Jump to content

Rensing av tynne dreneringsrør i dørk.

PerUlv

Recommended Posts

I båten min er det noen tynne dreneringsrør/slanger som drenerer alt vann som kommer på dørken. Der forsvinner det også blader og barnåler når det er høst. Dvs mesteparten forsvinner ikke, men blir liggende slik at jeg kan plukke det bort ukentlig, men... det havner uansett drit i hullet. 

Til nå har jeg pumpet feil vei (vakuumpumpet) for å holde det åpent. Dette fungerer, men det er ikke optimalt.

Men; finnes det noen smart måte å rense slike tynne rør (estimert ID under 1 cm)? Plastørene eller slangene er det egentlig, går under dørken og bak til en kran og ut. Blåse rent med trykkluft? En klunk med klor av og til for å hindre vekst av "gud vet hva" inni rørene? Slangene drenerer mest ferskvann. 

Redigert av PerUlv (see edit history)

For folk som vil prøve med trekkefjær: Nå satte stakefjæren seg fast på vei ut igjen, gitt. Virker som det er et 90gradershjørne. Jeg kom gjennom men ikke tilbake, antakelig pga dimensjonendring i 90graders bend. Uansett, relativt lett å fikse ved å bøye fjæren med et tynt, flatt skrujern tror jeg, men kanskje verd å tenke på før noen andre prøver. Bendet kan ligge et stykke inne...

Joda, jeg har også vurdert å bytte slange og inntak til noen nr større, men ville gjøre det enkelt først. Men må kanskje vurdere det på ny i morgen.

Hvilken dimensjon synes dere er ok forresten? 30-40mm? Sitter og tenker på Anytec - det virket som de hadde 110mm eller noe slikt på begge sider på 750en.

Redigert av PerUlv (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...