Jump to content

Watermaker, erfaringer? Priser?

Chiwas

Recommended Posts

Om jeg skal bygge en selv vil jeg satse på 220v først og kanskje beltedrift via motor som en reserve, altså to pumper. Ønsker bra kapasitet pr time slik at den kun kjøres et par timer en gang i uken, det mest ideelle ifølge de som har bygget selv. Ønsker meg også to trykkhus med membran hvor det kan kjøres kun med ett om det skulle være noe problem med det andre. Ønsker også helmanuell type uten elektronikk av noe slag foruten pumpene,

På en annen side er den en billig utgave her, riktignok bare 4 GPH. Lurer på hvilken pumpe som er brukt her.

https://www.ebay.com/itm/322350543677

Kan nesten ikke skjønne at den kan selges så billig.

At pumpen er av bra kvalitet og ikke minst at den har en god flow rate ser ut til å være viktig hvis du skal ha bra kapasitet. Jeg legger ved en link til som viser bruk av en billig Kärcher pumpe med godt resultat. Han bytter senere til en Danfoss APP 0.8.

http://www.albin25.eu/our-a25ak-dido/34-dido-stories/60-didos-watermaker

Så nå er det store spørsmålet finnes det noen i Norge eller Europa som som kan skaffe oss en god pris på en bra pumpe?

Fant forøvrig også en motordreven watermaker på eBay til en grei pris

http://www.ebay.com/itm/25-GPH-ENGINE-DRIVEN-WATER-MAKER-DESALINATOR-MADE-IN-USA-/172436431925?hash=item2826032435:g:ZOgAAOSwEeFVGzmX

Det er klart at pumpas flow er direkte knyttet til hvor stor kapasitet man får på anlegget, men i tillegg må jo alle komponenter ha en minimum dimensjonering i forhold til denne flowen, ikke minst osmosefilteret.

Hva som er bra pumper til dette formålet vet jeg lite om ut over det som stod i linkene lenger opp, men den informasjonen var jo svært begrenset og mest knyttet til korrosjon. I prinsippet er ei vannpumpe hydraulikk med vann som medium. Utfordringen med vann som medium og ikke olje er jo i første rekke at man ikke har smøringen fra olja, dernest at man drar med seg korrosjonsproblematikken. Ikke bare skal den pumpe vann, men det er i tillegg sjøvann.

En høytrykk hydraulikkpumpe er en meget presis innretning med store krav til materialkvaliteter og toleranser, det er ikke noe man bare fikler med på egenhånd. Den kan overhode ikke sammenlignes med en sirkulasjonspumpe i en kjølevannskrets eller en impeller lensepumpe. For å klare å bygge opp det høye trykket stilles det store krav til toleranser. På en stempelpumpe er f.eks. stemplene spesialslipt for å tette i sylindrene uten stempelringer eller tetninger. På en pumpe for vann stilles det derfor enda høyere krav siden vann har lavere viskositet enn olje, noe som vil gi mer indre lekkasje, samt at vannet ikke gir den smøringen olja gir.

Innen oljehydraulikk er de mest vanlige pumpetypene tannhjulspumpe, radialstempelpumpe, eller aksialstempelpumpe, vingepumpe og skruepumpe. Tannhjulspumpa er den billige "traktorløsningen" til formål som ikke stiller så høye krav. Den har vel også visse begrensninger med trykkoppbygging ettersom jeg husker. Hva som er best egnet for vann vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er at radialstempelpumper ser ut til å være mest utbredt på store høytrykksvaskere, da gjerne tresylindret. Det man imidlertid skal ha i bakhodet er at mange høytrykksvaskere har pumper med en meget  begrenset levetid. De billige høytrykksvaskerene har jo plastpumper som ville være helt uegnet i en WM. Fritt etter hukommelsen har de billige spylerene en beregnet levetid på 20 minutter for pumpa! Det høres jo ekstremt lite ut, men sannheten er vel at de fleste småspylere blir veldig lite brukt og vesentlig bare står i en bod. Når den blir tatt fram og ikke virker blir den kastet. Kärcher, Foma m.v. er jo anerkjente produsenter av høytrykksvaskere, men Danfoss er vel den eneste produsenten jeg kommer på i farta som jeg har hørt at produserer utstyr for vann-hydraulikk. Vann-hydraulikk er jo et litt sært og smalt felt, kanskje litt spesielt ved EX krav eller næringsmiddelindustri.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...