MegaTrondy Startet 28.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 28.Oktober.2016 Ser at jeg bør ha VHF i båten. Telenor har vel pakke tilbud på VHF og kurs, men jeg ser ikke om eksamen er inkludert. Noen som vet? Ellers går det an å bruke håndholdt VHF i annen båt enn den er registrert på? Hvis jeg er ute å fisker om vinteren med den lille båten min er det en ekstra trygghet å ha med VHF. I nød kan man vel ikke bli straffet for noe slikt? Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Tipper en liten tusenlapp for eksamen. Ellers går det an å bruke håndholdt VHF i annen båt enn den er registrert på? Ja I nød kan man vel ikke bli straffet for noe slikt? I nød "er alt" lov Men vhf lisens er en smal sak. Det ville jeg anbefalt. Selv har jeg dsc nødknapp (må ha lisens for det) som også sender plassering i tilfelle jeg ikke får sendt beskjed. Synes denne er veldig kjekk å ha f.eks med padling ute i havet. Redigert 28.Oktober.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Krimart Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 (redigert) I nød er alt lov, du blir ikke straffet. Mener eksamen er inkludert i pakketilbudet. Fordelen med å ha VHF registrert på båten du bruker er at redningsmannskap vet hvilken båt de ser etter. Jeg ville også valgt en håndholdt med GPS og DSC. Redigert 28.Oktober.2016 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Ser det står følgende om kurset: Merk: Du trenger ikke kjøpe SRC/VHF-eksamen i tillegg til kurset, Kurset har eksamen integrert, i form av noen tester du skal gjennomføre underveis i kurset. Du kan ikke stryke på kurset; fullfører du kurset, vil du få tilsendt VHF/SRC-sertifikatet! Da jeg tok kurset for 1.5 år siden så lånte jeg boken og betalte for eksamen. Nå ser det ut som du ikke trenger bok dersom du tar kurset på nett, så nå er det enda enklere! Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Ser at jeg bør ha VHF i båten. Telenor har vel pakke tilbud på VHF og kurs, men jeg ser ikke om eksamen er inkludert. Noen som vet? Ellers går det an å bruke håndholdt VHF i annen båt enn den er registrert på? Hvis jeg er ute å fisker om vinteren med den lille båten min er det en ekstra trygghet å ha med VHF. I nød kan man vel ikke bli straffet for noe slikt? Hei Kjøper du en av pakkene som har det "hele" så er også VHF kurset inkludert i pakkeprisen, Har du plass ombord så anbefaler jeg deg en stasjonær radio. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
GeirV Svart 28.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2016 Selvfølgelig skal du ha kurs slik at du lærer å bruke vhf'en og kontakte kystradiostasjonen. Anbefaler å bruke vhfen jevnlig på sjøen slik St kompetanse på bruk opprettholdes. Da vet du også at radioen virker den dagen du virkelig trenger den.... det er en del som har vhf om bord men som sjelden/aldri bruker den. Da vet man ikke om den virker den dagen det drar seg til, og du vil være usikker på bruken. Resultatet er at du prøver mobiltlf, og da er jo hele vitsen med å anskaffe vhf borte, er det ikke?? Herregud, kjøp kurs og tegn lisens. Tar du Telenor kystradio sitt kurs, trenger du ikke gå opp til eksamen siden kurset har innebygde tester etter hvert kapittel. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Nå kan man ta eksamen på nett... Bare nevner det... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Jeg tok det i vår. Tror det kostet 1490 for kurs inkludert eksamen. Var veldig enkelt å ta eksamen. Det er lagt opp i flere kapitler med eksamensspørsmål underveis. Her får du muligheten til å prøve på nytt helt til du har klart det. For min del så brukte jeg en kveld på det. Hadde aldri rørt en VHF før Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Da går jeg for Telenor sitt kurs. Kommer til å bruke vhf aktivt når jeg får den. Til å lytte i det minste hvis noen trenger assistanse. Er to ganger i sommer det har vært båter som har fått problemer i nærheten av meg og har sendt ut pan - pan melding. Fikk høre det av folk jeg var sammen med. Er vel også nyttig når man reiser på tur sammen med andre båt venner. Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Hei, selv kaller jeg opp Tjøme radio ved jevne mellomrom for radiosjekk. Noen ganger ringer jeg hjem til kona via vhfen og når jeg dykker sammen med sønnen min bruker jeg å ha kontakt med Tjøme radio slik at de er på sletten hvis noe skjer. Har også brukt Meld fra hvor du drar tjenesten noen ganger og det er en god trygghet å ha:-) Så bare bruk vhfen, så ofte du orker:-) og en ting til; lær opp de andre i båten i å bruke vhfen. Det vil kunne komme godt med i en nødsituasjon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.