Jump to content

Optima blue top til baugpropell

MR Swe

Recommended Posts

Det tror jeg blir veldig bra. Har riktignok ingen erfaring med Optima Blue, men med et slikt batteri og tykke og korte kabler samt god avrunding av tunnellendene må den som står i baugen holde seg godt fast. Selv har jeg Maxxima batteri forut og Optima er nok ikke noe dårligere.

Forøvrig har jeg 19 år gammelt Optima Red som startbatteri. Det har foreløpig ikke vist tegn til alderdomssvakhet. Holder det 19 år til, er jeg ganske fornøyd.

Eivind

• 1 måned senere...

Jeg er selv i ferd med å velge løsning for min nyinstallerte baugpropell, en Sleipner SE60. Fra før av har jeg et standard 60Ah 8 år gammelt startbatteri  og 2stk 3 år gamle 140A semitraction batterier til forbruk. Lading fra dynamo med ekstern PDAR regulator med sense på forbruk, går via en diodesplitter til start og forbruk. Regulatoren er satt til å gi 14,8V i minst en time, for deretter å gå over på 13,65V float. Først tenkte jeg å koble trusteren som er 5m unna batteriene til forbruksbanken (som kan gi 2×1000A CCA) med 95mm2 kabler, men nå ser det ut til at det blir et 50A Red Top batteri rett ved trusteren. Så kommer jeg til å bytte ut 2-veis diodesplitteren til en 3-veis diodesplitter og lade trusterbatteriet koblet med en god del tynnere kabel derfra.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Først tenkte jeg å koble trusteren som er 5m unna batteriene til forbruksbanken (som kan gi 2×1000A CCA) med 95mm2 kabler, men nå ser det ut til at det blir et 50A Red Top batteri rett ved trusteren.

Bra løsning det Lars, men hvis jeg var deg ville jeg koblet trusteren både til forbruksbatteriene og det ekstra Optima batteriet. Optima er spreke batterier, men en truster får nesten aldri nok strøm, så en ekstra "piff" fra forbruksbanken vil gi et godt bidrag til å holde spenningen på motoren oppe :smiley:

Hva med bly til start og forbruk og agm til baugpropellen. Baug batterier blir endast ladet opp med dynomaon mans start og forbruk har ladning via landstrøm og solceller. Vill det gå bra før agm batteriet? Tenkte på ladningen. Kjører max 3-4 timmer innan båten legger til

Det går bra. Jeg har Redtop både til baug og hekkthruster begge SE80.

Redtop batteriene er kun koplet inn når motor går og får derfor kun lading via dynamo.

Thrustere blir kun kjørt i få sekunder om gangen og dette utgjør svært lite i ampertimer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...