Jump to content

Hvordan frakte kajakk

MR Swe

Recommended Posts

Dersom du bruker nettet jeg viste til over (eller lager et selv av vanlig biltema bagasjenett) kan du henge den helt opp på kanten av rekka - da er det ikke noe problem i bølger heller. I tillegg beholder du da dollbordet ledig, samt kan henge de langt nok frem til at lanternen syns. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Funderer på kjøpe en kajakk til neste sesong og ha med ut på båten. Men hvordan skal jeg plassere den når vi er ute og kjører? Kajakken er ca 4.80 langs med båten er 31 fot. Noen som har erfaring av kajakk og forvaring på båten?

Anbefaler å velge en så lett kajakk som overhode mulig innenfor ditt budsjett. Det finnes gode kajakker med full lengde ned til 17-18 kg og de er mye enklere å ha med seg enn plast kajakker på 27-28 kg. Det er utfordrende å løfte og håndtere kajakk opp og ned fra båt særlig når det blåser litt. En tung kajakk blir gjerne liggende hjemme mens båten drar på tur.

Sushi

Min er vel 19 kg og det går bra. Husk at du skal gå rundt på dekk og dollbord mens du holder deg fast med den ene hånden og bærer kajakken på skuldra støttet av den andre hånda. Så skal kajakken plasseres med en hånd mens du støtter deg med den andre. Og så blåser det og så ligger det tett med båter osv. Det er en helt annen utfordring å frakte og plassere kajakk på båt en på biltak.

Når dette er sagt så anbefaler jeg kajakk. Du kommer til på utrolig fine steder med kajakk. Deilig med trim også siden båtlivet kan bli litt stillesittende.

Sushi

Thule i sjøvannsbestandig materiale? :)

Det må da gå ann å la 1/3 av kajakken ligge i en krybbe på HT, ut mot BB side og så la resten strekke seg fremover og holdes oppe av et stativ med sådann høyde at den ikke tar sikt. F.eks omtrent samme høyde over dekk som HT.

Det viktige er jo at den ligger dønn i ro mot et underlag.

Når du snakker om 2-3 meter bølger må den være skikkelig stroppet og helst så langt opp at en bølge over dekk ikke river den med seg.

Da synes jeg at et anlegg på hardtoppen og en tobeinet fot på framdekket høres ok ut. Da kan du jekke fast med jekkestropper og vite at det ligger godt i dårlig vær. Da kan du heller henge den utfor rekka på finværsdager når du skal bruke den ofte.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...