hadde gjort susen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
pacuare Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Til min bruk utgår denne. Minstekrav er Mandal - Skotland for motor. Liker å seile langt, da blir det fort en del døgn for motor. Som dagsturseiler tror jeg på elmotor. Men må ha nok kraft til å gå mot vind i stiv kuling i minimum 10 nm. Denne har hverken kraften eller batteriet så vidt jeg tolket dataene. Fordleln er lettere båt og vekten som er der er mer sentrert. Ville også gått for propell ut fra kjøl, for å få det kraftig nok og færre bevegelige deler med mye moment. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Hvis man ligger i utehavn, så kan man jo kjøre aggregatet for å lade :) Er det badevær så kanskje solen skinner, og hvis ikke kanskje vinden blåser og man har en liten propell for lading? Er man isbader på den annen side så vil nok de fleste ha båten i opplag vil jeg tro. Og hvis alt annet skulle feile så kan man jo benytte seilene for fremdrift, ikke helt uvanlig det i en seilbåt! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Cral Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Fordelen med å ha propell på roret var vel en helt svingradius. Men vektstangprinsippet er jo litt farlig... En annen ulempe er vel spenningen til batteripakken, om den er lik de andre motorene fra Torqeedo de er vel gjerne på 24 eller 48 volt? (Travel 2.0 og 4.0?) Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
Bigmac Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Er det badevær så kanskje solen skinner, og hvis ikke kanskje vinden blåser og man har en liten propell for lading? Er man isbader på den annen side så vil nok de fleste ha båten i opplag vil jeg tro. Og hvis alt annet skulle feile så kan man jo benytte seilene for fremdrift, ikke helt uvanlig det i en seilbåt! Av prinsipp benytter jeg ikke seilene på seilbåt! :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Håper de har forbedret rorlagrene òg, da. Ellers vil det komme lyder derfra ganske fort. Ellers var det elegant. Synd det er så vanskelig å få plassert solpaneler på disse halvbåtene.. Min Hanse 312. 100W men kunne nok fått på 2-3 på hver side om det gjaldt. Jeg bruker nesten like mye diesel på varmeapparatet som på motoren om vinteren. Dieselvarmer kommer man vel nesten ikke utenom ? Og Varmtvann vil man jo og ha. Eller kunne man kanskje satt inn er Reflex ovn for både varme og varmtvann ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 -ser frem til den dagen vi alle har en Torium-boks i bil, båt og hus som genererer energi på stedet. Tenk å ha det i båten da... Ingen dieselmotor, ingen store batterier. Ingen dieselvarmer, ingen diesel- og gass kokeplate, varmt vann uansett, alltid kaldt kjøleskap. Watermaker og forbrenningstoalett står bare og surrer og går... Glem ledlys og problemer med støy. :) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 -ser frem til den dagen vi alle har en Torium-boks i bil, båt og hus som genererer energi på stedet. Hva med en vanlig atomreaktor. USS Enterprise kan for eksempel gå 20-25 år uten å fylle drivstoff i følge Wikipedia :-) https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_(CVN-80) Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Hva med en vanlig atomreaktor. USS Enterprise kan for eksempel gå 20-25 år uten å fylle drivstoff i følge Wikipedia :-) https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Enterprise_(CVN-80) Det kunne jeg tenkt meg i Fenixen min Propell på roret virker bare dumt. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Eureka Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 -torium reaktor må ha ørlite tilført energi for å generere energi. Stenges den tilførte energien av, genererer ikke toriumreaktoren energi. Vanlig atomreaktor bare fortsetter og fortsetter å generere energi når den først har satt igang. Men nå ble jeg vel litt OT. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Gleder meg til den dagen vi alle må ro rundt i toroms trekyle? Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 (redigert) ...ro rundt i toroms trekyle Var det andre enn jeg som skjønte hva du mente her, montro? :-) Redigert 25.Oktober.2016 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Maika Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Jeg kommer definitivt til å gå for elmotor når prisen kommer langt nok ned. Propell på roret vil jeg derimot ikke ha, fordi dersom roret skulle brekke forsvinner også motorkraften. (For oss med en motorer i hvert skrog vil muligheten for å bruke motorene som reservestyring forsvinne.) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 16.November.2016 Link til dette innlegget Svart 16.November.2016 Jeg kommer definitivt til å gå for elmotor når prisen kommer langt nok ned. Noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 17.November.2016 Link til dette innlegget Svart 17.November.2016 (redigert) Ja, både Torqeedo, Oceanvolt og Greenstar har el-motorer med seildrev som ser svært interessante ut, men det tar nok noen år før prisen på to slike pluss batterier og resten av el-systemet (og evt et aggregat) er nede på det jeg syns er et akseptabelt nivå. Det jeg er skeptisk til er hvordan de dimensjonerer disse. Feks mener Torqeedo at en FP 4 som de sier skal tilsvare 8HK vanlig motor skal være nok for en båt opp til 4 tonn, og en FP 10 som skal tilsvare 20HK er nok til en båt opp til 10 tonn. På feks en Contrast 33 på litt over 4 tonn som jeg har seil mye rundt i verden med fikk vi satt inn en VP2020 på 18HK. Det gikk, men var nok i litt snaueste laget når det blåste skikkelig, og en VP2030 på 28 HK hadde nok vært mer ideelt, så 8HK syns jeg hører lovlig snaut ut. Redigert 17.November.2016 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.