Jump to content

Kan dette blir regelen og ikke unntaket?


Lotus

Recommended Posts

Kastet ungdom på sjøen

En Tjøme-ungdom som gikk i land på "feil" brygge ble torsdag kastet på sjøen av en rasende hytteeier.

 

Publisert 17.06.2005 09:09.

Av Per Simon Mustvedt

 

En 15-åring hadde vært på båttur sammen med to kamerater etter skoletid torsdag. Da han skulle hjem til middag, ble han satt i land ved en privat brygge noen hundre meter fra hjemmet sitt.

 

Men det ble dramatisk. Eieren av brygga kom ifølge 15-åringen løpende til da guttene anløp brygga, skriver Tønsbergs Blad

 

Kastet på sjøen

– Han forlangte 100 kroner for at jeg gikk i land på brygga hans, forteller 15-åringen, som avslo kravet, og gikk utover brygga igjen.

 

Men ifølge 15-åringen kom bryggeeieren, en Oslomann i 40-årene, løpende etter ham og slo og sparket ham i ryggen gjentatte ganger.

 

Til slutt ble 15-åringen sparket til sjøs, og sakene hans ble kastet etter. Det var blant annet en bag med klær og en mp3-spiller.

 

Flere vitner

To tjømlinger som oppholdt seg i båthavna like ved, så episoden, og løp til for å komme gutten til unnsetning, skriver avisen. Men situasjonen løste seg uten ytterligere dramatikk, og 15-åringen kunne vasse i land, våt og forskrekket, men ellers uskadd.

 

15-åringens mor varslet lensmannen straks gutten kom hjem, og lensmannen oppsøkte bryggeeieren og opptok en foreløpig forklaring.

 

Saken blir videre etterforsket fredag.

 

(Kilde: NRK Vestfold)

 

Her er originalen fra Tønsbergs Blad

---------------------------------

 

Regel eller unntak å bli kaste på sjøen?

Berettiget til å nekte bruk av brygga eller ikke?

Har man rett til å gå i land på en hvilken som helst brygge?

 

Lotus

Kommentar fra moderatorNavnet på 15-åringen er fjernet etter en henvendelse fra ham

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne mannen må være gal. Uansett om det er lov å benytte andres brygge, eller ikke, er det ingen tvil om at Oslo mannen har opptrådt svært ulovlig. Håper han får en skikkelig smekk.

 

Dessuten må mannen være dum også. Ikke bare fordi han opptrer voldelig, men også fordi han legger seg ut med naboene helt unødvendig. Dessuten å kreve 100 kr! Noe så komplett dustete....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ufatteligt hva noen kan få seg til å gjøre.. Du vet aldrig hvem eller hvilke typer mennesker en kommer over. Bot er vel ikke på sin plass her nei.. Legemsbeskadigelse er fengsel og ferdig med det.. + bot bare for å sette prikken over i'en..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Og dette er det samme forumet som har en tråd om alt som kan gjøres med de som lager store hekkbølger.... :confused:

Nevner i farten det jeg mener jeg husker fra den tråden: hive på sjøen, kaste tennisballer, skyte med paintballgevær.....

Merkelig hva som er greit når en selv blir plaget, men som ikke er greit når andre blir plaget :rolleyes:

 

Dobbeltmoral har aldri vært god moral!!!

 

tj

Link to post
Share on other sites

At bryggeeieren ikke likte at gutten brukte bryggen hans er selvsagt greit nok.

Her er det måten han reagerte på som er uakseptabel slik jeg ser det. De fleste ville vel løst saken muntlig i første omgang, og uansett kan det ikke forsvares å gå fysisk til angrep i en slik situasjon.

Link to post
Share on other sites

Og dette er det samme forumet som har en tråd om alt som kan gjøres med de som lager store hekkbølger.... :confused:

Nevner i farten det jeg mener jeg husker fra den tråden: hive på sjøen, kaste tennisballer, skyte med paintballgevær.....

Merkelig hva som er greit når en selv blir plaget, men som ikke er greit når andre blir plaget :rolleyes:

 

Dobbeltmoral har aldri vært god moral!!!

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Mangen av svarene fra den pollen var vel med et glimt i øyet eller hva.. Det er stor forskjell på hva man har lyst til å gjøre og faktisk utøve den lysten mot andre..

 

På en annen side så er vel der en vesentlig forskjell på å få båten sin ominnredet av store hekkbølger enn å trø på en brygge :confused:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det var så vidt jeg husker to tråder, en poll og en vanlig tråd..

Ok at pollen var med et glimt i øyet og kanskje den andre tråden også... men husk på at vi er på et åpent forum på internett der hvem som helst kan lese hva som skrives.

Intern humor i forumet som kanskje er morsom der og da er ikke like lett å skjønne for de uinvidde.

Synes også det er for enkelt å bortforklare alt med humor... tror faktisk det lå mye gjemt agresjon i noen av innleggene.

 

Hva som er verst av de ulike tilfellene er ikke opp til oss å gi noe svar på. Det er subjektivt og skal få lov til å være det.

 

tj

Link to post
Share on other sites

tj: litt enig med deg, men hvis det oppstår en farlig situasjon med smårollingen min med på tur i en "liten" båt når noen nesten kjører meg ned med hekkbølgene sine. Da blir jeg forbannet. Hvis noen trår på en annens eiendom er det ingen fare for noen. Mannen burde skjønt bedre enn å gjøre som han gjorde.

Link to post
Share on other sites

Sinus_nor: Joda, har veldig stor forståelse for at du blir forbannet om det oppstår en farlig situasjon - og klart det er forskjell på farlige situasjoner og irriterende frustrerende situasjoner.

Men tror likevel de fleste som fikk med seg fra avisene situasjonen der en kvinne og hennes tenåringssønn skambanket en annen kvinne fordi hun gjorde noe trafikkfarlig ristet på hodet....

Desverre tror jeg nok vi finner personer som er kapabel til det meste overalt og det smarteste er nok å unngå all provokasjon.

Slik er det bare blitt... uakseptable reaksjoner skjer så ofte at det ikke lenger er unntak.

Synd...

 

tj

Link to post
Share on other sites

... tror faktisk det lå mye gjemt agresjon i noen av innleggene.

 

Hva som er verst av de ulike tilfellene er ikke opp til oss å gi noe svar på. Det er subjektivt og skal få lov til å være det.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Du sier det selv; hva som lå gjemt. Det som er gjemt ser ikke vi andre, og følgelig skjer det ingen skade.

 

Bøllete opptreden er og blir bøllete opptreden, uansett om den skjer til lands eller vanns, og den bør få følger. Selvsagt skal men ikke effektuere slike selv, men det må være lov å ytre sin frustrasjon over et økende problem, som f.eks. representanter for hekksjøgeneralene jo er.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Sånn er det vel der nede. Alt for mange på alt for lite plass. Staten burde enkelt gå inn ekspropriere all eiendom 100m. fra vannet, deretter laget kyststi av hele røkla, før hele fjorden tettes igjen av disse folkene... :yesnod:

 

Tror nok ikke det er plass til "hver mann,sin strand" prinsippet i landets tettest befolkede områder.

Link to post
Share on other sites

Heit enig at dobbeltmoral ikke er god moral.. Personlig har eg mangen ganger sakt at der er ein båtbølle som skulle ver kjølhalt. :wink: Men gjør jo ikke dettte da.. Mener at det ein sier er ikke nødvendigvis det ein gjør.. Så.... Dat er det mangen med dobbeltmoral.. Ikke sant?

 

Fysiske inngrep mot båt, utstyr eller personer er eg imot.. Uansett...

 

Så vi kan være enige om en ting.. Slik som denne mannen oppførte seg gjør vi bare ikke..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det forundrer meg ikke. Mange rare skilt,bommer,kjettinger og grinete mennesker å se her i hytteparadiset Tjøme. Samtidig må det sies at 99,99% av hyttefolket her oppfører seg som vanlige mennesker og det er vel egentlig veldig lite friksjon mellom de fastboende og hyttegjestene. Tror det var mye værre før da undertegnede var ca 30 år yngre. Da svinebanka vi annen ungdom bare fordi de sa Oslo(med tynn s) og ikke Ochlo som er korrekt lokal uttale. :nonod:

Men når det gjelder private brygger så har jeg litt forståelse for at folk blir sprø. Vi hadde brygge med strand på Nøtterøy,og det høres flott ut det men var et mareritt til tider. Fremmede kom og fortøyde,sendte ungene på stranda og valset gjennom hagen og opp til butikken uten å trekke ei mine-hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd de bodde der. De brukte våre utemøbler,flyttet båten-en ankret den på utsiden av brygga så han skulle få bedre plass selv. De la igjen søppel og oppførte seg stort sett ikke. Utallige ganger fikk jeg beskjed at grinete strandadel var noe de ikke kunne like,og at her lå de fordi de hadde lyst.

Hvor mange ganger jeg kappet fortøyninger og kjeppjaget folk har jeg ikke tall på. Det var så ille en stund at jeg kjøpte en godt trent Schafer hann-et svært utyske som så fryktinngytende ut. Hermann Hedning satte seg i respekt når han flekket tenner og kom med advarende knurring. At han ikke skjønte hvorfor han skulle se sinna ut,det er en annen historie. Hadde badegjestene klappet i hendene så hadde Herman gjemt seg under bilen og ikke kommet frem på minst 2 dager. :lol:

Det var en lettelse å bli kvitt brygga og stranda :yesnod: Men litt forståelse for at denne Oslo karen gikk over stag,det har jeg selv om jeg ikke er enig i bomavgiften hans eller å kaste guttungen på sjøen.

Hadde gutten spurt-og bryggeeieren ikkke vært så hissig- så hadde han sikkert fått gå hjem og bryggeeieren hadde sluppet og lese om sine tåpeligheter i avisa. Folk er rare.

Link to post
Share on other sites

Åsså var det dette med avisas troverdighet da... :rolleyes:  Store overskrifter med "sensasjoner" selger!  VI vet kanskje ikke hele storryen.

Anyway, HVIS mannens opptreden ER korrekt beskrevet, bør det få et rettslig etterspill. :smash:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja da vil jeg tro bryggeeier vil bli tiltalt for uprovosert vold ...det blir ikke tatt lett på i disse dager :nonod:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...