Jump to content

Helelektrisk Hanse 315 med propell på roret

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Snudde på 5kroningen den der? men.. hvordan blir det i fremtiden med alle disse batteriene.. miljøgevinstmessig vil jeg jo kanskje tro at vinninga går opp i spinninga når det skal produseres.. hører aldri om det i nyhetene annet en at det er så fantastisk med el drift på alt mulig? liker lyden av vannet som skvulper ut eksosen på båten og den dype lyden.. ?

Interessant. Men er ikke dieselutgiftene som sliter på båtlapp budsjettet når man har en 20-40hk å fore. Hyggelig om det er lite støy nede i båten, men 50nm (max?) er ikke nødvendigvis nok for alle. Utslipp i fra en yanmar diesel vs avhending av batteripakke...vet ikke helt om jeg tror miljøgevinsten er der. Må vel ha landstrøm for å lade, ergo må det være tilgang på mer strøm, så da går vel gjestehavn prisene opp dertil på sikt...

Det der kunne vel kombineres med en en vanlig dieselmotor med seildrev? Så hadde man hatt en backup og et kraftigere alternativ i mye motstrøm eller ved langvarig vindstille. Kjenner en ivrig seiler som anslo ca 50% av distansen gikk for motor under en tur fra Vestlandet til nord-Norge. Ikke fordi han ikke kan eller vil seile, men fordi det var mye motvind eller vindstille på turen. Da kommer nok en slik el-installasjon til kort. Men du verden så behagelig det må være både med tanke påvstøy og manøvrering.

Til min bruk utgår denne. Minstekrav er Mandal - Skotland for motor. Liker å seile langt, da blir det fort en del døgn for motor. Som dagsturseiler tror jeg på elmotor. Men må ha nok kraft til å gå mot vind i stiv kuling i minimum 10 nm. Denne har hverken kraften eller batteriet så vidt jeg tolket dataene. Fordleln er lettere båt og vekten som er der er mer sentrert. Ville også gått for propell ut fra kjøl, for å få det kraftig nok og færre bevegelige deler med mye moment.

Hvis man ligger i utehavn, så kan man jo kjøre aggregatet for å lade :)

Er det badevær så kanskje solen skinner, og hvis ikke kanskje vinden blåser og man har en liten propell for lading? Er man isbader på den annen side så vil nok de fleste ha båten i opplag vil jeg tro. Og hvis alt annet skulle feile så kan man jo benytte seilene for fremdrift, ikke helt uvanlig det i en seilbåt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er det badevær så kanskje solen skinner, og hvis ikke kanskje vinden blåser og man har en liten propell for lading? Er man isbader på den annen side så vil nok de fleste ha båten i opplag vil jeg tro. Og hvis alt annet skulle feile så kan man jo benytte seilene for fremdrift, ikke helt uvanlig det i en seilbåt!

Av prinsipp benytter jeg ikke seilene på seilbåt! :)

Håper de har forbedret rorlagrene òg, da. Ellers vil det komme lyder derfra ganske fort. Ellers var det elegant. Synd det er så vanskelig å få plassert solpaneler på disse halvbåtene..

Min Hanse 312.

bilde

100W men kunne nok fått på 2-3 på hver side om det gjaldt.

Jeg bruker nesten like mye diesel på varmeapparatet som på motoren om vinteren. Dieselvarmer kommer man vel nesten ikke utenom ?

Og Varmtvann vil man jo og ha.

Eller kunne man kanskje satt inn er Reflex ovn for både varme og varmtvann ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

-ser frem til den dagen vi alle har en Torium-boks i bil, båt og hus som genererer energi på stedet.

Tenk å ha det i båten da... Ingen dieselmotor, ingen store batterier. Ingen dieselvarmer, ingen diesel- og gass kokeplate, varmt vann uansett, alltid kaldt kjøleskap. Watermaker og forbrenningstoalett står bare og surrer og går...

Glem ledlys og problemer med støy.

:)

• 4 uker senere...

Ja, både Torqeedo, Oceanvolt og Greenstar har el-motorer med seildrev som ser svært interessante ut, men det tar nok noen år før prisen på to slike pluss batterier og resten av el-systemet (og evt et aggregat) er nede på det jeg syns er et akseptabelt nivå.

Det jeg er skeptisk til er hvordan de dimensjonerer disse. Feks mener Torqeedo at en FP 4 som de sier skal tilsvare 8HK vanlig motor skal være nok for en båt opp til 4 tonn, og en FP 10 som skal tilsvare 20HK er nok til en båt opp til 10 tonn.

På feks en Contrast 33 på litt over 4 tonn som jeg har seil mye rundt i verden med fikk vi satt inn en VP2020 på 18HK. Det gikk, men var nok i litt snaueste laget når det blåste skikkelig, og en VP2030 på 28 HK hadde nok vært mer ideelt, så 8HK syns jeg hører lovlig snaut ut.

Redigert av Maika (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...