MegaTrondy Startet 29.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2016 Tok båten på land i dag. Siden jeg ikke har hatt snekke før spør jeg kanskje litt dumt. Ser denne zinken ok ut eller bør den byttes? Ser at det ikke er noe zink på roret. Hva gjør jeg med det? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Om det er den under propellaksling, bytt før sjøsetting. Det er ikke på offeranoder man sparer. Husk å rengjør kontaktflater og aldri overmal. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Er den for både ror og propell aksling? Enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Den offeranoden har jo ikke kontakt med propell og aksling, så den beskytter ikke disse. Da må du ha en anode på akslingen, eller på propellmutteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MegaTrondy Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Hva beskytter den anoden min egentlig? Syns det er rart at det ikke er med propell eller direkte på ror? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Den beskytter faktisk veldig lite. Galvanisk tæring oppstår når to forskjellige metaller har kontakt med hverandre og befinner seg i sjøvannet. Da vil den minst "edle" spises opp. Slik er det med propellaksling og propell. Her spises bronsepropellen opp mens stålakslingen er fin. Kobler en så en sinkanode sammen med de to, vil den da den er enda mindre "edel" bli "ofret/spist opp" i stedet for propellen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MegaTrondy Svart 29.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Er med på den. :) Derfor jeg ikke forstår hva slags funksjon anoden som sitter på båten min har. Så vidt jeg kan se har ikke den skikkelig kontakt med noe metall. Med mindre det er støpt inn metall i kjølen. Har en flaps i metall som er støpt inn i båten originalt. Kanskje det er en sammenheng? Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe nye uoriginale anoder og feste på akslingen og på roret? På roret må jeg vel kanskje borre hull og skrape bort bunnstoff for å feste en anode? På akslingen er det vel bare å finne en med riktig dimensjon og skru den fast rundt propellen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Kan være at den 'beskytter' skroggjennomføringen til propellakslingen. Som sikkert er produsert i sjøvannsbestandig materiale. I så fall, anoden har ingen verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 29.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2016 Kan se ut som anoden har et tilknytningspunkt til hylsebeslaget her selv om det virker overmalt. lignende tilfeller er det gjerne en kobberledning som bindeledd mellom hylse og anoden. Trodde da at hylsa ihvertfall er beskytta, men ikke propell/aksel? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.