Jump to content

Watermaker, erfaringer? Priser?

Chiwas

Recommended Posts

LeaLea er en 27 fots Albin Vega som  et trivelig par fra Hawai har seilt i mange mange år - mere enn 15 tror jeg. De lager en 4 - 5 minutters video HVER dag de er underveis. De har en watermaker ombord, men jeg vet ikke hvilken type det er. Hører på noen av deres 300+ videoer at den går (elektrisk drevet da altså). Har aldri registret at de har aggregat ombord. Når de kan ha plass og strøm til å drive en slik, må det være muligheter for de fleste.  De har foretatt flere non-stopp passasjer med 50 - 60 og 85 dager i sjøen (tror jeg det var) -  de 85 var fra Hawai til Alaska. De har det ikke travelt, og prioriterer sikkerhet frem for fart. Glade og fornøyde virker de også - koselig å se etter så mange år sammen i en liten båt ;-))

https://www.youtube.com/user/vega1860

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Katadyn er jo et meget velrenommert merke innen WM. Deres modell 160E leverer 24,4 liter/time ved et strømtrekk (12 volt) på 18 A.

Hvilket merke og modell er den supereffektive  Watermakeren som servicemannen har for salg tro? Produksjon av 35 liter/time ved bare 8A (12 volt) strømtrekk lyder jo nesten for godt til å være sant

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Jeg har sett litt på dette. Har seilt båt med WM før og vurderer å sette inn en i min før langtur.  Hvis du har masse plass og aggregat om bord kan det være lurt å kjøpe en litt kraftig en.  Strømforbruk er typisk noe under 1ah pr liter for de som er bra. Jeg seiler og har begrenset med plass så jeg kommer til å sette inn en liten en som lager mellom 6 og 15 ltr i timen.  Da kan den tusle og gå i bakgrunnen drevet av solcelle.  Selv en 6 ltr/time lager jo 150 ltr pr dag, men dette er avhengig av egne preferanser.

• 4 uker senere...

Kanskje man kan bygge sin egen watermaker? 

http://www.passagemaker.com/channels/watermaker-doing-it-yourself/

https://sublimesustenance.files.wordpress.com/2012/03/how-to-build-your-own-watermaker.pdf

Ser ikke alt for komplisert ut. Kanskje vi burde starte en tråd her for de som er interessert i å bygge egen.

Jeg vil tro at det finnes en masse god kompetanse her inne og kanskje gode priser på både høytrykks pumpe og samkjøp av filter og trykkbeholder.

Vi er akkurat kommet frem i Karbien nå og vi har Schenker 60 L i timen. Bruker bare 20A. Altså 20AH pr 60L. Veldig fornøyd. Solcellene gir oss rundt 250-300AH om dagen. Mannskapet på 4 dusjet nesten hver dag på hele overfarten hit. Vi kjørte til og med noen runder med vaskemaskinen på veien over. Utrolig luksus.

Kanskje man kan bygge sin egen watermaker? 

http://www.passagemaker.com/channels/watermaker-doing-it-yourself/

https://sublimesustenance.files.wordpress.com/2012/03/how-to-build-your-own-watermaker.pdf

Ser ikke alt for komplisert ut. Kanskje vi burde starte en tråd her for de som er interessert i å bygge egen.

Jeg vil tro at det finnes en masse god kompetanse her inne og kanskje gode priser på både høytrykks pumpe og samkjøp av filter og trykkbeholder.

Morsomme artikler! Ante ikke at watermakere var så enkelt bygget opp. Jeg hadde definitivt gått for DIY-varianten. Fordelene er jo som han lister opp i den første artikkelen: Billigere, man kjenner installasjonen ut og inn, man kan reparere det som måtte oppstå, man kan designe den av high-end komponenter som ikke ryker og deler som er kurante å få tak i.

Den andre artikkelen var jo veldig godt illustrert og forklart. Bortsett fra omvendt osmosefilteret tror jeg nesten jeg kunne bygget en av deler jeg har i garasjen :giggle:

Flere av de dyrere watermakerene som Spectra og Schenker har noe som heter "energy recovery units". Strømforbruket er bare 1/4 sammenlignet med de som bruker en stor kraftig høytrykkspyler pumpe. Det samme gjelder med støynivå.

Man bør også ta med at bruktpriser på watermakere er ikke så værst. Vi kjøpte vår Schenker brukt og regner med å kunne selge den for akkurat det samme når vi kommer hjem.

Veit ikke hva den heter men de er ganske små. Og ja den går direkte på 12V. 30L/H trekker ca 10A, mens 60L/H trekker 20A.

Vi bruker rundt 200L om dagen på anker, og 100L pr dag når vi seiler. Mange vil si det er tåpelug mye men når man har watermaker og den nesten ikke bruker strøm, hvorfor spare.

Vann koster forøvrig ca 140 kr for 400L her i St. Lucia. På 7 timer så lager jeg samme menge vann og bruker bare 140AH av dagens solcelle produksjon på 300AH.

Gleden ville ikke vært like stor om jeg måtte ha en 230V bensin generator gående hver dag.

Vi kjører ofte watermakeren mens vi er på stranda eller ute til middag. Med tids timer kommer vi tilbake til fulle tanker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...