Jump to content

Hente/levere seilbåt Vestfold-KArmøy

Wannabe

Recommended Posts

Ca 48 timer seilas mellom Vestfold og Boknafjorden ? evt tillegg for inn og ut av havn for natten. Værmeldingen for fredag/lørdag ser nesten fristende ut, selv om det er lite dagslys for tiden. 15-20 knop lang sørlandskysten på fredag, og 33 knop over Jæren til lørdag. Det hadde kanskje vært mere fornuftig å fordele turen over 2 helger. Hvor snart må du ha båten "hjem" ?

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Dette er jo en fin helgetur gitt ikke alt for hard vestavind. Faren på denne tiden av året er hummerteiner, så en kan ikke gå innaskjærs om natta. Ville vært minimum 3 personer som kan gå nattevakt alene. Under normale forhold er det ikke mye som skjer på havet så ikke vanskelig. Er det forhold til å ligge ute på havet kommer en frem søndag ettermiddag. Er det ikke forhold går en innaskjærs i dagslys, er i Kristiansand søndag ettermiddag. Forsetter på neste gode værmelding.

Skulle gjerne gjort dette, men er litt for langt unna. Og ville helst hatt eieren ombord.

Beneteau 423 skal vel ha skrogfart rundt 9 knop, så med rett vind, så bør det gå litt raskere, kanskje ned mot 30 timer. Men ville nok helst ha vært 3 personer om bord, ja, om en skulle godt døgnkontinuerlig. Regner med at Bjørn hadde lært seg å seile underveis, om han ikke kan det allerede.

Vifa - Bruce Roberts 35

Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Beneteau 423 skal vel ha skrogfart rundt 9 knop, så med rett vind, så bør det gå litt raskere, kanskje ned mot 30 timer. Men ville nok helst ha vært 3 personer om bord, ja, om en skulle godt døgnkontinuerlig. Regner med at Bjørn hadde lært seg å seile underveis, om han ikke kan det allerede.

9 knop i gjennomsnittsfart langs norskekysten i en Benetau 423... Det lar seg gjøre i 15-18 m/s fra øst med 6 gale mennesker ombord. Har hatt 24 timer med denne farten i tilsvarende båt, men ikke langs norskekysten. Alt over 7 knop i snittfart er fort. Skrogfarten er under 7,5 knop. 

Ja, når jeg regner på Hulda, kjører jeg konservativt 5 knop. Alt over det er ren bonus. Båten det her er snakk om vil vel gjøre 1- til 1,5 knop mer. Etter samme, konservative beregningsmetode. Så man bør nok, i beregningshensyn, bruke 6 knop for ikke å bli skuffet. Og må man kjøre for motor i motvind, blir man lett enda mer skuffet over fremdriften.

Ellers så er det å legge til at jeg får ikke lov av Admiralen å ta turen. Nå skal heimen pusses opp, det har vært nok av utflukter dette året. Så får vi se om det blir en regimeendring i 2017.

Redigert av Hulda (see edit history)

hehe. Ville også regnet 6 knop, men tenkte tilbake når vi tok Tabita nordover til Trondheim. Vi hadde vel 8 knop i snitt forbi Egersund. Men vi var vel 3 gale gutter (selv om jeg var far til skipperen... ).

Rettelse: Skipper og faren (undertegnede) var vel litt gale. Sistemann visste vel ikke helt hva han gikk til.

Vifa - Bruce Roberts 35

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...