Jump to content

Lakker opp igjen Drevet

hebbelille

Recommended Posts

Hei godt folk.

Jeg tenker å få fikset opp drevet på båten min, dette er et Volvo penta dp-sx drev, dette skal i utgangspunkt grått, men tidligere eier har stoffet det med  svart soff. planene er å få det så strøkent som mulig og se originalt ut igjen. så i den forbildene trenger jeg lit info fra dere som har kunnskap om dette.

jeg ønsker helst å sprøyte dette så da lurer jeg på om det går å få kjøpt Volvo sin grå drev lakk på boks og ikke bare spray?

Hva skal jeg grunne med, syre grunning eller er det andre grunninger som er anbefalt?

Er det noen plass jeg kan få kjøpt nye dekaler til drevet?

Planene er som følger.

Sandblåse brevet og alle deler.

vaske alt grundig og få vekk all smuss og skitt.

Sprøyte grunne drevet

sprøyte lakkere drevet 

legge på nye dekaler 

montere alt tilbake på båten  :thumbsup:  klar for ny sesong

om noen har innvendinger på fremgangsmåte kom med tilbake meldinger

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Hva skal jeg grunne med, syre grunning eller er det andre grunninger som er anbefalt?

Dette lurer jeg også fælt på. Må man/bør man bruke syregrunning først? Eller kan man gå rett på feks Jotun sin Yachting Vinyl Primer og legge denne rett på aluminium?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Glassblåsing er vel en variant som brukes på alu.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Er det så dumt at det er stoffet da??

Kjøpte tidligere båt fra en som hadde den liggende i ei elv. Flott blankt Mercruiser-aggregat. På høsten når jeg tok det opp var det hverken flott eller blankt. Helt nedgrodd, da det gror bra der jeg har båten. Tok jobben med grunning, ny lakk, drevspray osv til sesong nr 2. nesten like bedrøvelig på høsten. Deretter ble drevet stoffet med svart racing-bunnstoff påfølende år, og problemet ble løst.

Sikkert flott med nylakker drev med klistremerker og alt på stell, men der jeg har båten kan man bare stoffe med en gang. Skal sies av på den båten sto drevet så dypt at jeg ikke fikk tiltet det opp over vannflaten.

• 2 uker senere...

her var det lit forskjellig meninger, ble ikke så mye klokere av det.

eneste jeg vet er at der båren min ligger, har vi ikke problem med groe, kun at det blir lit grønske.

sikkert ikke dumt å ha bunnstoff på drevet dersom man ligger en plass med der det gror mye.

har lest en plass om bunnstoff fjerning, en lit tjukk flytene veske man smører på båten og venter noen timer så spyle av, det kan jo være tingen får fjerne bunnstoffet og se hvordan det ser ut under, og så eventuelt matte det pent ned og så sprøyte det på nytt.

Da slepper jeg kanskje sandblåsing og å gå helt ned på metallet.

Men noen som vet om man får drev lakken til Volvo på boks får å bruke i lakk pistol isteden får boks?

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...