mbm Startet 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Oktober.2016 I instruksjonsoboken Volvo Penta 31, 32, 41, 42, 43 Series (1999 utgave) står det at olje og oljefilter «should be changed every 100 operating hours or at least once a year». — Hvor nøye bør man være mht timetallet som oppgitt her? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 Timetallet burde du ikke henge deg så mye oppi, 1 gang i året er en god vane. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 På 42 er det veldig viktig å bytte olje og filter. For de fleste blir det en gang i året som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 (redigert) — Hvor nøye bør man være mht timetallet som oppgitt her?mbm - for de aller fleste gjelder nok at oljen eldes og ikke at den "brukes opp" Har du en motor med gjennomslag og kjører mange småturer og mange timer med batterilading/vannvarming.... Service manualen dekker dette med 100 timer anbefalingen. For 1 års anbefalingen ser jeg ingen unntak. Om båten min hadde stått inne i stua i 20 grader C hele året hadde fortsatt olja oksidert.... Redigert 22.Oktober.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2016 (redigert) Motorolje hverken oksyderer eller eldes i en frisk motor som ikke er i bruk. Iallefall ikke om den står inne i stua i 20 C hele året . 1-års regelen er nok heller for worst case scenarios slik at man skal være sikker på at motoren har frisk olje før sesongen starter. Skal man ha motoren i 50 år, eller motoren har problemer med drivstoff eller kjølevæske/sjø i motoroljen, så kan det jo spille en rolle men for normalt bruk der alt mekanisk er OK er det nok ingen grunn til panikk. Det kan naturligvis også være forskjell på en motor som er kjørt få men lange turer med god driftstemperatur, og en motor som er kjørt mange med primært dorgefart/tomgangkjøring. Hva som er best for motoren vil nok avhenge av hvilken tilstand motoren er i, og hvor høyt effektuttak den har. Redigert 22.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
mbm Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Takker for svar. Bytter alltid olje og filter årlig (hver høst). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.