Jump to content

Eksos lukt under oppstart av Eberspächer d4


Alf erik

Recommended Posts

Har litt eksos lukt nå brenneren starte, har sjekket alt av eksos slanger og gjennom føringer å finner ikke noe feil eller ser røyk. Vett ikke om det har noe betydning men nå når varmeren brukes om nattå så bør det vær 100% sikker. Brenneren er plasser i laste rommet og tar luften den varmer fra laste rommet. Andre med eber som og kjenner litt eksos lukt i båten under oppstart?

Link to post

Å hente luft fra samme plass som varmer er plassert går fint det så lenge det er god tilgang til friskluft inn til dette rommet

Imidlertid betinger det at man skifter eksosslangen når den er blitt noen år. Spesielt vktig hvis den ikke er festet skikkelig med flere klammer slik at den kan riste under gange.

Er "mye rart" inni disse slangene som man ikke ser tilstanden på. De lever heller ikke evig disse, selv om det er eber.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Mange varmere er montert slik, også ombord hos meg. Om utstyret er i orden bør det ikke være noe problem.

 

En CO-varsler er greit å ha om ting går galt, dette uansett hvor varmeren henter luften.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Har samme problemet, og kun ved oppstart av og til.  Etter lang tids feilsøking, fant jeg ut at eksosen ble trukket inn i luftinntak til motorrom der luft til varmeren hentes, og kun når vindretningen var ugunstig i forhold til luftinntak og eksosutløp.  Underlig nok, trekker eksosen ikke inn når varmeren har startet - kanskje fordi det da er større fart på eksosen, som blåser den litt lenger ut og vekk fra luftinntak til motorrom ??   PS  Er ca 1 meter mellom eksosutløp og luftinntak mottorrom..

BONITA I

Link to post
  • 8 måneder senere...

I båthavn hvor båtene ligger tett (f.eks to båter i samme bås, eller to "kammeratbåter" fortøyes inntil hverandre en kveld) blir avstanden mellom dem så liten at eksosen fra brenneren ikke "kommer unna" og suges inn i luftinntaket til motoren på samne side! Spes. hvis det er vindstille. Et tips kan være å tette igjen inntaket på den siden av båten hvor eksosen kommer ut. Har merket sterk eksoslukt i slikt tilfelle...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Alf erik skrev On 25.10.2016 at 18.14:

Har litt eksos lukt nå brenneren starte, har sjekket alt av eksos slanger og gjennom føringer å finner ikke noe feil eller ser røyk. Vett ikke om det har noe betydning men nå når varmeren brukes om nattå så bør det vær 100% sikker. Brenneren er plasser i laste rommet og tar luften den varmer fra laste rommet. Andre med eber som og kjenner litt eksos lukt i båten under oppstart?

 

Hei Alf erik!

 

Vi har jo helt like båter. Hadde akkurat samme symptomer på Ronja som du nevner. Eksoslukt ved oppstart. Viste seg at det sev litt eksos i spaltene ved overgang eksos ut bend varmer og inn til eksosslangen. Tightet med ny eksosklemme, og la på eksospasta for sikkerhets skyld utenpå flensen/overgangen. Alt tett og ingen lukt etter det. Har for sikkerhets skyld BEP-varslere samt tre CO-varslere og 4 brannvarslere ombord- Har ca 80 overnattinger i båten hvert år, og sover med eberen på om natten vinteren gjennom. Føler meg rimelig trygg med så mange varslere som jeg også sjekker før jeg legger meg.

Min varmer hadde oppstartsproblemer i starten. Viste seg å være defekt styringsenhet og trengte rens varmer samt nye o-ringer. Jeg skiftet for sikkerhetskyld ut eksosslangen. Den så helt ok utenpå, men var slitt og knakk ved demontering. 

At luftinntak for friskluft og forbrenningsluft ligger i lasterom er noe mange båtprodusenter gjør. Har pratet med Eberspracher Norge om dette, noe de bekreftet. Viktig med riktige lengder på slanger samt at man ikke benytter slangeklemme på inntak vifte ( dette pga liten klaring vifte/flens, kan lett ødelegge vifta hvis man bruker slangeklemme).

Den gamle eksosslangen ga for liten motstand  da den var utslitt, med dertil tilbakeslag inn i brenneren med røyk i båten. Derfor veldig viktig å ha kontroll på eksosslangens tilstand. Skift den ut ved minste tvil.

 

.

 

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...