Jump to content

Yamaha 50DEO 1988, hva skjuler seg bak dette dekselet?


Fjord21DC

Recommended Posts

Hvis det ikke lekker kjølevann her ville jeg latt den være som den er. Blir fort mye jobb om det skal utbedres

Om du ikke vil slå deg til ro med den slik må du nok prøve å få ut den andre bolten ( må kanskje varmes med propanbrenner ) slik at du kan skru ut stubben av den som er brekt med en rørtang

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Hei har nettopp vært gjennom det samme med knekte bolter på kjøledeksel?

 

 

nei du får ikke metalspon i kanalene så lenge du beholder dekselet på se lengre ned i posten ? skal du bore den ut må du ta av powerhead og bruke søylebormaskin

 

ikke skru av den

andre bolten på dekslet tipper den knakk et par mm inne i dekslet? så da har du støtte til boren

 

håndholdt er FY FY FY

 

Mitt tips er å prøve å skru den ut med grisepikk? eller

 

om du har tilgang på sveise apparat så legger du en mutter over bolten og sveiser i midten så kan du skru den ut med fastnøkkel ?

 

boring er altså siste utvei da bolten er mye hardere en godset og uten skikkelig søylebormaskin er det ganske vanskelig å bore beint

Link to post

Borespon i kjølekanalene er nok noe av det minst kritiske som kan skje en motor. Men termostaten må jo uansett ut og sjekkes/byttes innimellom.

Skruen er antagelig syrefast men det sjekker du jo med en magnet på den andre skruen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Termostaten fikk jeg også ut og den så slik ut! Kanskje på tide med et bytte? Gudene vet hvor lenge den har sittet der..

Ny pakning, skrue og termostat er bestilt. Selve kjølekanalen så fin ut (hullet bak termostaten). Rensket lett og ingen synlig korrosjon eller avleiring (kjører i ferskvann så det er kanskje forklaringen).

Kan man helle noe ned i hullet hvor termostaten satt som evt. løser opp saltkrystaller og annet groms i kjølesystemet? Det er jo en gammel motor så den har garantert gått i saltvann før..

 

bilde

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...