MegaTrondy Startet 24.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2016 (redigert) Har hatt båtfører kurs, men når det gjelder regler for lanterner på jolle er jeg litt usikker. Små båter kan klare seg med en lanterne i hvitt som lyser 360 grader står det, men så er det regler for hastighet som slår inn. Ser mange små båter som går over 15-20 knop bare har en lanterne. Det står følgende: "Båter under sju meter, og som ikke kan oppnå mer enn sju knops fart, kan nøye seg med en enkel, hvit rundtlysende lanterne, som er synlig fra alle kanter. Rundtlysende, hvit lanterne er også nok for mindre motor-, seil- og robåter, samt kajakker og kanoer." Min båt er 14 fot og går i 30+ knop. Redigert 24.Oktober.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Går båten raskere enn 7 knop er det full lanterneføring som gjelder (hvit topp, hvit akter og rød og grønn på sider). Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Går båten raskere enn 7 knop er det full lanterneføring som gjelder (hvit topp, hvit akter og rød og grønn på sider). Ja, det stemmer. Men på en så liten båt KAN man hvis ønskelig slå sammen topp og akter til en rundtlysende og man kan kombinere sidelanternene til en felles med rødt og grønt lys. At det finnes drøssevis av skjærgårdsjeeper og den slags som racer rundt med kun en rundtlysende hvit er dessverre en sannhet - uten at det blir korrekt av den grunn .... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hakkannen Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Det syndes nok en del ja I jolla (rib på 9 fot med 15hk) bruker jeg en slik rundtlysende batteridrevet Navilight lanterne som jeg har oppå hodet (reim under haka, ser nok rimelig intelligent ut), den er en kjekk sak for folk der lanternemast ikke er tilgjengelig. Jolla går under 7 knop når det er mørkt, ligger jo all slags lite synlig rask i sjøen som kan få merkbare konsekvenser for ei lita jolle. Mulig dette ikke er helt innenfor på tross av begrenset nattefart da jolla har potensiell fart på 20 knop mer? Tenker ei lanterne i alle fall er bedre enn de som går i plan uten et eneste lys, det er mer enn halvskummelt etter mitt hode. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Regelen går vel på hvor fort du går, ikke hvilken kapasitet båten har i dagslys. Du MÅ jo ikke gå i 30 knop om natten. Holder du deg under 7 knop er det lovlig med hvitt rundlusende også med din båt, og dessuren tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) 23c (ii) Et maskindrevet fartøy ... hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop ... Det betyr vel at båten ikke kan gå raskere enn 7 knop? Dersom jeg ser Hakkannen i mørke med lanterne på hodet, skal ikke jeg klage, men det kan hende at jeg ler litt Er ikke sikker på om politiet gjør det samme... Redigert 25.Oktober.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Det som ikke kommer tydelig nok fram er om det er hvor fort båten kan gå som er gjeldene eller om det er hvor fort du kjører. Siden det står at rundtlysende lanterne er også nok for mindre motor og seilbåter uten å definere hva mindre er, eller å si noe om hastighet, så er det egentlig det rom for ganske mye tolkning. Er enig i at lav fart er greit når et er mørkt, men man bruker også lanterner i dagslys når det er grått eller begynner å bli mørkt. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Tørr nesten påstå at teksten hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop fra lovdata er skrevet på en sånn måte at det gir rom for bruk av båter som går fortere 7knop, men at maks farten er 7knop ved kun bruk av 360gr lanterne. Noe annet vil virke veldig rart da nye båter selges fra forhandler med en 360graders og 60hk på hekken ferdig godkjent. Regner med de selger båter som holder vann, evt flyter.. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Lett match Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Den båten som trådstarter viser til skal vise. 1 topplanterne forut, 2 sidelanterner 1 akterlanterne Men fordi båten er under 12 m kan den vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner,den rundtlysende lanternen med hvitt lys kan forskyves fra fartøyets senterlinje dersom plassering i senterlinjen ikke er praktisk mulig, forutsatt at sidelanternene kombineres i en lanterne som skal føres i fartøyets senterlinje eller anbringes så vidt mulig i samme langskips linje som topplanternen eller den rundtlysende lanterne med hvitt lys. Regner med at båten ikke har permanent så mye vekt at topfart er under 7 knop, derfor gjelder ikke: Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Det er jo ikke så lett å plassere flere lanterner på en jolle bare med vinskjerm. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Trådstarter spør om hvlike regler som gjelder for joller, men du er inne på noe Det er jo ikke så lett å plassere flere lanterner på en jolle bare med vinskjerm. . Det har man vel tenkt på da man lagde denne reglen i del A, det kan finnes fartøy som ikke kan vise lanterner i hht Del C - Lanterner og signalfigurer: Del A - Alminnelige regler.Regel 1. Anvendelse (e) Når et lands regjering har funnet at et fartøy som er av særegen konstruksjon eller bestemt til særlige formål, ikke helt kan rette seg etter bestemmelser i en eller annen av disse reglene med hensyn til antallet av lanterner eller signalfigurer, deres plass eller synsvidde og skjerming eller med hensyn til lydsignalapparaters plassering og karakteristikk, skal slikt fartøy rette seg etter slike andre bestemmelser med hensyn til antallet av lanterner og signalfigurer, deres plass eller synsvidde og skjerming eller med hensyn til lydsignalapparaters plassering og karakteristikk som vedkommende regjering har funnet å være nærmest mulig i samsvar med disse reglene, for så vidt angår slikt fartøy. Stort sett utviser politiet godt skjønn når de kontrolerer båter i mørket, men har hørt om reaksjoner ved bruk av batteridrevet lanterne med rød/grønn og hvit lys festet på hodet. Spesielt fordi fører vrir på hodet for å holde utkikk med det resultat at det ser ut som om båten endrer rettning i ett sett. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Dersom jeg ser Hakkannen i mørke med lanterne på hodet, skal ikke jeg klage, men det kan hende at jeg ler litt Er ikke sikker på om politiet gjør det samme... Ser jeg politiet utpå får jeg heller stoppe motoren og ta årene fatt, da er ikke toppfarten særlig stor Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 (redigert) Ser jeg politiet utpå får jeg heller stoppe motoren og ta årene fatt, da er ikke toppfarten særlig stor God plan!? Da er du dekket 25 d (ii) og kan ro så raskt du vil så lenge du har en lommelykt klar til bruk ? Redigert 25.Oktober.2016 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2016 Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Husk at når man bare har et hvitt lys så skal man når man nærmer seg andre fartøy eller når man ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 17.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2016 Drar denne opp igjen. Hva kan man putte på en robåt med hjelpe motor uten å gjøre store inngrep? Gjerne noe som går på vanlige små batterier. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Du har disse små lyktene til kajakk- http://nemowebshop.no/Shop/Category/Padleutstyr/Supplier/Lykter/ProductsList.aspx?Node=1272&SubNode=133 Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
MegaTrondy Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Hva med slik som man kan ha på hodet? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 18.November.2016 Del på Facebook Svart 18.November.2016 Hva med slik som man kan ha på hodet? "idelyspærer" teller ikke. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
MegaTrondy Svart 18.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2016 Fant denne men var dessverre utsolgt. Noen som vet hvor de kan ha? https://s21.postimg.org/482l2hvjb/image.png Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 19.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2016 Noen som kjenner til dette settet med løse lanterner? Det står dårlig foeklart hvordan festene fungerer. https://www.maritim.no/navisafe-dinghy-complete#.WDA0Mr2h3qA Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.