eibo Startet 30.Oktober.2016 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2016 Er dette tilrådelig? Det er en 10 år gammel Polar 20. Hvordan kan jeg som kjøper sikre meg? Holde tilbake deler av kjøpesummen til den er prøvekjørt til våren? Holder det? Noen som har erfaringer med slikt kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Hold tilbake f.eks. 20 % av kjøpesummen, og be om at selger garanterer at motor og alt utstyr virker ved sjøsetting. Da bør du være så trygg som det går an å bli. Det kan selvsagt likevel dukke opp feil, men du blir i det minste "beskyttet" mot allerede eksisterende feil. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Windy37GM Svart 30.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2016 Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet :-) Men jeg hadde spandert et løft og satt den på vannet for å sjekke ut at alt funker. men kanskje den ligger såpass innimellom at du ikke får den ut? Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Solgte for noen år siden en seilbåt som stod på land og da ble vi enige om at kjøper kunne holde tilbake 10% (av salgssummen på 185.000), og som Skipper Worse nevner garanterte jeg at motor og alt annet skulle fungere ved sjøsetting. Det viste seg å være et problem med lading som kjøper fikset og trakk et par tusen fra endelig oppgjør (dokumenterte utgiftene), og begge parter var fornøyde, restbeløpet betalt, og har siden ikke hørt noe. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
dieselfan Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Hvordan kan jeg som kjøper sikre meg? Noen som har erfaringer med slikt kjøp? Hei eibo, Velkommen til forumet. Oppgi gjerne litt mer info slik at det blir lettere å hjelpe deg med akkurat det du vil ha svar på... Har for egen del gjort mange gale båtkjøp. Bor ved kysten, lever tre liv og har dermed tre baser med tilhørende ungdommer som vil ha båt så det har blitt mange handler. Jobber mye og ofte langt borte så dermed er jeg avhenging av å ordne mye på telefon og prøvekjøring blir ofte vanskelig... Du har har fått gode råd allerede om kontraktsforhold fra svært kompetent hold. Jeg prøver å gi deg litt input i den andre retningen... den praktiske Er du handy ? Kjenner du noen som kan hjelpe deg med besikting ? Kjenner du motortypen ? Har du service historikk på motoren ? Hvordan kan jeg som kjøper sikre meg? ; Min mening; sjekk så mye du kan nå. Fyll 2x 20liter vanndunker og en 5liter med 30% frostveske så kan du starte motoren og høre den gå. Du kan også gjøre en lett konservering. Du kan også vanne hylsa til akslingen og sette motoren i gir noen sekunder for å sjekke at akslingen løper, at propellen ikke har et blad eller to helt ute av posisjon og at girkassa veksler... Se over det elektriske. Løse ledninger og strømtyver er indikasjoner som kan følges. Sjekk ladespenning. Mål syrevekt på batteriet. Når ble drivstoffilter byttet sist. Se på motorolje. Jeg ville sjekket så mye jeg kunne nå for ikke å komme opp i en situasjon hvor du må bruke kontrakten til våren... Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Jeg solgte for noen år siden en Joda 24 som lå på land og ble sendt med bil. Vi teste sammen at alt utstyr fungerte på land ( inklusive kjøring av motor). Kjøper holdt da tilbake 10% av kjøpesummen til han hadde fått prøvekjørt båten. Fungerte helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
eibo Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Takk for gode tips alle sammen! Hilsen en ikke spesielt handy kanskje snart båtkjøper. Til dieselfan - hva gjør jeg med de 20 x 20 liter med vann og den 5 liter med oppblandet frostvæske. Hvor heller jeg dette? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 31.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2016 Hva kan du gjøre for å redusere din usikkerhet uten å se helt dust ut? Tja, du har alt fått et råd om å prøve den på vannet. Du kan f.eks foreslå at dere deler kostnaden, om ikke du kjøper den er det greitt for selger også å kunne dokumentere at alt er Ok. Hvis du ville be om å få holde tilbake noe av kjøpesummen - og jeg synes 10% høres bedre ut enn 20, så kunne jo du på din side tilby deg å stille bankgaranti for beløpet. Hvis dette ikke handler om mye penger så kan du jo kjøpe den slik den er nå og med de løfter selger vil skrive under på, og heller prute hardere.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.