rogernils1 Startet 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2016 Hvor kan jeg få tak i ny mutter til mitt avtakbare ratt? Den gamle er nå helt uten gjenger, og var av typen jeg kunne bruke winchhåndtak for å skru av/på. Dimensjonen ser ut til å være helt ukurant og ekstra fingjenget. Målt på akslingen er det 8 gjenger på 1 cm (19-20 pr tomme) og akslingen er 15 mm tykk målt utenpå gjengene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 (redigert) du må ta mer eksakte mål... 19 gjenger pr tomme (25,4mm) er svært uvanlig på fingjenger, så statistisk vil 20gj/1" være mer sannsynlig. Dersom du måler 15.8mm utvendig på nær perfekte gjenger er det trolig UNF 5/8x20 og da øker nok muligheten for at du finner en ny i "seilbåtavdelingen" Redigert 22.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 (redigert) Som dieselfan sier, du må ta nøyaktige mål. 8 gjenger per cm er i overkant av 20 gj/tomme, ikke 19-20. Dersom du har gjengelære for både mm og tomme bør det være mulig å måle stigningen på akselen selv om gjengene er noe slitt. Dersom gjengene er for dårlige til å måle på er de heller ikke brukbare å til å skru på en mutter Ellers er regelen at utvendig diameter på skruen (rattaksel i dette tilfellet) aldri er større enn normert diameter iht. gjengetabell. Derimot er den ofte mindre. Det kan være pga slitasje eller produksjon. Masseproduserte billige skruer/gjenger kan ofte avvike mye fra normerte verdier, så utvendig eller innvendig mål på en gjenge må man alltid ta med en klype salt. Dvs. at når du måler 15mm utvendig kan det være M15 eller andre dimensjoner som ligger over dette målet normert. Siden det er muttergjenger står du mellom metriske gjenger og UNF (tomme fingjenger), noe annet er ganske usannsynlig. Det er heller ingen rørgjenger som er i en dimensjon i nærheten. Du står da igjen med 5/8"-18 UNF som skal måle 15,8mm utvendig og MF 15x1 og MF 15x1,5. Hvis du sliter med å få tak i en mutter som passer så kan du jo låne/kjøpe deg en tapp og lage en Redigert 23.Oktober.2016 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Du står da igjen med 5/8"-18 UNF som skal måle 15,8mm utvendig og MF 15x1 og MF 15x1,5. Komodo-du påpekte at opplysningene fra "rogernils1" peker mot ca 20 gj/tomme men lander på 5/8"-18 ? Mente du 5/8"-20 ? Bra du tok opp det med reelt yttermål som mange ikke er klar over. Selv en perfekt gjenge er mindre enn sitt nominelle mål. Grov gjengestigning / store dimensjoner har større prosentvis undermål enn fin stigning /små dimensjoner. "rogernils1" -Dersom det er Metriske gjenger du har må du også ta med i betraktningen MF 15x1,25 (som vil måle ca 14.9mm på en tilnærmet perfekt hann gjenge) og MF 16x1,25/MF 16x1,5 som vil måle ca 15,9 mm. I disse MF dimensjonene finnes det også feks SKF låsemuttere som er ganske enkle å få tak på i nødsfall.. Et bilde eller to vil som alltid gjøre det så mye lettere å hjelpe og ikke bare gjette... Sitér dette innlegget Link to post
111baat Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Kan denne passe http://komplettfritid.no/nettbutikk/batutstyr/seilbatutstyr/tilbehor10/quick-release-wheel-nut Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 metrisk mutter med 1.25 gjenger vil jo gi 8 gjenger pr cm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rogernils1 Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Aksling Sitér dette innlegget Link to post
rogernils1 Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Gjenger, 8 pr cm Sitér dette innlegget Link to post
rogernils1 Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Kan denne passe http://komplettfritid.no/nettbutikk/batutstyr/seilbatutstyr/tilbehor10/quick-release-wheel-nut Ja, den ser jo super ut! ? Takk. Handler en sånn, og tester... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Gjenger, 8 pr cm For meg ser det ut som om det er i underkant av 7 gjenger per cm. Det er en fordel å måle med gjengelære. Ser også av det første bildet ditt at gjengene antagelig er noe over 15. 15,2? I tilfelle tipper jeg på at dette er M16x1,5. Det gir deg 6,7 gjenger per cm (ikke en normal oppgivelse altså ), og er en alminnelig fingjengedimensjon. MF15 og 5/8 UNF er vesentilg mer spesielt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 (redigert) (så ikke postingen fra Komodo før jeg postet denne...) flotte bilder "rogernils1" - som løser alle usikkerheter... Jeg ser 6,7 gj pr 10mm => som vel tilsvarer stigning på 1,5mm Ytterdiameter på gjengepartiet ser ut til å måle ca 15,3mm noe som forklares når man ser de slitte gjengetoppene på bildet. Tror gjengene du trenger heter MF 16x1,5 Fant ikke noen beskrivelse av gjengene på den fine mutteren "111baat" sendte link til ? Redigert 23.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 ... ser du har et ypperlig skyvelære... sammen med et gjengelære som Komodo foreslår så vil du klare de fleste gjengerelaterte saker... Koster 50kr og oppover. https://baatplassen.no/bildearkiv/29/29033/1477234777.jpg Sitér dette innlegget Link to post
rogernils1 Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 For meg ser det ut som om det er i underkant av 7 gjenger per cm. Det er en fordel å måle med gjengelære. Ser også av det første bildet ditt at gjengene antagelig er noe over 15. 15,2? I tilfelle tipper jeg på at dette er M16x1,5. Det gir deg 6,7 gjenger per cm (ikke en normal oppgivelse altså ), og er en alminnelig fingjengedimensjon. MF15 og 5/8 UNF er vesentilg mer spesielt. OK, jeg talte fra første til siste gjenge... Sånn er det når amatører holder på ? Har bestilt en slik mutter som var linket til, så skal jeg melde fra om den passet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Har to canadiske hydraulisk styring i garasjen de måler 15,8mm og har med whitwort gjengefil målt 18 gj tomme. UNF 5/8 er 15,875mm 18 gjenger ???? http://www.verkstedmanual.no/gjengetabell.htm Redigert 24.Oktober.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sail S Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 De ar også UNF på Biltema Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.