Fjord21DC Startet 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2016 Hei, sjekket pluggene på min Yamaha DEO, 1988, 2 takter, 50 HK. Slik så pluggene ut. Hva kan man lese ut i fra dem? Jeg vet ikke når de ble byttet sist. Kjøpte motor i sommer. Motor har fungert upåklagelig både varm og kald og i alle turtallsområder. Starter på første draget. Går stabilt og fint! Det skal sies at motor har autolube med oljetank (ingen olje i bensinen). Plugg 1, øverste sylinder: Plugg 2, midtre sylinder: Plugg 3, nederste sylinder: For øvrig ser plugghullene slik ut: Øverste plugghull: Midtre plugghull: Nederste plugghull: Hva tenker dere? Motor går som sagt prikkfritt. Nye plugger er dog bestilt. Er mest nysgjerrig på diagnose basert på pluggene! Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 For å få et korrekt bilde av pluggene, er det viktig at motoren kjøres på full belastning, med varm motor. For så å kutte tenningen. Ta så ut pluggene å se. Syns forøvrig de du viser er litt mørke/våte, som kan ha mange negative syntomr. Men har nok mest en så naturlig forklaring som mye tomgankjøring før pluggene ble demontert. Jeg ville montert nye plugger, pakka bort motoren, hatt en fin vinter, å gleda meg til ny båtsesong, uten bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 PS: Oljen som synes i plugghullene kan fort være 6-66 spray da jeg nylig gikk over med servicesprayen.. Usikkert! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 For å få et korrekt bilde av pluggene, er det viktig at motoren kjøres på full belastning, med varm motor. For så å kutte tenningen. Ta så ut pluggene å se. Syns forøvrig de du viser er litt mørke/våte, som kan ha mange negative syntomr. Men har nok mest en så naturlig forklaring som mye tomgankjøring før pluggene ble demontert. Jeg ville montert nye plugger, pakka bort motoren, hatt en fin vinter, å gleda meg til ny båtsesong, uten bekymring. Takk, ja det er planen! Har kjørt variert i sommer, men en del saktegående fart. Noen pådrag av og til, men stort sett i 10-15 knop. Maks er 30 knop! Sitér dette innlegget Link to post
L D Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Dette ser O.K. ut. Litt sot på de nederste, men det er vanlig på en 2-takter og er delvis avhengig av hvordan motoren kjøres. Midtelektrode skal være reinog helst lys brun. Denne motoren skal ha tennplugg NGK B8HS eventuelt Champion L87C. Du behøver strengt tatt ikke å skifte disse pluggene. Rens dem og stillgapet til 0,9 - 1,0 mm. og de varer en sesong til. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Mener det er BR8HS-10 (dvs 1mm gap) som er anbefalt fra Yamaha på disse. ellers så syns jeg disse pluggene ser ganske normale ut , det jeg ser etter er om en av pluggene er mye lysere / hvitere enn de andre , noe som kan indikere vanninntrenging Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjord21DC Svart 28.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 Mener det er BR8HS-10 (dvs 1mm gap) som er anbefalt fra Yamaha på disse. ellers så syns jeg disse pluggene ser ganske normale ut , det jeg ser etter er om en av pluggene er mye lysere / hvitere enn de andre , noe som kan indikere vanninntrenging Takk Ivar! Godt å vite at alt ser bra ut! Det er riktig at det er NGK BR8HS-10. Nye er bestilt! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 28.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2016 (redigert) Hvis man får vanninntregning, har jeg stort sett observert det på nedre sylinder. Dette fordi nedre simringen på veiva har blitt slitt og motoren suger inn eksosvann inn i veivhuset til nedre sylinder. Da blir tennpluggen mistenkelig mye renere og hvitere enn de over. Så lenge alle tre ser like ut er det gjerne OK. På totaktere blir de bestandig brunere enn på firetaktere pga oljen som forbrenner. Lys sjokoladebrun isolator er en indikasjon på at den får passe fet blanding. Det mener nå jeg i hvertfall... Redigert 28.Oktober.2016 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.