Alf erik Startet 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2016 Har litt eksos lukt nå brenneren starte, har sjekket alt av eksos slanger og gjennom føringer å finner ikke noe feil eller ser røyk. Vett ikke om det har noe betydning men nå når varmeren brukes om nattå så bør det vær 100% sikker. Brenneren er plasser i laste rommet og tar luften den varmer fra laste rommet. Andre med eber som og kjenner litt eksos lukt i båten under oppstart? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Syntes ikke det hørtes bra ut å hente luft fra samme rom som brenner er montert. Lukter det eksos inne ved luftdyser? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Hadde det en gang, da var det lekasje i eksosslangen. Observer varmeren under oppstart. Dersom det lukter bør også eksosen være synlig i godt lys. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Alf erik Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Ja kun under oppstart, det er nokk ikke den beste plassen og ta luft fra Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 (redigert) Å hente luft fra samme plass som varmer er plassert går fint det så lenge det er god tilgang til friskluft inn til dette rommet Imidlertid betinger det at man skifter eksosslangen når den er blitt noen år. Spesielt vktig hvis den ikke er festet skikkelig med flere klammer slik at den kan riste under gange. Er "mye rart" inni disse slangene som man ikke ser tilstanden på. De lever heller ikke evig disse, selv om det er eber. Redigert 25.Oktober.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Mange varmere er montert slik, også ombord hos meg. Om utstyret er i orden bør det ikke være noe problem. En CO-varsler er greit å ha om ting går galt, dette uansett hvor varmeren henter luften. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Alf erik Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Eg har totalt angst for å bruke den om nattå, men enkelte ganger når damå er med må eg. Har 2 kullos alarmere på såve rommet, men såve ikke godt for det. Ska skru ut eksos slangen i løp av ukå å sjekke tilstanden på den, bør nokk bare byttes for og vær sikker då eg ikke vett kor gammal den som er på nå er. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Hadde en eldgammel eber i seilbåten. Forsto ikke hvor eksosen i salongen kom fra, før jeg demonterte den og kasta den på land. Fant brudd i eksosslangen helt inntil eksostussen under apparatet. Dog, kan det være eksos fra varmeren som driver inn luftinntaket til motorrommet og deretter suges inn i varmeren, varmes opp sendes inn i salongen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Har samme problemet, og kun ved oppstart av og til. Etter lang tids feilsøking, fant jeg ut at eksosen ble trukket inn i luftinntak til motorrom der luft til varmeren hentes, og kun når vindretningen var ugunstig i forhold til luftinntak og eksosutløp. Underlig nok, trekker eksosen ikke inn når varmeren har startet - kanskje fordi det da er større fart på eksosen, som blåser den litt lenger ut og vekk fra luftinntak til motorrom ?? PS Er ca 1 meter mellom eksosutløp og luftinntak mottorrom.. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Eureka Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Det er vel ofte mere eksos, ufullstendig forbrenning av diesel under oppstart. Om det trenker inn i motorrommet, så merkes det nok mere enn under god forbrenning. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 I båthavn hvor båtene ligger tett (f.eks to båter i samme bås, eller to "kammeratbåter" fortøyes inntil hverandre en kveld) blir avstanden mellom dem så liten at eksosen fra brenneren ikke "kommer unna" og suges inn i luftinntaket til motoren på samne side! Spes. hvis det er vindstille. Et tips kan være å tette igjen inntaket på den siden av båten hvor eksosen kommer ut. Har merket sterk eksoslukt i slikt tilfelle... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Dykker Svart 29.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2017 (redigert) Alf erik skrev On 25.10.2016 at 18.14: Har litt eksos lukt nå brenneren starte, har sjekket alt av eksos slanger og gjennom føringer å finner ikke noe feil eller ser røyk. Vett ikke om det har noe betydning men nå når varmeren brukes om nattå så bør det vær 100% sikker. Brenneren er plasser i laste rommet og tar luften den varmer fra laste rommet. Andre med eber som og kjenner litt eksos lukt i båten under oppstart? Hei Alf erik! Vi har jo helt like båter. Hadde akkurat samme symptomer på Ronja som du nevner. Eksoslukt ved oppstart. Viste seg at det sev litt eksos i spaltene ved overgang eksos ut bend varmer og inn til eksosslangen. Tightet med ny eksosklemme, og la på eksospasta for sikkerhets skyld utenpå flensen/overgangen. Alt tett og ingen lukt etter det. Har for sikkerhets skyld BEP-varslere samt tre CO-varslere og 4 brannvarslere ombord- Har ca 80 overnattinger i båten hvert år, og sover med eberen på om natten vinteren gjennom. Føler meg rimelig trygg med så mange varslere som jeg også sjekker før jeg legger meg. Min varmer hadde oppstartsproblemer i starten. Viste seg å være defekt styringsenhet og trengte rens varmer samt nye o-ringer. Jeg skiftet for sikkerhetskyld ut eksosslangen. Den så helt ok utenpå, men var slitt og knakk ved demontering. At luftinntak for friskluft og forbrenningsluft ligger i lasterom er noe mange båtprodusenter gjør. Har pratet med Eberspracher Norge om dette, noe de bekreftet. Viktig med riktige lengder på slanger samt at man ikke benytter slangeklemme på inntak vifte ( dette pga liten klaring vifte/flens, kan lett ødelegge vifta hvis man bruker slangeklemme). Den gamle eksosslangen ga for liten motstand da den var utslitt, med dertil tilbakeslag inn i brenneren med røyk i båten. Derfor veldig viktig å ha kontroll på eksosslangens tilstand. Skift den ut ved minste tvil. . Redigert 29.Juni.2017 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.