Jump to content

Tester, prøvekjøringer og produktlanseringer av båter og motorer

Passbåten

Recommended Posts

Hva med en tråd hvor man kan dele tester man har lest på nettet eller sett på video? Det er en tråd som heter "Youtube, båtrelaterte filmer", men den favner mye videre enn bare tester, produktgjennomgang, produktlanseringer etc. Det hender jo at man kommer over noe som kanskje kunne vært artig for andre å lese eller se? Enten fordi man står midt i en kjøpsprosess, man ønsker inspirasjon eller rett og slett bare dagdrømmer om noe som er helt uoppnåelig. Jeg tenker at motorbåt, seilbåt, jolle, gummibåt, påhengere, diesel og bensin inboard, outdrives etc får være akseptert. Om testene er 10 år gamle, spiller det ingen rolle. Ei heller på formatet. Link til nettside, pdf, Youtube burde være greit så lenge forumets regler følges. Altså, en liten mini-database med snarveier til ulike tester. Man kan sikkert stille seg spørsmålet om verdien på slike tester, da mange ofte er veldig positive. Men, da blir det i så fall høy feelgood-faktor i denne tråden. Da gjenstår det å se om det blir noe rock'n roll her fremover....     

Redigert av Passbåten (see edit history)

Så da er det vel rett og rimelig at jeg starter ballet selv. Her en italiener som fikk trivelig omtale i fjor sommer (og som strengt tatt var årsaken til at tråden ble startet). For ordens skyld; Det finnes ingen kommersielle interesser i produktet. Undertegnede er ikke en gang i bransjen.

• 1 måned senere...

Denne burde være innertier for norske forhold, med klasse-A skrog, masse plass, lukket kabin og (etter min mening) sleek design. Jeg så den første annonsen for denne på Finn nå nylig og dessverre var prisen akkurat 8-sifret, som garantert ikke gjør denne til et vanlig syn i norske havner. Men, jeg synes i hvert fall at Chris-Craft har klart å kombinere fortid og fremtid på en elegant måte på denne som gjør at den skiller seg fra designen andre produsenter leverer for tiden.

First looks:

I fart (med IPS 600 - D6/435):

• 1 måned senere...

Jeg er en stor Honda fan, enten det gjerlder bil, MC, ATV, eller småmotorer.. Hva jeg synes om denne? dette er bare svada.. utvendig design er det som teller minst. ser for meg saltvann og sprut på disse flotte detaljene.. bil og båt synes jeg ikke noe om å blande..  må heller fokusere på motor/kraft/forbruk.. monteringsvennlighet, styring, motorinstrumentering og manøverspaker...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 4 måneder senere...

Suzuki kommer med ny 350 hk, basert på en 4,4l sekser og "duo-prop". Yamaha har V8 i sin 350 og både Verado 350 og Mercury Racing 400R er basert på en 6'er på 2,6 liter. Altså bør dette være noe annerledes. Den ble vel strangt tatt lansert for en måned+ siden (og er allerde dekket på andre båt-sider på interweben), men det går vel for å være nyhet fortsatt? Kunne vært artig å høre om noen har testet den.  

https://www.youtube.com/watch?v=olm6WOXz1Hs

EDIT/PS: Om noen kan fortelle hvordan man setter inn en mediefil etter oppgradering av forumet, er det også velkomment :confused:

Knurrbart skrev On ‎13‎.‎07‎.‎2017 at 15.49:

Volvo Penta har kjøpt seg kraftig inn i Seven Marine

Ja, jeg så den pressemeldingen @Knurrbart og klødde meg litt i hodet, for dette må jo være et stykke unna Volvo's kjerneområde? Foreløpig har disse ikke vært tilgjengelig i Europa i det hele tatt, men kanskje de blir det nå? I USA har det vært en trend at man heller velger store båter med "Center Console" og outboard (og ta med seg mange flere gjester enn om "halve båten" går med til motorrom) fremfor tradisjonelle powerboats med inboard. 627 hk og 557 hk er jo helt spinnvilt per motor og det blir bra fart selv uten de største inboards fra Mercury Racing når man henger 3-4 av disse på hekken. Ikke helt typisk europeisk dette her, i hvert fall foreløpig. Vi får se, men jeg tror disse motorene krever en del TLC og hyppigere service-intervaller enn andre outboards, så om disse skal til Europa må nok service-apparatet utvides betydelig...     

Ny Nimbus W9

På tegnebrettet hos Nimbus skjer det visst mye for tiden. Det kommer 3 nye serier; W (Weekend), T (Tender) og C (Commuter), alle i 9- og 11-meter, men Tender også med en 8-meter. 

10. juli lanserte de tegningene for "W9", som da blir "Weekend" og drøye 9 meter. Båten skal ha med seg det beste av designen fra tidligere Nimbus-klassikere som bl.a 26 Epoca, 21 DC og R-serien. Båten blir tilgjengelig med både inboard og outboard (begge opp til 350 hk). Design og smak er ikke alltid så lett å diskutere, men dette er vel enda en som blander designelementer fra bruks/nyttebåt og fritidsbåt? Flat snute blir det uansett.

Her er bilder:

7_W9_sidafrontBB_out-cropt-1024x367.jpg.e15c02b35aaf05ee0f5cc17400e7d2d0.jpg

10-1_W9_sidapersp_vatten_out-1024x576.jpg.a2f89f5795aa1959cdce47ce7f5e44b6.jpg

18-1_W9_topp_in-1024x576.jpg.a451efd2aff677649393f21bedefffba.jpg 

Her er pressemledingen:

http://nimbus.se/the-new-nimbus-w9/

• 4 uker senere...

Evinrude iDock i ny versjon:

Da er det kommet ny versjon av Evinrudes iDock, som gjør manøvrering på små flater til en lek - selv uten baugpropell. Dette oppdaterte systemet er laget for twin (eller mer) E-TEC G2 150-300 hk. Hvordan dette står seg mot "Skyhook" fra Mercury aner jeg ikke, men det ser i hvert fall imponerende enkelt ut (link til video under):    

idock.jpg.0f79aa2697a6d8f4969e31e42f81cc71.jpg

Foto: 80seven.com 

CaptureiDock.PNG.f595023d378b6e9c03a055f66ec05881.PNG

Foto: Evinrude.com

Test av systemet gjort av "Boattest.com" (dessverre får man ikke velge "embedded video" av Youtube, så her må man klikke på linken: 

https://youtu.be/Br6RkZpjpek

Pressemeldingen:

https://www.rotax.com/en/news/news_en/details/evinrude-releases-idock-1804.html

Passbåten skrev On ‎13‎.‎07‎.‎2017 at 0.00:

Suzuki kommer med ny 350 hk, basert på en 4,4l sekser og "duo-prop". Yamaha har V8 i sin 350 og både Verado 350 og Mercury Racing 400R er basert på en 6'er på 2,6 liter. Altså bør dette være noe annerledes. Den ble vel strangt tatt lansert for en måned+ siden (og er allerde dekket på andre båt-sider på interweben), men det går vel for å være nyhet fortsatt? Kunne vært artig å høre om noen har testet den.  

https://www.youtube.com/watch?v=olm6WOXz1Hs

EDIT/PS: Om noen kan fortelle hvordan man setter inn en mediefil etter oppgradering av forumet, er det også velkomment :confused:

Og Main stream politikerne i Norge snakker om grønt skifte, og ingen salg av fossile biler om ganske få år...

Noe som skurrer ??

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ny Delta 60 Open

Svenskene flesker til med en 60 foter. Hadde jo vært artig med en hente-tråd fra Sverige (eller Estland) av hentetråd-gutta med den her utstyrt med 2 x IPS800?  

Sikkert begrenset nyhetsverdi, men uansett rått at man tør å gå i den retningen og satse med en enorm daycruiser (om man kan kalle den det da med 6 sengeplasser).     

Mer om båten i denne artikkelen:

https://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/delta-60-open-sjosatt-tar-upp-kampen-med-wally.html

Alle foto: deltapowerboats.se

60_ext12.jpg.ae905d6957fcaef6e71b463382150a7b.jpg

60_ext11.jpg.d2144b15f9eaa6360990d827046a9856.jpg

60_int3.jpg.501452aa6458fa15bf271fe9b9b7705c.jpg

60_int6.jpg.bfa5604a0dcef026a69a6f504be5ce64.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...