Servicemannen Svart 18.November.2016 Link til dette innlegget Svart 18.November.2016 (redigert) På feks en Contrast 33 på litt over 4 tonn som jeg har seil mye rundt i verden med fikk vi satt inn en VP2020 på 18HK. Det gikk, men var nok i litt snaueste laget når det blåste skikkelig, og en VP2030 på 28 HK hadde nok vært mer ideelt, så 8HK syns jeg hører lovlig snaut ut. S-drev med gir tar i mellom 20-25% av hestekreftene, der kan du beregne hva blir brukbart av 18hk til den båten. GreenStar sin S-drev tar 15%, men dem anbefaler rak aksel til alle installasjoner om mulig er. Dem har patent på lager og tetning som tar kun 1%. Ombygge fra S-drev til aksling er en liten sak i fleste båter. Her er bilder av installasjon av 10hk motor i Winga 29. Den motoren har foldepropell og kan lade med den under seil. Redigert 18.November.2016 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Maika Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 Ja, GreenStar og Oceanvolt sin løsning på S-drev med motor plassert oppå seildrevet gir vel ett effekttap på rundt halvparten sammenlignet med ett vanlig seildrev da man slipper unna med en mindre vinkel/kraftoverføring. Torqeedo sin løsning er vel med motoren rett på propellen, så der blir effekttapet vel ned mot null. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 20.November.2016 Link til dette innlegget Svart 20.November.2016 S-drev med gir tar i mellom 20-25% av hestekreftene, der kan du beregne hva blir brukbart av 18hk til den båten. GreenStar sin S-drev tar 15%, men dem anbefaler rak aksel til alle installasjoner om mulig er. Dem har patent på lager og tetning som tar kun 1%. Ombygge fra S-drev til aksling er en liten sak i fleste båter. Her er bilder av installasjon av 10hk motor i Winga 29. Den motoren har foldepropell og kan lade med den under seil. Den var svert nett! Hvor mange volt, og hvordan batteripakke har du planlagt her? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Servicemannen Svart 21.November.2016 Link til dette innlegget Svart 21.November.2016 Dette er fra bildebanken min, en svensk båt. 10hk motoren er 24 volt og fleste installerer 2x200ah agm. Under seil lader den motoren opp til 1kw med foldepropell 10% åpen som gjør at den er samtidig brukbar slepegenerator. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bigmac Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Litt mer om kostnader og status på hamnen.se : http://www.hamnen.se/artiklar/stort-fall-framat-for-eldrift.html Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Spennende, men 230.000,- for en 20 hester er langt over tålegrensen! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Eureka Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Burde vært avgiftsfritt som med El-bil. Faktisk burde ny seilbåt med el-motor vært avgiftsfri i sin helhet :) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Ja, egentlig alt som drives med strøm? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
njal Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 (redigert) Burde vært avgiftsfritt som med El-bil. Faktisk burde ny seilbåt med el-motor vært avgiftsfri i sin helhet :) Vanlige seilbåter og da. Drives med vind. Bra for miljøet det og Redigert 28.November.2016 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.