Jump to content

Wallas 90 keramisk topp "puffer " når den brenner

Olaf-Inge

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg har en Wallas 90 i båten. Den tenner greit å blir go å varm. Men den "puffer " når den brenner. Puffet kommer hver gang enn hører klikket fra pummpa. Når jeg ser ned i brenneren gjennom plata så ser jeg at hver gang det puffer så kommer det større flammer ut i bakkanten av brenneren. Jeg har null kjennskap til Wallas koketopper, ikke vet jeg hvor varm den skal bli eller om platene skal bli røde. Noen her inne som vet om denne "puffingen" er normalt og om platen til venstre skal bli rød av varme, noe min ikke gjør.

bilde

Jeg har hatt Wallas med keramisk topp i "alle år", og slik "puffing" har jeg aldri hørt. Selve brenneren er under den ene kokesonen, så når det er mørkt kan du se det lyser rødt der. Den andre kokesonen bruker overskuddsvarmen (gir halvparten så mye varme som den første), så der lyser det altså ikke. Hvorfor det "puffer" kan helt sikkert brukeren Wallas Service svare på.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du får kjøpt skrape for keramisk komfyr hos bl.a. Jernia. Jeg bruker en slik pluss en slik plastskrubb en kjøper i 10-pack i kolonialen dyppet i Jiff skurekrem. Så sant det ikke er riper i overflaten, blir det som nytt. Jeg bruker samme oppskriften på komfyren hjemme med keramisk topp.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei folkens.

Jeg har en Wallas 90 i båten. Den tenner greit å blir go å varm. Men den "puffer " når den brenner. Puffet kommer hver gang enn hører klikket fra pummpa. Når jeg ser ned i brenneren gjennom plata så ser jeg at hver gang det puffer så kommer det større flammer ut i bakkanten av brenneren. Jeg har null kjennskap til Wallas koketopper, ikke vet jeg hvor varm den skal bli eller om platene skal bli røde. Noen her inne som vet om denne "puffingen" er normalt og om platen til venstre skal bli rød av varme, noe min ikke gjør.

Små "pulser" eller bølger i flammene når pumpen slår er ikke så unormalt, det kan skje. Også "puffing" og små smell kan oppstå uten at det skader selve apparatet. Puffene kommer vanligvis av at en del av de små hullene i brennerringen er tett av sot eller koksavleiringer. Kanskje ei stund siden den hadde en service?

I dokumentarkivet  #4 finner du en svært god beskrivelse over hvordan du går frem. Bildene viser en Wallas 100x, men din 90 har eksakt samme brenner, vifte og kretskort plassert på samme måte. 

Sjekk/hør også på viftemotoren om den går jevnt og uten å lage støy. Viftestøy er selvsagt ok, men jeg tenker mer på lagerstøy/rumling. Da er det på tide å tenke på skifte av denne også.

Venstre sone skal ikke være rødglødende, eller rød i det hele tatt. Men en jevn ring - som en aura - er positivt å se nedi der. 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Kan tenkes forrige eier har kjørt den på lampeolje/parafin. Og det er andre ting som også påvirker forbrenningen:

Viftemotoren er nevnt tidligere.

Kondens i parafinen: Om det står en "gammel" dunk parafin (uansett kvalitet) i båten, og det er den du bruker av, så vil det dannes kondens etterhvert som det blir mindre og mindre i dunken. Ikke så stort problem for en x-brenner (som er i ditt apparat) siden denne brenneren er mer lukket enn de andre brennerne fra Wallas, men det kan skje.

Ikke sikkert at forrige eier har hatt den til service siden båten var ny?

Tar ikke skade av å brenne slik (bare litt mer soting), mer et irriterende problem.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Tror jeg går for å bytte ut drivstoffet til plata, vet den kanna som er kvart har stått i båten 1 år nå. Har kjørt redskapen lenge i dag, virker som det " løsna" litt. Puffer ikke lengre, men kan se pulserende rødfarge ( flamme) hver gang pumpen gir et slag. Blir skikkelig varm også. Så bytter ut til den parafinen du anbefaler å så tror jeg det går seg til da. Takker så mye for hjelp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...