Jump to content

VP D6-370 kjølevannslekasje ferskvannsiden.


prikk

Recommended Posts

Hei

 

Finner litt grønn kjølevæske i kjølsvinet. Klarer ikke å identifisere hvor lekkasjen er. Jeg har prøvd å trykksette ferskvannssiden når motoren er kald. Ser ikke ut som om det er lekkasje da trykket ikke faller(så vidt jeg kan se). Tror lekkasjen oppstår når motoren er varm og termostaten åpner seg? Dvs antakeligvis er lekkasjen etter termostat? Er det noe som vet hvor jeg kan lete? Er det noen utvendige slanger jeg bør sjekke?

 

Motor er Volvo Penta D6-370 2008 mod.

 

Mvh

Prikken 

Redigert av prikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dersom varmtvanntanken din har drenering til kjølsvinet ditt må du ta den med i betraktningen. Skilsø'n min drev gjøn med meg i flere mnd og familien mener fortsatt at de tilbrakte mesteparten av den sommeren på kne i motorrommet....

 

Et triks er å bruke japanpapir (knabber det i fruens hobbysaker) under motoren. Den minste dråpe blir til en stor våt flekk som er lett å se. Deretter er det lettere å finne lekkasjen når du kan følge etter lekkasjen baklengs.

Link to post
Share on other sites

Har du etterfyllt kjøleveske? D-6 er veldig fintfølende på nivået.

 

-Fyller du til max, så kommer det ut av den gjennomsiktige overløpsslangen på bb side fremme på maskinen.

 

-Er det på minimum, så går alarmen på lite kjøleveske.

 

Du kan tre slangen ned i en brusflaske, og se om det fortsetter å komme kjøleveske i kjølen.

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har du etterfyllt kjøleveske? D-6 er veldig fintfølende på nivået.

 

-Fyller du til max, så kommer det ut av den gjennomsiktige overløpsslangen på bb side fremme på maskinen.

 

-Er det på minimum, så går alarmen på lite kjøleveske.

 

Du kan tre slangen ned i en brusflaske, og se om det fortsetter å komme kjøleveske i kjølen.

Takk for svar, har sjekket dette nå, men det ser ikke ut om lekkasjen kommer derfra. Det merkelige er at sist jeg var ute å kjørte så jeg ingen lekkasje - før dagen etter?? Altså etter at motoren ble kald igjen. Får fortsette å lete litt før jeg kaller inn de dyre reperatørene....

Link to post
Share on other sites

Dersom varmtvanntanken din har drenering til kjølsvinet ditt må du ta den med i betraktningen. Skilsø'n min drev gjøn med meg i flere mnd og familien mener fortsatt at de tilbrakte mesteparten av den sommeren på kne i motorrommet....

 

Et triks er å bruke japanpapir (knabber det i fruens hobbysaker) under motoren. Den minste dråpe blir til en stor våt flekk som er lett å se. Deretter er det lettere å finne lekkasjen når du kan følge etter lekkasjen baklengs.

Takk for svar. Har fortsatt ikke funnet lekkasjen. Skal se om jeg får tak i litt papir på en hobbyforretning og legge det under motoren. Godt tips...

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende "lekkasje" hos meg. Men viste seg heldigvis å være varmtvannstanken min som drenerte seg hos meg og  :thumbsup:

Dersom varmtvanntanken din har drenering til kjølsvinet ditt må du ta den med i betraktningen. Skilsø'n min drev gjøn med meg i flere mnd og familien mener fortsatt at de tilbrakte mesteparten av den sommeren på kne i motorrommet....

 

Et triks er å bruke japanpapir (knabber det i fruens hobbysaker) under motoren. Den minste dråpe blir til en stor våt flekk som er lett å se. Deretter er det lettere å finne lekkasjen når du kan følge etter lekkasjen baklengs.

Link to post
Share on other sites

Misforstår prikk og dieselfan hverandre, eller er det jeg som er ute å kjører.

Prikk nevner vel at han finner frostvæskevann og slik jeg forstår dieselfan mener han at det kan være overtrykk i varmtvannsbereder. Dersom det er riktig forstått, har vel ikke de to forskjellige væskene noe med hverandre og gjøre?

Link to post
Share on other sites

Håper at det bare er påfyllingslokk som ikke holder på det trykket som er vanlig ved varm motor. På en av mine D4-260 så var det desverre mer enn som så. Det var lekkasje i en av kopperhylsene som injektorene er presset ned i og det ble overtrykk av eksos inn i ferskvannsystemet.

Resultat; motor ut og full overhaling av toppen, nye hylser, kalibrering av injektorer, trykktest av topp osv.

Det begynte så uskyldig med litt grønn frostveske i kjølen hos meg og endte altså opp med å bli en ganske dyr affære.

Link to post
Share on other sites

Håper at det bare er påfyllingslokk som ikke holder på det trykket som er vanlig ved varm motor. På en av mine D4-260 så var det desverre mer enn som så. Det var lekkasje i en av kopperhylsene som injektorene er presset ned i og det ble overtrykk av eksos inn i ferskvannsystemet.

Resultat; motor ut og full overhaling av toppen, nye hylser, kalibrering av injektorer, trykktest av topp osv.

Det begynte så uskyldig med litt grønn frostveske i kjølen hos meg og endte altså opp med å bli en ganske dyr affære.

Ja det er det håper det ikke er. Har allerede skiftet injectorer pga den kjente feilen til Volvo. Tror ikke det er lokket eller slyngen til varmtvannstank/defroster. Må vel krype til korset og får noen mekanikere til å se på det før det smeller...

Link to post
Share on other sites

Få de til å måle om det er eksos i kompansjonstanken. Hos meg så satte VP Mekanikeren en måler ned i hullet på kompensasjonstanken og en kontrastveske skulle skifte fra grønt til blått om det var eksos i systemet. Ved tomgangskjøring så var det ikke utslag, men ved varm motor og en del turtall så ble det utslag og en større reperasjon var nødvendig.

Lekkasjen i disse hylsene kan være veldig liten og det er derfor at mengden av kjøleveske som kommer ut og legger seg under motoren også kan variere.

Link to post
Share on other sites

Få de til å måle om det er eksos i kompansjonstanken. Hos meg så satte VP Mekanikeren en måler ned i hullet på kompensasjonstanken og en kontrastveske skulle skifte fra grønt til blått om det var eksos i systemet. Ved tomgangskjøring så var det ikke utslag, men ved varm motor og en del turtall så ble det utslag og en større reperasjon var nødvendig.

Lekkasjen i disse hylsene kan være veldig liten og det er derfor at mengden av kjøleveske som kommer ut og legger seg under motoren også kan variere.

Takk for tips - skal nevne det for de.

Link to post
Share on other sites

Misforstår prikk og dieselfan hverandre, eller er det jeg som er ute å kjører.

Prikk nevner vel at han finner frostvæskevann og slik jeg forstår dieselfan mener han at det kan være overtrykk i varmtvannsbereder. Dersom det er riktig forstått, har vel ikke de to forskjellige væskene noe med hverandre og gjøre?

Hei AlfArie, det er på min båt motorens kjølevannssystem som varmer opp ferskvannet i varmtvannstanken. Varmtvanntankens kappe fanger opp eventuell lekkasje i begge systemene og drenerer fra stuerom midskips til under motoren (hvor det er automatisk lensepumpe) 

Håper dette forklarer hvordan varmtvannstanken laget baluba ombord på Baluba...   :wflag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...