MR Swe Startet 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 31.Oktober.2016 Hei, idag er baugpropellen kopplet til startbatteriet men tenkte ha ett eget rett framme ved baugproppelen. Noen som har erfaring med Optima Blue top til baugpropellen? har en sleipner SE-60 Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Det tror jeg blir veldig bra. Har riktignok ingen erfaring med Optima Blue, men med et slikt batteri og tykke og korte kabler samt god avrunding av tunnellendene må den som står i baugen holde seg godt fast. Selv har jeg Maxxima batteri forut og Optima er nok ikke noe dårligere. Forøvrig har jeg 19 år gammelt Optima Red som startbatteri. Det har foreløpig ikke vist tegn til alderdomssvakhet. Holder det 19 år til, er jeg ganske fornøyd. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Bruun Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Jeg hadde optima red til start og baugpropell. Kjøpte et optima blu som jeg satt til start, flytte red frem til baugpropell. Ble veldig fornøyd, utrolig stor forskjell med eget batteri til baugpropell Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 31.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Har 2 stk Optima Red top som er montert ved baugpropellen (som også fungerer som startbatteri). Utrolig forskjell fra å ha batteriene ved motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 31.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2016 Hva med bly til start og forbruk og agm til baugpropellen. Baug batterier blir endast ladet opp med dynomaon mans start og forbruk har ladning via landstrøm og solceller. Vill det gå bra før agm batteriet? Tenkte på ladningen. Kjører max 3-4 timmer innan båten legger til Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 1.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2016 hva tror dere om det opplegget? Sitér dette innlegget Link to post
SES_71 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Hei Har dette opplegget i min båt 1bluetop med dc dc lader fungerer perfekt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 (redigert) Jeg er selv i ferd med å velge løsning for min nyinstallerte baugpropell, en Sleipner SE60. Fra før av har jeg et standard 60Ah 8 år gammelt startbatteri og 2stk 3 år gamle 140A semitraction batterier til forbruk. Lading fra dynamo med ekstern PDAR regulator med sense på forbruk, går via en diodesplitter til start og forbruk. Regulatoren er satt til å gi 14,8V i minst en time, for deretter å gå over på 13,65V float. Først tenkte jeg å koble trusteren som er 5m unna batteriene til forbruksbanken (som kan gi 2×1000A CCA) med 95mm2 kabler, men nå ser det ut til at det blir et 50A Red Top batteri rett ved trusteren. Så kommer jeg til å bytte ut 2-veis diodesplitteren til en 3-veis diodesplitter og lade trusterbatteriet koblet med en god del tynnere kabel derfra. Redigert 9.Desember.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Hva koster dc dc lader? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Noen som har funnet en rimelig pris på Optima Red Top? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 10.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2016 Først tenkte jeg å koble trusteren som er 5m unna batteriene til forbruksbanken (som kan gi 2×1000A CCA) med 95mm2 kabler, men nå ser det ut til at det blir et 50A Red Top batteri rett ved trusteren. Bra løsning det Lars, men hvis jeg var deg ville jeg koblet trusteren både til forbruksbatteriene og det ekstra Optima batteriet. Optima er spreke batterier, men en truster får nesten aldri nok strøm, så en ekstra "piff" fra forbruksbanken vil gi et godt bidrag til å holde spenningen på motoren oppe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 10.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2016 Hva med bly til start og forbruk og agm til baugpropellen. Baug batterier blir endast ladet opp med dynomaon mans start og forbruk har ladning via landstrøm og solceller. Vill det gå bra før agm batteriet? Tenkte på ladningen. Kjører max 3-4 timmer innan båten legger til Det går bra. Jeg har Redtop både til baug og hekkthruster begge SE80. Redtop batteriene er kun koplet inn når motor går og får derfor kun lading via dynamo. Thrustere blir kun kjørt i få sekunder om gangen og dette utgjør svært lite i ampertimer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2016 Du skal faktisk kjøre trusteren i mange sekunder før du tapper batteriet med mer enn 1Ah! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.