MegaTrondy Startet 26.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2016 Har en 25 fot stor snekke. Ser på maritim at de selger stativ til presenninger. Lengden på bena ser ut til å være 3 meter. Båten tror jeg er omtrent 3 meter med kjølen. Vil ikke stativet bli litt knapt? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Tror du må opp til 9 meter stativet, høyde 4,5m. Står båten din flatt på grus går det fint, jeg måtte kjøpe ekstra stenger med feste på pulpit, slik at det sto på båten foran og på bakken bak. Fint og ha noen ekstra stenger til reserve også. Husk å grave de ned eller feste de slik at stativet ikke galloperer rundt båten i vind. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 26.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Knyter/stropper jeg ikke det bare fast til båten for at det skal være fast? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 Det finnes vel to typer stativ, bakkestativ og dekkstativ. Blei jaggu usikker på hva vi har til Grandezzaen, 31 fot kalesjebåt. Uansett, jeg lar to ben stå på badeplattformen, en enkeltstøtte fremst i cockpit, to ben like foran vindu og to ben fremme i baugen. Bena polstres ekstra med filler og tape. Med stativet på plass, bruker jeg alt av fortøyningstau og knytter det mellom stativets møne og rekker/ pullerter etc. Det stiver av godt og lager et undertak for pressenningen. ( dog blir det litt knotete å bevege seg frem på dekk langs sidene) Pressenningen trekkes over, 10 meter lang og en ganske tung jobb, og den festes i vogna båten står på. Deretter tar jeg ankertauet, bøyetauet, slepetauet og det jeg finner av lange tau og hiver over båten, fra side til side, knyter fast i vogna og stållodd heg har under båten. Yttertauet holder pressenningen nede, og hindrer vinden i å stryke fritt over og suger/ løfter den opp i sterk vind. Tauet bryter vinden. Litt OT, men måte å gjøre ting på... :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2016 (redigert) Har 4 meters ben til bakkestativet til min Windy 27 som er ganske bred. Så må ha et par paller eller lecablokk i tillegg under beina for å få høyde nok. Har 7x10 m presenning. Redigert 26.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MegaTrondy Svart 27.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Det finnes vel to typer stativ, bakkestativ og dekkstativ. Blei jaggu usikker på hva vi har til Grandezzaen, 31 fot kalesjebåt. Uansett, jeg lar to ben stå på badeplattformen, en enkeltstøtte fremst i cockpit, to ben like foran vindu og to ben fremme i baugen. Bena polstres ekstra med filler og tape. Med stativet på plass, bruker jeg alt av fortøyningstau og knytter det mellom stativets møne og rekker/ pullerter etc. Det stiver av godt og lager et undertak for pressenningen. ( dog blir det litt knotete å bevege seg frem på dekk langs sidene) Pressenningen trekkes over, 10 meter lang og en ganske tung jobb, og den festes i vogna båten står på. Deretter tar jeg ankertauet, bøyetauet, slepetauet og det jeg finner av lange tau og hiver over båten, fra side til side, knyter fast i vogna og stållodd heg har under båten. Yttertauet holder pressenningen nede, og hindrer vinden i å stryke fritt over og suger/ løfter den opp i sterk vind. Tauet bryter vinden. Litt OT, men måte å gjøre ting på... :) Ser ikke ut som ditt vil flytte seg en mm. :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 -nei, det står ganske stødig ja :) ben som ikke står avlåst mot noe, surrer jeg fast i tillegg. Videre er det viktig å polstre endene på mønen dersom presenningen har en knekk over endene. Ellers blir det hull i løpet av sesongen. I båten står det også avfukter, Meaco DD8L, og alt av puter ligger derfor nede i salongen. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Teiper fast 1/2L flasker på endene for beskyttelse på toppstang+ strips på alle ben som står på båten. Kjøper liggeunderlag på biltema for polstring av anker, fenderfester etc Redigert 27.Oktober.2016 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Rørisolasjon er også supert til å polstre stenger med: http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Tilbehor/Rorisolasjon-2000023027/ Jeg bruker det på stenger, men også aluramma til vindskjermen, da gnager det ikke på presseningen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2016 Jeg forlenget bare endene på toppstangen slik at jeg ikke trenger noen beskyttelse. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.