Fjord21DC Startet 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 27.Oktober.2016 Hei, Kan dere hjelpe meg på finne ut hva som skjuler seg bak dette dekselet? Er det her termostat ligger? Ser at den ene skruen er knekt. Dekselet har en pakning på innsiden (mellom deksel og gods). Hvis ikke det er termostat, hvor er evt. denne lokalisert? Motor er en 2 takt, 1988 modell Yamaha DEO Autolube. 50HK. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 27.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Da fant jeg ut at det er termostaten dette dekselet "skjuler". Skruen/ bolten er som sagt knekt og sitter igjen i godset. Må denne borres opp for så å gjenges opp på nytt? Er det ikke ved boring en risiko for at metallspon kommer i kjølekanalenet? Alternativer? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 (redigert) Hvis det ikke lekker kjølevann her ville jeg latt den være som den er. Blir fort mye jobb om det skal utbedres Om du ikke vil slå deg til ro med den slik må du nok prøve å få ut den andre bolten ( må kanskje varmes med propanbrenner ) slik at du kan skru ut stubben av den som er brekt med en rørtang Redigert 27.Oktober.2016 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trønderbygger Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Hei har nettopp vært gjennom det samme med knekte bolter på kjøledeksel? nei du får ikke metalspon i kanalene så lenge du beholder dekselet på se lengre ned i posten ? skal du bore den ut må du ta av powerhead og bruke søylebormaskin ikke skru av den andre bolten på dekslet tipper den knakk et par mm inne i dekslet? så da har du støtte til boren håndholdt er FY FY FY Mitt tips er å prøve å skru den ut med grisepikk? eller om du har tilgang på sveise apparat så legger du en mutter over bolten og sveiser i midten så kan du skru den ut med fastnøkkel ? boring er altså siste utvei da bolten er mye hardere en godset og uten skikkelig søylebormaskin er det ganske vanskelig å bore beint Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 I tilfelle du velger å borre ut den knekte skruen, ville jeg gjort det før dekselet er løsnet. Da er det minst mulig sjanse for å få borrespon inn i systemet. Uansett får du vel ikke satt den i et borrestativ? Men viss termostaten funker og det ikke er lekkasje, vil jeg som de andre her råde deg til å se det hele an. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2016 Borespon i kjølekanalene er nok noe av det minst kritiske som kan skje en motor. Men termostaten må jo uansett ut og sjekkes/byttes innimellom. Skruen er antagelig syrefast men det sjekker du jo med en magnet på den andre skruen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skrotnisse Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 For meg ser det ut som at bolten er knekt helt ute. Det betyr at når dekselet er av, stikker det ut 5 mm av bolten. Med varme og en god rørtang får du kanskje bolten ut uten boring ? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 For meg ser det ut som at bolten er knekt helt ute. Det betyr at når dekselet er av, stikker det ut 5 mm av bolten. Med varme og en god rørtang får du kanskje bolten ut uten boring ? Det stemmer. Jeg har ca. 8mm utstikk så det skal nok gå på et vis! Fikk endelig av dekselet.. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Termostaten fikk jeg også ut og den så slik ut! Kanskje på tide med et bytte? Gudene vet hvor lenge den har sittet der.. Ny pakning, skrue og termostat er bestilt. Selve kjølekanalen så fin ut (hullet bak termostaten). Rensket lett og ingen synlig korrosjon eller avleiring (kjører i ferskvann så det er kanskje forklaringen). Kan man helle noe ned i hullet hvor termostaten satt som evt. løser opp saltkrystaller og annet groms i kjølesystemet? Det er jo en gammel motor så den har garantert gått i saltvann før.. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Ja den er gåen - det står i åpen stilling selv om den er kald Du kan helle varmt vann i åpningen og blåse med trykkluft. Da får du nok ut det meste Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Ja den er gåen - det står i åpen stilling selv om den er kald Du kan helle varmt vann i åpningen og blåse med trykkluft. Da får du nok ut det meste Takk! Hvor varmt vann snakker vi om? Dumt spm. men hvor kommer vannet ut hvis man fyller i hullet? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Vannkoker er fint - dvs kokende. Vannet renner ut av kontrollstråle, eller midt under blokka. Altså inne i stammen Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Det stemmer. Jeg har ca. 8mm utstikk så det skal nok gå på et vis! Fikk endelig av dekselet.. Bare husk å varme, samt å gi bolten noen kakk med en hammer. Knekker den en gang til blir det jevnt med godset, og da blir det boring Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Vannkoker er fint - dvs kokende. Vannet renner ut av kontrollstråle, eller midt under blokka. Altså inne i stammen Ja riktig, da prøver jeg det! Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.