Jump to content

Walltrailer - varehenger med båt opptrekk - erfaringer?

MegaTrondy

Recommended Posts

Liker konseptet, men har ikke erfaring med slik henger selv.

Noen ankepunkter: Hengeren har ikke brems og har tillatt totalvekt på 750 kg. Dvs at max hastighet på hengeren er 60 km/t, med mindre aktuell totalvekt er mindre enn 300 kg. Siden hengeren har en lastekapasitet på ca 570 kg, har den egenvekt på ca 180 kg. Du kan altså laste inntil ca 120 kg om du vil kjøre i høyere hastighet lovlig, dog max 80 km/t.

Se § 13, 5 ledd

Båtens lengde: La oss anta at lengden foran lasteplaten og frem til tårnet med vinsj er ca 100 cm, hengerens plan er 200 cm, og max overheng bak er 100 cm. Båten kan max være ca 400 cm, og det tilsvarer en båt på ca 13 fot. Henger motoren på bak, blir det en enda mindre båt.

Hvor stor båt har du? Og hva veier den med evt motor, tank og annet stæsj du slenger oppi når du skal transportere den?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Hei.

Båten er 14 fot pluss motor. Er det en meter overheng som er grensen? Forsøkte å finne noe om det, men lykkes ikke. Ser uansett problemet med for mye vekt utenfor hengeren. Kuletrykket blir feil og hengeren kan bli mer ustabil. Da må man såfall laste vekt foran i båten. Det at den ikke har brems gjør ikke noe for min del da etappen båten vil bli fraktet utelukkende har 50 og 60 sone. Hvis jeg kjører en annen rute er det bare 1.5 til 2 kilometer med 70 og 80 sone.

Man har da lov å ha mer overheng bakover enn 1 meter, så lenge man merker det tilfredsstillende.

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger

"Lang last skal plasseres så langt frem som mulig. Ha også rett kant fremover. Sikre så lasten med overfallssikringer slik at lasten ikke forskyver seg. Sett på et merkebånd på last som stikker ut bakover mer enn 1 meter."

Når det gjelder kuletrykket, så er det ikke så vanskelig å justere på om det er snakk om en jolle. Ta av motoren, og legg denne i bilen.
Og legg vekt fremme i båten, fest det på draget til tilhengeren. (Varekasse?) 

Husk at jo lengre frem vekten kommer, jo mer påvirkning vil den ha. (vektstangprinsippet) 

Kjenner ikke hengeren. 

~Cral

Har laget noe lignende selv som jeg legger på en liten varehenger jeg har. Dette er ei ramme med vogge til båten samt en rampe som jeg henger på hengeren når jeg dytter båten av og på hengeren.

Skal prøve å ta et par bilder i ettermiddag av innrettningen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Eg har ein liten båthenger. Brukes selvfølgelig til båt. Men ned et par kjøreramper har den transportert 2 mc, atv, og med et par tverrliggende 2toms4 så kjøres det også material med den. Brukes til det meste uten om typisk søppelkjøring

Er det lov å bruke en båthenger til slikt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...