Jump to content

Eberspacher D4 Electronic vil ikke starte

kes

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Eber D4 installert i 2005 som plutselig stanset for et par dager siden. Ved oppstart virket alt normalt, men etter ca. en halv time stoppet den. Startkappen på minipanelet lyser rødt når jeg slår den på og indikerer dermed at det går strøm til varmeapparatet, men det skjer ikke noe mer enn det. Kaldluften virker heller ikke når den slås på selv om bryteren lyser blått og indikerer oppstart. Ligger det en sikring skjult et eller annet sted under et panel på varmeren og som ikke blir synlig uten at noe må fjernes? For ordens skyld - det er mer enn nok strøm til å både starte og kjøre varmeapparatet så det er ikke der feilen ligger. Har noen et forslag til hvor jeg skal begynne? Jeg har vært gjennom det som ligger i arkivet, men der var det ikke noe hjelp å få.

Denne varmer er normalt sikret med to sikringer, en på 25A til varmeren og en på 5A til panelet. Får du lys i diodene på panelet er 5A sikring ok, men kontroller 25A sikring, og at det virkelig kommer spenning frem til varmer. For feilsøking er det ofte nødvendig med utstyr for avlesing av feilkoder(for eksempel montere modulator 801), idet dersom det er en feil på en komponent, nekter varmeren å starte. Det kan jo f.eks være så enkelt som en løs ledning eller kontakt som har irret. Varmeren har IKKE noen resett-knapp under en gummiplugg. Det må også nevnes at D4 fra 2005 har en styrenhet med "dårlig rykte"(Wehrle, glatt plastkabel ut av varmer), den bør testes hos et verksted med kompetanse og utstyr for dette.

NB Jeg er bare et postkontor unna.

• 3 år senere...

Hei Oddgeir Eriksen!

Velkommet til forumet.

Det som vanligvis gir symptomene med mye røyk i startfasen, men uten at varmeren kommer i gang, er svært ofte at gitteret som ligger rundt glødepluggen er sotet.

Flere startforsøk vil ofte til slutt gi en vellykket oppstart.

Det kan være vanskelig å få ut gitteret uten å skade det, så hvis gjentatte startforsøk ikke gir start, er det å anbefale å kjøpe nytt gitter.

Hvis du får start på varmeren, la den gå med full belastning en stund før du stanser den.

Det er også lurt å la varmeren, rutinemessig, gå med full belastning siste kvarteret før du stanser den.

Det reduserer denne utfordringen med sot på gitteret.

Tips til hvordan enklest få ut glødegitteret uten å skade det. 

Om du ikke har nytt gitter eller anledning til å rengjøre det kan en nødløsning være å ta det ut, dreie det 180 grader og deretter sette det inn igjen. 

Ellers kan man oppleve at brennkammeret soter igjen, også på disse varmerne. Dette vil  gi lignende symptomer som @Oddgeir Eriksen beskriver. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...