Jump to content

Yamaha 2-taktere: kvalitet og tidsepoke


edan

Recommended Posts

Yamaha har jo et godt kvalitetsrykte, men basert på magefølelse (det jeg leser på nett) kan det virke som om kvaliteten har variert noe fra periode til periode, slik det nok er for alle produsenter.

 

Spørsmål: På 9,9-utgaven fra seint 80-tall til seint 90-tall står det "Assembled in France". Mange sier denne motoren er noe av det beste som er laget. 

 

På nyere 2-taktere står det "Made in Japan". Jeg har hørt folk si at den ikke er like god som generasjonen før, (altså den som er laget i Frankrike).

 

Noen som har formeninger om dette? Er det slik at jeg helst bør kjøpe en 90-tallsmotor?

Link to post
Share on other sites

Yamaha hadde på 90 tallet en reklame som viste en Yamahamekaniker som satt og kjedet seg fordi han ikke hadde noe å gjøre.

Skulle vise at Yamahamotorene var veldig bra.

Sannheten var at dersom en Yamahamotor raste, så raste den så voldsomt at det ikke var noen vits i å reparere, og dessuten var deler så fryktelig dyre at det i seg selv satte en effektiv stopp for reparasjon.

Link to post
Share on other sites

min erfaring er at de går nydelig helt til de gir seg, men da er det også ofte slutt - som du sier Mulligan - da er det ikke noe å fikse på.

Hvis man ser på hva som finnes av motorer i båthavner er det skjeldent å se 70 og tidlig 80-tall's Yamaha-motorer. Noen flere av Evinrude /Johnson/Mercury

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg holder meg til de Yamaha motorene som jeg har eid og hatt i bruk og kun forholder meg til hva som har vært galt med dem så fordeler det seg slik for motorer fra 4-90hk:  

 

-fra -74 til -84: Grunnlag ca 40 motorer med feiltyper:

  • Toppakning defekt kort tid etter varmekjøring, mange av boltene dratt av i forsøk på å demontere topp
  • Termostat låst i åpen stilling, skruene dratt av i forsøk på å bytte termostat
  • Impellerhus forsøkt åpnet for å bytte impeller fordi kontrollstråle er dårlig/borte eller ønske om å bytte impeller fordi den er noen år. Skruene dratt av i forsøk på å demontere.

​For denne generasjonen var skruene ikke innsatt med monteringspasta eller fett og sjøvannsinntrengning sammen med korrosjon mellom skrue/blokk/gjengeinnsats gjorde det til en prøvelse å demontere nevnte deler.

Denne generasjonen er også sårbar for sjøvannintrengning i nedre veivlager og korrosjonsskader som følge av demonterte/brukkne jordingskabler.

 

Disse nevnte reparasjonene gjorde at verkstedene meddeler sine kunder at: "sorry, den er så skadet at det lønner seg ikke å reparere... men her borte har vi en ny som du gjerne må prøvekjøre... også har den autolube..."  så kjøper jeg den av verkstedet eller kunden...  og setter igang å kopiere gamle feil og finne opp nye. Det blir fryktelig mange arr rundt knokene av slikt arbeid  :sweat:

Mange timer senere (eller år) er den på fjorden igjen  :clap:

Har leid ut endel motor og da går det ikke alltid så vellldig bra  :diving:

Selv i sjøvann så går motorene fra -83/84 i gode 30+ år og det mener jeg er bra.

 

Bytter man anoder, smører opp skruer og hengslebolt/styrerør og bruker 10 min hver høst på elementært vedlikehold så varer en Yamaha lenge.

Jeg skiftet jobb og var borte fra båt pga jobb så jeg "mistet" generasjonen mellom -85 og -96. Etter det har jeg bare hatt de mindre motorene som jo er mye bedre enn de gamle men hver gang jeg kjøper en brukt motor så starter jeg med å skru ut alle skruer jeg kan nå enkelt (med unntak av topplokk) og setter inn skruene med vannfast fett.... 

Har aldri opplevd et totalhavari, aldri et rådebrudd, aldri en mekanisk stopp...

 

Viktigst for meg er andres erfaring, når favorittverksmesteren min sier; "hadde det ikke vært for alle de dærre turistane med vann i bensina så hadde jeg gått konk"   da går jeg hjem også drenerer jeg alle tankane mine.... kanskje flere her inne burde gjøre det   :cheers:  da blir det mer til overs til en "god kall øl"

 

Da beklager jeg at jeg spora av men kan ikke flere vurdere å:

  1. kjøpe en vanlig simpel påhenger-tank-slange-med-pumpe og stikke "inn" enden ned i tanken på det laveste punktet og suge opp i et gratis tomt rent syltetøyglass, til det kommer rent drivstoff samme søren om du har bensin eller dieselmotor
  2. kose seg på fjorden (istedet for å skrive "kan dere fortelle meg hvorfor motoren min ikke går på tomgang og stadig stopper og båten vil ikke plane tråder....)

Der fikk jeg vel ut endel frustrasjon tenker jeg   :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...